Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Lær meg om blomster som gave

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-26, 12:20   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær meg om blomster som gave

Jeg vet virkelig ingenting om blomster og trenger litt helt basic opplæring.

Vi skal i en middag den 1. mai hvor vi må ha med oss en blomst til vertsskapet. Hvordan løser man dette på en helligdag? Overlever blomsterbuketter et døgn i emballasje? Kjøper man en orkide som står i potte?

Andre gode forslag?

(Jeg ville jo kjøpt sjokolade eller lakris i vertsskapsgave, men vi har fra sikre kilder at det bør være en blomst.)

Gammel 29-04-26, 12:26   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om blomster som gave

En bukett overlever fint et døgn hvis den står i vann, gjerne med litt næring. Si fra at den skal stå i vann over natten så vil blomsterselger pakke den så det går bra. Eller rett og slett forklare deg hvordan den skal håndteres fram til overleveringen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-26, 12:27   #3
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Om du kjøper avskårne blomster, kjøpes de torsdag, du åpner på toppen og lar de stå kjølig. Ikke kjøleskapskaldt.
Om du sier i blomsterbutikk de skal gis bort imorgen får du som oftest info om hvordan de skal oppbevares.
Min erfaring er stort sett fra Mester Grønn og Floriss.

Gammel 29-04-26, 12:35   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du kan også kjøpe en oppsats i oasis (eller miljøvennlig alternativ), den klarer seg fint om den får litt vann når du kommer hjem.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-26, 12:39   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det de andre sier.

Om du ikke bor så langt unna de du skal i middag til, så går du innom enten på torsdag kveld, eller tidligere på dagen på fredag og gir dem blomsten da. Takker for invitasjonen og sier at dere gleder dere.

Erfaringsmessig er det krevende når man får flere buketter samtidig som man skal ta i mot gjester og ferdigstille mat. Dersom man får bukettene i forkant så er det mulig å bruke den tiden man bør på å dem i vase og alle gjestene kan få nyte dem.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-26, 14:12   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det de andre sier.

Om du ikke bor så langt unna de du skal i middag til, så går du innom enten på torsdag kveld, eller tidligere på dagen på fredag og gir dem blomsten da. Takker for invitasjonen og sier at dere gleder dere.

Erfaringsmessig er det krevende når man får flere buketter samtidig som man skal ta i mot gjester og ferdigstille mat. Dersom man får bukettene i forkant så er det mulig å bruke den tiden man bør på å dem i vase og alle gjestene kan få nyte dem.

Jeg skal på middag til min svigerdatters foreldre for første gang. Jeg skal IKKE tilfeldigvis svinge innom kvelden i forveien og overlevere blomstene.

Jeg har fått beskjed av svigerdatter at det blomster som er tingen. Og bare blomster.

Men jeg følger instruksjonen herfra, gir beskjed i butikken og behandler dem hjemme i henhold til butikken instruksjoner.

Gammel 29-04-26, 14:17   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det forstår jeg godt.

Spennende.

Gammel 29-04-26, 13:15   #8
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med en blomst som står i potte? Mange fine sommerblomster som har kommet nå til å ha ute. Jeg hadde kjøpt vin, men det er vel ikke aktuelt det heller da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-26, 15:01   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du forteller blomsterbutikken hva det er du skal ha blomster til og når de skal leveres, så hjelper de deg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-26, 16:43   #10
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Mester Grønn på Oslo S ser ut til å være åpen hele året, om det skulle være et poeng.

Jeg har hatt stor suksess med å få hjelp av betjeningen til å sette sammen en litt stor bukett av tre buketter (de har konstant tre buketter for prisen av to). Betaler da litt ekstra for oppbinding, men det syns jeg det er verd. Bare å putte blomstene rett i vase når man kommer hjem.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-26, 20:24   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Plantasjen er også åpen på helligdager. De har også snitt blomster. Den kan stå over natten også som andre sier.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-26, 06:44   #12
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes orkideer er det "safeste" jeg gir bort av blomster: de står seg fint hjemme hos oss et par døgn dersom de må kjøpes i forveien, verten behøver ikke styre med vase når vi kommer, og de fleste kan like en orkide uansett hvilken stil de har og hva de ellers liker av planter. Kjøp gjerne en potte med orkideen, men jeg synes ikke det er nødvendig. Jeg kjøper alltid med potte dersom jeg er såpass godt kjent med verten at jeg vet at hen trolig liker den, eventuelt en helt nøytral potte dersom jeg er usikker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-26, 08:07   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Det er helt umulig å finne noe som alle liker. Jeg synes at orkideer og grønne planter er superkjedelig. Men, har venninner som elsker det og helst vil ha det. Nettopp fordi potteplanter er litt krevende, så ville jeg valgt bukett. Eller spurt "svigerdatteren" om litt mer utfyllende råd.

Gammel 30-04-26, 10:36   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er helt umulig å finne noe som alle liker. Jeg synes at orkideer og grønne planter er superkjedelig. Men, har venninner som elsker det og helst vil ha det. Nettopp fordi potteplanter er litt krevende, så ville jeg valgt bukett. Eller spurt "svigerdatteren" om litt mer utfyllende råd.

Jeg er heller ikke glad i orkideer, men har mange av dem, for alle synes det er en fin gave. Jeg blir mye mer glad for buketter, for det er det ikke alltid jeg unner meg selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-26, 10:43   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er heller ikke glad i orkideer, men har mange av dem, for alle synes det er en fin gave. Jeg blir mye mer glad for buketter, for det er det ikke alltid jeg unner meg selv.

Hm. Tar til meg dette. Det kan jeg forstå, og særlig for en som er veldig glad i blomster.

Mestergrønn skal ha åpen butikk i morgen på Oslo S, så kanskje bør jeg ta en kort t-banetur. Jeg synes det er veldig greit om jeg ikke har noen fare for å ødelegge blomsten i mellomtiden. Jeg er virkelig en blomster-dødare.

Gammel 30-04-26, 10:32   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Svigerdatter sier at blomster er greia, men at typen blomster er veldig lite viktig. Jeg liker orkideer, men mest fordi det er den eneste veksten vi får til hjemme hos oss. Så de blomstrer igjen og igjen og holder seg fine.

Vi bor i nærheten av Plantasjen, så jeg lurer på om vi skal dra dit i morgen. De har åpent fra kl 10 også på helligdagen.

Gammel 30-04-26, 11:10   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det de andre sier om 3 for 2 på Mester Grønn. De "satte dem sammen på nytt" for meg da jeg kjøpte bukett for et arrangement, ble veldig fint.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 20:33   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hater å få buketter og elsker orkideer og grønne planter. Vil heller ha ingenting enn en bukett - are for å balansere inntrykket av at bukett alltid er innertier.

Gammel I går, 22:36   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Hater altså? Begynner å føle meg ganske enkel å gi gave til. Blomsterbuketter, potteplanter, sjokolade eller vin, bring it on! Elsker gaver.

Håper det ble en hyggelig middag Tjorven og at blomstene falt i smak!

Gammel I dag, 11:55   #20
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det My sa.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.