|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
| Se resultatene: Lite eller light | |||
| Lite |
|
19 | 42,22% |
| Light (lait) |
|
26 | 57,78% |
| Deltakere: 45. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølEngelsk uttale. Miller lite liksom. Det har ikke slått meg at det skulle uttales på noe annen måte? Det er vel endel av de ordene amerikanerne forenkler skrivemåten på som f.eks. nite istedet for night.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølLite - og jeg korrigerer bargjester som sier feil. Light er lett-øl med redusert alkoholprosent.
|
|
|
#5 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite øl
Dette forstår jeg ikke, og det kan godt være at det er fordi jeg ikke drikker alkohol og kjenner ikke til andre produkter enn Miller Lite, som er en light beer, men skrives altså uformelt lite.
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite øl
Ja! Så enig.
Greia er vel at light øl på norsk er uten alkohol. Mens lite på amerikansk er øl med lite kalorier. Så har man laget et norsk ordspill, siden lite på norsk handler om mengde: altså lite kalorier. Så begge deler er vel «riktig», sånn sett. Men siden vi ikke har alkoholreklame i Norge vil vi aldri få høre hvordan produsenten sier det.
|
|
|
#7 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølDrikker ikke øl, og snakker sjelden om øl, men jeg hadde nok uttalt det som light. Lite er jo en uformell uttale av light, og light brukes om produkter mindre kalorier, så sånn sett blir det riktig.
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølJeg er en sånn irriterende språktjafser som alltid tar utgangspunkt i at vi tross alt bor i Norge. Har alltid sagt lite med norsk uttale.
|
|
|
#9 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølSpin off - jeg klør i ørene når folk sier Or-E-o, altså med tynge/trykk på e-en, om den amerikanske kjeksen Oreo. Det er jo et egennavn, et merke, som uttales likt på alle tre vokalene. Oh-ri-oh liksom. Høre like merkelig ut som om noen plutselig skulle si f.eks. Volvo med trykk på siste o-en.
|
|
|
|
#10 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølPå norsk, lite. Light er for meg lettøl.
|
|
|
#11 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Hvordan uttaler dere lite som i lite ølJeg uttaler lettøl som lettøl, det er det enkleste og for meg det riktigste. På engelsk kan det hende jeg sier noe annet, men det vet jeg ikke hva skulle være. "Light beer" kanskje. |
|
|
|
![]() |
|
|