Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker om sorg og barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-07, 06:41   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Bøker om sorg og barn

Jeg har selv opplevd å trenge å finne bøker i vanskelige situasjoner. Fikk en del fine tips selv for noen år siden og tenkte kanskje andre også har det.

Denne boken Tårer uten stemme- Når barn er blandt de som sørger

Ga meg mye å tenke på. Spesielt en historie om en liten gutt som ble fortalt at bestefar var kommet på sykehus og døde. Han taklet det bra trodde foreldrene. Etter en tid ble gutten innesluttet og etter mye om og menn så kom det frem at han gikk og spekulerte. "hvem hadde gjort det? Legen eller sykepleieren?".
Det viste seg at guttens forhold til å dø var at noen ble skutt. Når bestefar døde etter å ha kommet på sykehus var det to mistenkte legen og sykepleieren.

En historie vi kanskje drar på smilebåndet av men som jeg synes sier mye om barns logikk og hvordan vi tolker deres reaksjoner. Gutten hadde jo ikke taklet dette så "bra" som de hadde trodd.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 08:14   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker om sorg og barn

Tusen takk for tips!

Jeg synes det er fint å vite om slike bøker, så man vet hva man skal lete etter når man trenger det.

Gammel 09-09-07, 08:43   #3
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har flere i tankene, men det er ikke så lett å finne dem bestandig

Gammel 09-09-07, 08:49   #4
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Kan jeg få komme med et tips som ikke er et boktips?

Jeg var i begravelsen til to barn en gang, og da var det noen som hadde gitt den gjenlevende broren en lommelykt. På den måten kunne han lyse opp til dem når det var mørkt og han savnet dem. Jeg syns det var så fint tenkt.

www.biblioteksvar.no har de flere boktips.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 09:46   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mistet en fetter til kreften da jeg var ti år. (Han ble bare seks og et halvt, og var syk hele livet. En medfødt form for beinmargskreft.) Jeg fikk en bok som het "Sommerlandet" av mamma og pappa, og den var helt fantastisk. Husker desverre ikke forfatteren.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 09:48   #6
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg mistet en fetter til kreften da jeg var ti år. (Han ble bare seks og et halvt, og var syk hele livet. En medfødt form for beinmargskreft.) Jeg fikk en bok som het "Sommerlandet" av mamma og pappa, og den var helt fantastisk. Husker desverre ikke forfatteren.

Eyvind Skeie.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...roduktId=26656

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 09:50   #7
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Eyvind Skeie.

En helt fantastisk bra bok!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 09:57   #8
Maz
Pauset

Standard

Jeg styrtgråt når jeg leste den boken. Det var veldig forløsende.

Den er dessverre vanskelig å få tak i.

Gammel 09-09-07, 10:00   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Kan den ikke bestilles på nett?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 10:06   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Farvel Rune er fin og.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 14:48   #11
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan den ikke bestilles på nett?

Joda, her kan du bestille den.
Koster 125 kroner

«Sommerlandet» av Eyvind Skeie, er først og fremst en fortelling om håp. Boka ble til da et barn døde, som et 'hjelpemiddel' for de sørgende.
Boka gir, slik jeg tolker den, et bilde av Gud og det evige liv i himmelen. Jeg har selv mistet en bror, da han bare var 13 år, å må si at boka er vakker. Om en tror på Gud eller ikke, så er dette en nydelig fortelling som kan gi oss litt håp. Å den bitterheten en kanskje føler overfor Gud, etter at han lot et barn dø, kan kanskje mildnes litt... Spesielt når en leser at «Han Som Alltid Venter» (Gud) gråter når han får barn til seg...
Vil anbefale boka både for de som har mistet noen, og også alle andre. Kan være til hjelp i sorgen for oss som sørger. Og for dere som ikke har lidt et tap, kan den kanskje hjelpe dere til å forstå litt hva andre går gjennom... En svært 'trist', men vakker bok. Anbefales.>>

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 10:18   #12
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lån den på biblioteket, om de ikke har den inne kan den sikkert bestilles.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 10:28   #13
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Hvor gammel blir en bølge? og Den blå tåren er fine bøker.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 14:41   #14
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, gråter hver gang jeg leser den og det gjør godt hver gang og.

Gammel 09-09-07, 14:41   #15
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Standard

Denne fikk jeg og mine foreldre av min kusine da jeg mistet broren min som 6 åring.

Den hjalp meg og mine foreldre veldig mye oppigjennom.
Den ligger her på pulten min den dag i dag.
Er ikke en dag jeg ikke tenker på min bror og det er så godt å lese i den boken uansett hvor mange ganger jeg har gjort det.
Kommer til å lese den en million ganger til.

Anbefales på det sterkeste.
Den boken er min følgesvenn igjennom livet.

Gammel 09-09-07, 23:26   #16
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Atle Dyregrov har skrevet flere gode bøker for voksne om barns sorg:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok...usProd=2376005

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 23:39   #17
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Christian har taklet veldig bra det at Nicholas døde. Men kanskje jeg skulle skaffe meg en av de bøkene.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 23:46   #18
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror nok at vi burde skaffet oss en slik bok, gjerne en av de første som ble anbefalt. Kanskje vi forstår litt mer av Lille sin oppførsel og tanker bak alt som har skjedd.

Gammel 09-09-07, 23:51   #19
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skrev bachelor oppgave om barn og sorg, psykiske vansker, forebygging osv, og fikk anbefalt en bok i fohold til barn og skilsmisser som jeg syns var veldig fin. Den heter Even og skilsmissen, er skrevet av Kirsti R. Haaland og Inger Landsem og er utgitt på universitetsforlaget.

http://www.inger-landsem.no/even_skilsmissen.htm
Det er en stund siden den ble gitt ut, men det ser ut for at det går an å bestille den direkte fra Inger Landsem.

For mange barn er skilsmisse en stor sorg og slett ikke enkel å håndtere.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 23:53   #20
Maz
Pauset

Standard

Jeg vil komme med en advarsel når det gjelder bøker OM døden til barn. Bøker som beskriver døden som søvn, bør unngås.

F.eks så beskrives det i en av bøkene om Karsten og Petra at Petras pappa ligger under jorda og sove.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.