Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp - fiskene drukner i mat!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 08:29   #1
Left
Passiv

Standard

Hjelp - fiskene drukner i mat!

Min elskelige krapylsønn på fire har akkurat tømt en halv boks med mat oppi til fiskene. Akvariet er bittelite - 10 liter ca - så det var rimelig grumsete oppi der. Nå har jeg byttet og byttet og byttet vann, og håper jeg ikke dreper dem Det er slørhaler, så de er vel relativt hardføre, men allikevel - overlever de det tro?
Fikk virvlet opp en del av maten, og fikk tømt det ut, men fortsatt ligger det en del mat igjen på bunnen mellom grusen.
Det er vel ikke veldig smart å bytte ut for mye av vannet på en gang??
Jeg må vel fortsette å bytte ut en liten del hver dag, til maten er ferdig oppløst og borte? Eller hva skal jeg gjøre hvis det er noe annet som er smartere?

Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 08:49   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - fiskene drukner i mat!

Det samme har skjedd her

Det jeg gjorde var å ta endel av vannet på topen, uten mat i,i en annen bolle sammen med fisken.Vi har bare en.
Så helte jeg ut alt det grumsete vannet og skylte steinene godt

Det har gått veldig bra, alle gangene det har skjedd ...

Gammel 18-10-07, 09:09   #3
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Har du en slamsuger/hevertslange? Det er veldig greit å "støvsuge" bunnen av akvariet, da blir du kvitt mye grums og dritt som legger seg i grusen.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 09:09   #4
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har du slamsuger? Jeg brukte bare den til å gjøre rent akvariumet den gang jeg hadde. Da får du gjørt ren grusen også.

Gammel 18-10-07, 10:00   #5
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sniker meg inn med et spm. jeg.
Hvor mye koster slik slamsuger?

Gammel 18-10-07, 10:03   #6
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leste: Hjelp - fiskene druknet i natt!

Håper fiskene klarer seg gjennom overmatingen.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:01   #7
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Jeg leste: Hjelp - fiskene druknet i natt!

Håper fiskene klarer seg gjennom overmatingen.

Jeg også..

Men skjønner det er utrolig kljipt da..

Gammel 18-10-07, 10:10   #8
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har skiftet vann mange ganger uten at fiskene har tatt skade av det. Bare pass på at temeraturen er riktig.

Gammel 18-10-07, 12:58   #9
Left
Passiv

Standard

En sånn slamsugerdings hva koster det? Er det en sånn slange man kan tømme med eller er det mer spesielt?

Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:03   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Slamsugere koster fra 50 lappen og oppover. Finnes i mange størrelser og prisklasser.
Det er en hevert med en oppsugerdel med et slags filter på slik at den ikke suger opp større partikler enn den skal. Finnes i absolutt alle dyrebutikker.

Så lenge du har et godt innkjørt filter er det slett ikke skummelt å bytte mer enn de vanlige 1/3 med vann.

Gammel 19-10-07, 00:24   #11
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan jo kikke her; http://www.akvasia.no/ Du kommer sikkert ikke rett på, men klikk deg videre inn på ferskvann, diverse utstyr og deretter inn på slamsuger. Jeg så at de hadde flere typer, den billigste kostet 69 kroner. Men som sagt ovenfor, de har dem i alle dyrebutikker også.

Gammel 19-10-07, 00:34   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Slørhalene kan du bytte ut alt vannet til, og samtidig skylle sanden! Risikoen med overforing er at det på sikt kan danne seg nitritt i vannet, og denne nitritten dreper fiskene.

Ang slamsuger, så lager dere lett en selv. Jeg har skåret en colaflaske i to, og festet til slangen jeg bruker. Funker som bare det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.