Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fersk gjær

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-07, 20:52   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Fersk gjær

Jeg har en stor pakke gjær i kjøleskapet.
En pakke som veier 1 kg.
Min kjære er baker og han tok den med fra jobben.Og jeg har vrkelig bakt i dag.Ferske rundstykker til froskost med solsikkekjerner,pinjekjerner,havregryn og masse snadder
Men det ser nesten ikke ut som jeg har rørt gjærpakken.

Noen som vet hvor lenge slikt holder seg?
Kan jeg fryse fersk gjær?

Gammel 21-10-07, 20:53   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fersk gjær

Jeg ville vel trodd at det ikke går an, ettersom den er levende.

:helt ut på viddene men likevel påståelig:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:01   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, hvis du bare tilsetter lunkent vann og sukker burde det vel gå kjapt å få brukt opp 1 kg gjær

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:07   #4
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg har lest om ei som hadde fersk gjær i frysaren men hugsar ikkje kvar det var. Trur det var noko med at da stoppa gjær prossessen så det gikk fint.

Gammel 21-10-07, 21:13   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Altså, hvis du bare tilsetter lunkent vann og sukker burde det vel gå kjapt å få brukt opp 1 kg gjær

ja det er jo sant!!

Gammel 21-10-07, 21:13   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke bakeren dette?

Gammel 21-10-07, 21:18   #7
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Tja, den held seg nok ei god stund i kjøleskåpa iallfall. Eg leita fram 3 pakkar fersk gjær som skulle brukast til bolledeig i går + 3 pakkar gjær som gjekk ut på dato 5.september som skulle kastast. Eg bakte i veg, og oppdaga då deiga var sett til heving, at eg hadde brukt dei tre pakkane som skulle kastast, og dei andre låg pent igjen på benken bak noko anna....

Eg tenkte så vidt under prosessen at gjæra såg då verkeleg ganske tørr ut, men med minste springande rundt hadde eg eigentleg nok med å passe på at ho ikkje reiv ned alt frå benken, så det slo meg ikkje at eg burde sjekke datoen på gjærpakkane. Men, bollane vart kjempegode dei, og bortimot like luftige som dei brukar å vere.

Frysing av gjær har eg ikkje testa ut.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:21   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg googlet det for deg, og det går visst helt bra og anbefales å gjøre. Det har ikke noe å si for hevingen neste gang.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:43   #9
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et stykke gjær på en hel kilo? Blir nesten redd ved tanken, det er jo levende greier. Før du vet ordet av det starter den å vokse, og konsumerer alle andre varer i kjøleskapet. Den bryter døren med et brak, og legger ut på jakt etter mer føde. Veksten må fortsette, ødeleggelse er resultatet!

:lukker døren til skapet hvor tørrgjæren står forsiktig:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 22:40   #10
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Et stykke gjær på en hel kilo? Blir nesten redd ved tanken, det er jo levende greier. Før du vet ordet av det starter den å vokse, og konsumerer alle andre varer i kjøleskapet. Den bryter døren med et brak, og legger ut på jakt etter mer føde. Veksten må fortsette, ødeleggelse er resultatet!

:lukker døren til skapet hvor tørrgjæren står forsiktig:

Nå fikk du meg til å tenke på en film som het Blobben (eller noe sånn)
En masse som spiste alt på sin vei.

Gammel 21-10-07, 22:43   #11
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Ikke film, du tenker på yngste til Teofelia. :dukke og låse døra:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 22:45   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

For å gå helt utenom alt som har noe som helst med tema å gjøre: det minte meg om en tysk film jeg så en gang om menneskespisende kondomer

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.