Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om å gi gaver videre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 13:54   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Hva synes du om å gi gaver videre?

Nå i disse julegavetider, lurer jeg på hva dere synes om å gi gaver videre?

Kanskje du fikk noe i fjor du ikke kan bruke eller bytte, tingen er like fin:vurderer du å gi den videre?

Hva synes du om å få noe andre har fått før deg?

Jeg husker at mannen min og jeg fikk en schlemmertopf (form til å steke kylling i) til bryllupet vårt, og da vi åpnet lokket på den, lå et kort inni:
"Kjære Helge og Vivian på bryllupsdagen" (et vennepar)

Vi lo bare av det, og synes det var for pinlig å nevne det for dem etterpå....

Gammel 09-11-07, 14:02   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes du om å gi gaver videre?

En bør jo sørge for at det ikke er med kort osv da. Har noen historier der folk har fått tilbake det de selv har gitt.

Jeg synes vel ganske enkelt det er noe annet dersom det er noe som faller i smak og som de ønsker seg/ har bruk for.

Når det er sagt fikk Mazungen en jakke forleden, og hun har 2-3 stykker som ligner, så jeg vurderer å gi denne bort til jul heller enn å kjøpe noe annet og la denne bli ubrukt.

For mottaker er den jo like fin som noe jeg selv har kjøpt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 14:04   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes ikke man skal gi bort julegaver videre.

Gammel 10-11-07, 14:09   #4
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan finne på å gjøre det, men da er det absolutt ingen fare for at den blir gitt tilbake til samme person eller følger med kort.
Feks, jeg får 10 stearinlys med et pent sløyfe bånd. De hadde passet mitt i blinken hos en vennine pga fargen og feks at jeg ikke har lysestaker framme til den type lys. Jeg aner ikke hvor de er kjøpt så jeg får ikke byttet.
Da havner de hos min vennine som vet at det er stor fare for gjenbruk, men som gjør akkurat det samme som meg.

Altså det er en gave, ja.. Men man kan ikke legge en hel masse følelser i det og hindre noen i å gi den videre. Det er ting, og i disse miljø dager ville jeg hatt problemer med å tenke at jeg må beholde pga jeg kan såre noen.

Gammel 09-11-07, 14:08   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt gi bort noe jeg har fått i gave som jeg av ulike grunner ikke vil ha selv (feil størrelse, har en fra før etc.), men bare hvis det er noe jeg uansett kunne tenke meg å gi til den aktuelle mottageren. Synes ikke det er noen prinsipiell forskjell mellom ting jeg har fått og ting jeg har kjøpt, liksom.

Gammel 09-11-07, 23:10   #6
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kan godt gi bort noe jeg har fått i gave som jeg av ulike grunner ikke vil ha selv (feil størrelse, har en fra før etc.), men bare hvis det er noe jeg uansett kunne tenke meg å gi til den aktuelle mottageren. Synes ikke det er noen prinsipiell forskjell mellom ting jeg har fått og ting jeg har kjøpt, liksom.

Det samme tenker jeg. Det er bedre å gi bort noe man vet man ikke kommer til å bruke selv til noen man vet ønsker seg tingen f.eks.

Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 23:58   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er forresten noen som blir dødelig fornærmet om du ikke liker og derfor bytter det schtøgge og ubrukelige de har kjøpt til deg. Det har skjedd flere ganger med svigers. Vi ønsket oss et dolokk med piggtråd, og svigermor kjøpte et med rosenknopper. Vi byttet og hun ble muggen. Så kjøpte hun noen nøkleskap til oss som vi heller ikke ville ha, vi hadde fra før. Da hun kom på besøk neste gang etterlyste hun dem og spurte hvorfor vi ikke hadde hengt dem opp. Og så ble hun SUR da vi sa vi var fornøyde med det vi hadde.

Gammel 10-11-07, 00:02   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Jeg har det litt på samme måte som Kaisa følelsesmessig sett mens jeg logisk sett er enig med Skilpadda.

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Det er litt forskjell på å gi bort din egen gave en å bytte den? Om giveren kommer til deg og ikke ser gaven og kanskje spørr syns du det er greit å si; Nei du skjønner den har jeg gitt bort i gave til noen andre for likte den ikke??Da er det vel bedre å kunne si at den hadde jeg fra før eller den passet ikke så fint for meg så jeg byttet den jeg!!

Kanskje det er bedre å gjøre som min gamle nabo. Når giveren av den grusomme gaven kom på besøk og diskret kikket seg rundt etter gaven fortalte hun at de adde mistet nøkkelen til skapet den sto i

Egentlig tror jeg at jeg kunne finne på å bort gaver som vi hadde fått dersom det hadde vært en gave som ikke flat i smak, hadde fra før eller ikke kunne byttes.
Når jeg tenker bakover i tid så har jeg vel gjort det

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 14:09   #9
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

NJeg husker at mannen min og jeg fikk en schlemmertopf (form til å steke kylling i) til bryllupet vårt, og da vi åpnet lokket på den, lå et kort inni:
"Kjære Helge og Vivian på bryllupsdagen" (et vennepar)

Vi lo bare av det, og synes det var for pinlig å nevne det for dem etterpå....

Uff da...

Jeg har aldri gitt noe videre, men om man får noe man ikke trenger, men som man likevel syns er fint, så kunne jeg nok gitt videre. Det å gi videre upraktiske/kjipe/stygge (osv.) gaver, det syns jeg ikke noe om.

Gammel 09-11-07, 14:14   #10
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg har fått noe jeg ikke trenger så kan jeg godt "re-gift'e" denne videre hvis jeg tror mottakeren vil ha den.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 14:17   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

URGH så utrolig pinlig for de som hadde gitt dere gavene. jeg hadde fortalt dem det og gnidd inn hvor harry jeg syns det var.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 14:19   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

URGH så utrolig pinlig for de som hadde gitt dere gavene. jeg hadde fortalt dem det og gnidd inn hvor harry jeg syns det var.

Synes du det var harry å gi gaven videre, eller bare å ikke sjekke om det var et kort inni?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Men jeg ville ikke gitt en gave jeg hadde fått videre som en gave til noen andre.

Hvorfor ikke? :nysgjerrig:

Gammel 09-11-07, 14:18   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi det bort, ja. Gi det bort som gave, nei.

Det er sjelden jeg får gaver jeg absolutt ikke liker, så dette er ikke noe jeg trenger å ta stilling til ofte. Men jeg ville ikke gitt en gave jeg hadde fått videre som en gave til noen andre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 15:25   #14
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Gi det bort, ja. Gi det bort som gave, nei.

Gammel 09-11-07, 18:01   #15
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Dubletter hadde jeg overhodet ikke hatt noe problem med å gi videre om jeg hadde en potensiell mottaker. Da hadde jeg jo spart meg bryet med å bytte, samt gledet noen andre.

Jeg tror det går mye på følelser dette. Om jeg har fått noe "ræl", så hadde jeg ikke hatt hjerte til å gi det videre, med mindre jeg var 100% sikker på at mottakeren ville elske det.

Jeg liker også å gi gaver med byttelapp i, slik at folk kan bytte om jeg ikke har truffet på smaken. Da er det jo ikke så gunstig med videregiving av gaver, med mindre det skjer umiddelbart.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 21:37   #16
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Nei det syns jeg ikke noe om! Det er jo gaver man får sannsynligvis fordi en betyr noe for den personen man får den av. Aldri i verden om jeg gir bort gaver jeg har fått selv! Om det skulle være en ting jeg har fra før eller ikke liker noe særlig bytter jeg den heller! Om pengene ikke strekker til lager jeg et spesielt kort eller liknenede og gir heller "bare" det en å gi fra meg gaver jeg selv har fått!

Gammel 09-11-07, 21:44   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Nei det syns jeg ikke noe om! Det er jo gaver man får sannsynligvis fordi en betyr noe for den personen man får den av. Aldri i verden om jeg gir bort gaver jeg har fått selv! Om det skulle være en ting jeg har fra før eller ikke liker noe særlig bytter jeg den heller! Om pengene ikke strekker til lager jeg et spesielt kort eller liknenede og gir heller "bare" det en å gi fra meg gaver jeg selv har fått!

Dette skjønner jeg lite av. Hva er egentlig forskjellen på å gi gaven bort til andre, og på å bytte den? Hvis greia er at man bør være glad og takknemlig for gaven i seg selv, fordi noen har tenkt på nettopp deg og lagt sjela si i denne gaven, hvordan kan det da være greit å bytte den? Hvis tankegangen er slik, bør man beholde den, uansett, selv om man har tre like fra før av.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 23:07   #18
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dette skjønner jeg lite av. Hva er egentlig forskjellen på å gi gaven bort til andre, og på å bytte den? Hvis greia er at man bør være glad og takknemlig for gaven i seg selv, fordi noen har tenkt på nettopp deg og lagt sjela si i denne gaven, hvordan kan det da være greit å bytte den? Hvis tankegangen er slik, bør man beholde den, uansett, selv om man har tre like fra før av.

Det er litt forskjell på å gi bort din egen gave en å bytte den? Om giveren kommer til deg og ikke ser gaven og kanskje spørr syns du det er greit å si; Nei du skjønner den har jeg gitt bort i gave til noen andre for likte den ikke??Da er det vel bedre å kunne si at den hadde jeg fra før eller den passet ikke så fint for meg så jeg byttet den jeg!!

Gammel 09-11-07, 21:51   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi giftet oss, fikk vi blant annet en veldig fin Alessi vinåpner, som var helt lik den vi hadde fra før, bare i en annen farge. Den byttet vi, fikk noe annet vi hadde mer bruk for, og informerte avsender om at gaven hadde falt i smak, men var blitt byttet siden vi hadde lik fra før.

En måned senere kjøpte vi en tilsvarende vinåpner til svigermor i bursdagsgave, siden hun hadde beundret den som sto på gavebordet vårt. Neste gang vi var hos svigers og jeg skulle åpne en flaske vin, oppdaget jeg at nummerlappen, som svigermor klistret på vinåpneren i bryllupet vårt (for å holde styr på hvem de ulike gavene var fra) fortsatt sto på vinåpneren. Vi hadde kjøpt tilbake vår egen åpner, og verken butikken eller vi hadde sett lappen. Det hadde derimot svigermor, og hun hadde knegget godt over at vi ga bort en gave fra bryllupet og ikke hadde hatt åndsnærværelse nok til å fjerne lappen før vi videresendte presangen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 21:52   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Teo: Uaktsom re-gifting - det var en ny vri.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.