Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 21:47   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Jeg observerte en situasjon her om dagen som fikk meg til å undre meg litt. (NB: Dette er ikke et "Vet dere hva jeg så og fysjameg for en fæl mor!!"-innlegg. Det var bare en episoden som satte i gang et par tanker)

Altså: Jeg var på et kjøpesenter, på en butikk rett ved en frisørsalong. Jeg hørte et barn som skreik som om det holdt på å bli myrdet, men det hører man jo støtt og stadig på sånne steder og jeg tenkte ikke nærmere over det. Men det fortsatte og fortsatte, mer og mer. Jeg så etter, og så en 1-2-åring i en sånn "morsom" frisørstol for barn (en bil), som ble tvangsklippet. Han skrek intens panikkskriking, prøvde å kaste seg ut av stolen og i det hele taget. Begge foreldrene var med, og byttet visst på å holde ham på plass. En av de andre frisørene kom til og ville at de skulle avslutte, men de bestemte seg visst for å gjøre seg ferdige. Like etter gikk jeg forbi den lille familien, med både en forgrått gutt og en tårevåt mor, og antar at de tenkte noe sånt som at "Å nei og nei, dette skulle vi ikke gjort!", sånn basert på ansiktsuttrykkene deres...

Uansett, hva tvinger dere barna deres til? Medisin, antar jeg? Tannpuss? Måle tempen? Vasking og bading? Ta på klær? Annet?

Jeg virkelig avskyr tvang (som sikkert de fleste andre), men har jo vært i situasjoner der det har vært nødvendig. Tror bare jeg kommer på medisinbruk nå i farten. Kanskje en og annen tannpuss? Jeg er så laidback på det med frysing at hvis de absolutt nekter å ta på seg nok klær så får de heller fryse. (Men så er de også noen pyser som sier fra om de er kalde og insisterer på mer klær, samt at de sjelden er syke, så det er ikke noe stort problem).

Jeg ville aldri ha tvunget barnet mitt til en hårklipp, tror jeg.

Gammel 11-11-07, 21:51   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Nei, hårklipp hadde jeg ikke tvunget dem til. Men jeg har sittet i frisørstol med jenta og en eske rosiner på fanget.

Jeg har tvangsmedisinert, men jeg strekker meg langt med bestikkelser for å unngå det. Is iblandet Imacillin tre ganger om dagen i 10 dager. Jadda.

Har vi dårlig tid trer jeg på klær med makt på treåringen.

Må man så må man, men jeg velger mine kamper.

Gammel 11-11-07, 21:58   #3
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har hatt ei som felte noen tårer under en hårklipp, men det var ingen hysterisk gråt da, så da gjennomførte vi hårklippen.

Så har jeg èn som hater tannpuss, så der blir det mye tvang føler jeg.

Og den minste hater å bytte bleier, så der må jeg bare gjøre det jeg skal, kjapt og overhøre hyl. Det nytter ikke å prøve å overbevise eller dilledalle, så best å gjøre det kjapt og få det overstått.

Mat er aldri tvang hos oss. Spiser de ikke, så greit, da får de sulte til neste måltid.

Medisinbruk prøver vi med overtalelsesevner, men ved et tilfelle på ei av jentene, så ble det noen dager med tvang for å få øyedråpene på plass.

Bading går stort sett greit. Iallefall å det å få dem inn i badehuset. Værre å få dem ut igjen.

Ja, og har ei som ikke vil kamme hår. Det er jo også noe jeg bare MÅ gjøre før vi leverer i bhgen. Prøvde å kjøpe egen hårbørste til henne, men neida, håret skal IKKE kammes, nei..

Gammel 11-11-07, 22:52   #4
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

Jeg har hatt ei som felte noen tårer under en hårklipp, men det var ingen hysterisk gråt da, så da gjennomførte vi hårklippen.

Så har jeg èn som hater tannpuss, så der blir det mye tvang føler jeg.

Og den minste hater å bytte bleier, så der må jeg bare gjøre det jeg skal, kjapt og overhøre hyl. Det nytter ikke å prøve å overbevise eller dilledalle, så best å gjøre det kjapt og få det overstått.

Mat er aldri tvang hos oss. Spiser de ikke, så greit, da får de sulte til neste måltid.

Medisinbruk prøver vi med overtalelsesevner, men ved et tilfelle på ei av jentene, så ble det noen dager med tvang for å få øyedråpene på plass.

Bading går stort sett greit. Iallefall å det å få dem inn i badehuset. Værre å få dem ut igjen.

Ja, og har ei som ikke vil kamme hår. Det er jo også noe jeg bare MÅ gjøre før vi leverer i bhgen. Prøvde å kjøpe egen hårbørste til henne, men neida, håret skal IKKE kammes, nei..

Her var det mye som stemmer for oss også.
Mat er ALDRI tvang.
Tannpuss er tvang, og bleieskift likeså. 2 åringen min kan gå med bæsj opp til ørene om så er, uten å si ifra. Han kan bli hudløs på stumpen uten å gi fra seg en lyd. Så vi tvangsskifter mer eller mindre.
Medisinering er også en "må"-ting.
Og klær trer vi på om tiden er knapp og viljen er sterk.
Storebror skal få gå i barnehagen i pysjen om så er - han er så stor at han kan velge. Så får han selv kjenne på hvor fint det er når alle lurer på hvorfor han ikke har kledd på seg
Og når vi skal reiste til barnehagen, så bæres de evt. ut i bilen og tvangsfestes. Skikkelig snill og god mor.
Har slingringsmonn på en del ting, men enkelte ting er det jeg som bestemmer basta bom. Sånn er det.
De blir aldri gitt valg på ting de må heller. De blir ikke spurt om de vil gå på badet. De får beskjed om at det skal de.

Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:11   #5
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Tja.. Mye av de nevnte tingene er helt klart ting jeg tvinger de til å gjøre..

Ting som jeg anser som viktig og ikke farlig er også noe jeg ville tvunget de til feks, bruke tøfler om det er bikkje kaldt og de er kalde på føttene. Det er jo ikke farlig-farlig, men viktig.
Man kommer langt med en liten "gulrot", men synes absolutt ikke de skal belønnes for å gjøre helt vanlige ting. Feks, pusse tenner..
Jeg har et barn som både har lett for å gjøre som jeg sier, og jeg har et barn som absolutt ikke vil. Vi har måtte møte på helsestasjonen 2 ganger for å få målt hørselen. For der skulle hun ikke "tvinges" på noe vis..

Gammel 11-11-07, 21:52   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har hatt noen hylerunder i frisørstolen vi også. Og medisniner, spesielt inhalatoren hjemme og forstøver/O2 på sykehuset.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:53   #7
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Kommer bare på medisin og tannpuss.

Lillesøster er i en litt trassperiode ang å ha på klær og bleie nå (hun er 1,5 år), så det tar jeg ofte på imot hennes vilje, men her kan jeg nesten ikke gi henne noe valg heller.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:42   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg velger definitivt mine kamper med omhu.
Medisin har faktisk gått greit, men du og du som ungen hatet stikkpilleparacet da han hadde skarlagensfeber.
Klestvang hender også, og tannpuss-tvang har skjedd tidligere.
Hårklipp har aldri vært noe problem, men der skal min mor har mye av æren; frisør som hun er.

Det som har vært mest brutal krangling og tvang om; har definitivt vært fastspenning i bilsete, med sånn ekstradings for å holde selene på plass. Poden har til tider vært en god Houdini.

Ja, også brøler jeg hver gang vi er på en parkeringsplass. Det er like før jeg innfører båndtvang. Han eier ikke vett i hodet når det kommer til biler.

Gammel 11-11-07, 21:54   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvang der ting er nødvendig. Jeg hadde sikkert tvunget gjennom en frisørklipp også. Eller tatt det selv.

Gammel 11-11-07, 22:00   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Minstejenta mi er fryktelig hårsår, og hyler forferdelig når vi må gre håret. Men håret må jo gres innimellom!

Kan hende jeg hadde tvunget igjennom en hårklipp hvis jeg anså klippen som svært nødvendig. Men jeg ville jo prøvd først å tilrettelegge mest mulig, for å gjøre det skånsomt. Ha henne på fanget, pastilleske, osv, og jeg ville sørget for at vi hadde god tid.

Andre ting jeg ikke kompromisser med er tannpuss, medisiner, påkledning i kuldegrader, og legging.

Gammel 12-11-07, 11:13   #11
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Tannpuss var det første jeg tente på. Medisin også.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:55   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tvinger veldig lite egentlig. Men så har jeg også et barn det går an å forklare ting. Vi har tvunget medisin og tannpuss et par ganger, men det er sjeldent behov, han hører på forklaringer og tar det til seg. I andre tilfeller lar jeg ham velge selv. Hårklipp ville jeg aldri tvunget. Hadde jeg vært i situasjonen de foreldrene var i, ville jeg prøvd å ha barnet på fanget. Første gang vi klipte glitterbarnet med maskin syntes han det var litt skummelt, men gikk fint hvis han satt på fanget mitt i badekaret. Jeg var full av hår, men det var en liten pris å betale for å slippe livredd barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:56   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid minsten på faget, men han skriker likevel. Broren gjorde også det, men det gikk over da han var ca 3 år.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:56   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Tåneglklipping er og blir et mareritt, det blir hyl og skrik, men det må gjøres. Ikke morsomt, og jeg skjønner ikke hve som er så ille med å få neglene klippet.

Frisør venter vi med, og lar luggen vokse kjempelang *feig*

Ellers tvinger vi og veldig lite, og prøver med forklaringer først, og det funker som regel, men altså ikke når det gjelder tåneglene.

Gammel 11-11-07, 22:00   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minst mulig, men her i heimen er det som regel (men ikke alltid) fullt mulig å avlede. Det vil si at om de nekter å ta på klær, så kan jeg som regel ved hjelp av litt spøking og tøysing og avledning generelt få på dem klær likevel.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:00   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Negleklipping og tannpuss. Hårklippen reagerte hun merkelig nok ikke noe særlig på.

Bestemor mi drev visst med pottetrening med tvang. Det syns jeg blir litt i overkant.

Gammel 11-11-07, 22:04   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor MÅ man børste håret? Jeg skjønner at man må ta medisiner og pusse tennene, men hårbørsting er jo ikke akkurat livsnødvendig

Gammel 11-11-07, 22:07   #18
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvorfor MÅ man børste håret? Jeg skjønner at man må ta medisiner og pusse tennene, men hårbørsting er jo ikke akkurat livsnødvendig

Kan drite i å ta kampen om vi skal være hjemme en dag. Men om jenta skal i bhgen så MÅ håret gres. Hvis ikke føler jeg at jeg sender en ustelt unge i bhgen.

Gammel 11-11-07, 22:07   #19
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Har du hørt om floker?

Hadde du sett håret til dattera mi etter et par dager\netter uten greiing, så tror jeg du hadde skjønt hva jeg mener....Håret floker seg ekstremt fort og lett, og det kommer "nisseknuter" hvis vi ikke grer det.

Men hun hyler like mye når vi grer, med eller uten floker.

Gammel 11-11-07, 23:06   #20
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, men jeg antar du ikke har barn med arabiske gener?

Dvs, Khadija min får også kjempefort floker, sånn som Malika gjør...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.