|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
godt brukt
|
![]() Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/16/518471.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Det er rett og slett forkastelig. For en grusom måte å bli behandlet på..
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)
Vel. Det er vel ikke uvanlig at man er engstelig, og det kan ikke være dette alene som skal styre hva som skal skje i forbindelse med en fødsel.
![]() |
#4 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Helt tragisk, stakkars mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Møllspist fletthurpe
|
Det er forsåvidt greit men jeg syns man faktisk skal lytte til mødrenes magefølelse. Da jeg fødte snuppa visste jeg at noe var galt. Hjertelyden forsvant under hver rie men de sa det var så og si normalt sa de. Jeg følte noe var galt og jeg ville gjerne at de skulle ta keisersnitt fort. Jeg hadde hatt rier i 2 døgn uten framdrift. Jeg visste det var noe galt. hun satt fast oppi bekkenet.
![]() |
#6 |
godt brukt
|
Jeg har nok en lignende erfaring bak meg og det er nok derfor jeg reagerer sånn også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg mener at å gå 18 dager over i 2007, er forbundet med risiko.Man får nøyaktige datoer med ul, og enkelt å rekne ut befruktingsdato ol.Man klarer også å estimere vekt, så jeg mener det er unødvendig å la en førstegangsfødende, som venter et stort barn, gå over tiden.
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg blir også sint og fortvilet over å høre slike historier. Jeg føler skrekken over det som denne familien opplevde strerkt på kroppen selv, som to ganger sterkt overtidig fødende. Jeg kjenner også at tillitten til helsevesenet er så som så. Sist redigert av daffy : 18-11-07 kl 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Ille for de som ble rammet denne gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)I mine øyne er dette nok et eksempel på hvordan de som ikke er ressurssterke nok til å kreve det de har rett på i norsk helsevesen, blir taperne. Det er grusomt, rett og slett grusomt.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Selvsagt er det tragisk når et barn dør. Men 18 dager over tiden er nødvendigvis ikke ensbetydende med at barnet MÅ ut. Det nevnes også i artikkelen at barnet var stort, men 4,2 kilo er under hva forskriftene regner som et stort barn. Dessuten er jeg enig med Safran; skal smerter bestemme om KS er best eller ikke? Og det fra førstegangsfødende?
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Forferdelig tragisk sak, men jeg syns ikke det kommer fram i denne artikkelen at dødsfallet skyldes at hun gikk over tiden. 4,2 kg er ikke spesielt stort, heller ikke om dette er vekten ved termin. Og det med keisersnitt fordi man har veldig vondt - vel, det kan selvfølgelig bare være artikkelen som er dumt skrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Vektestimeringen er nå fremdeles ikke 100%, med over en halvkilos feilmargin vil jeg si at den ikke er noe å forholde seg 100% til. UL er faktisk ikke 100% heller. Jeg fikk legetermin og UL-termin med en mnds mellomrom med første, legen sa 24 juni og UL sa 23 juli. Emma var VELDIG overtidig da hun ble født 11 dager etter UL-termin.
![]() |
#14 |
Sant nok.
![]() |
![]() |
#15 |
frakoblet
|
Jeg har en tilsvarende opplevelse, så jeg vet hvordan det føles. Jeg var ikke overtidig, men bar på et stort barn. UL-estimert til 4,5 kilo tre uker før termin. Gynekologen ved Senter for Gravide ville ha meg inn for igangsetting, men Ullevål nektet. Barnet ble over fem kilo da det endelig satte igang av seg selv, og det holdt på å gå galt fordi hun var for stor og satt fast.
![]() |
#16 |
drømmende
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)På Lillehammer og Haukeland tror jeg de har samme reglene, nemlig at man har overtidskontroll etter en uke etter UL-termin. Om alt er bra da, så venter man max 5 dager før fødselen settes i gang. Det vil da si at om man er så uheldig at fødselen varer i to døgn så blir ungen født to uker over termin.
![]() |
#17 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Huff for en grusom historie, men dessverre ikke enestående i dette landet. Jeg synes det er grusomt at man må gå så lenge i dette landet. Jeg har på følelsen at Bærum er i særklasse når det gjelder dette, og er en av grunnene til at jeg aldri ville født der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
XXX
Hvor: Orkdal
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg gikk 20 dager over med min eldste....men den gang tenkte jeg ikke på at noe kunne gå galt i det heletatt...heldigvis |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
Joda, men samtidig har jeg opplevd at det var det barnet som ble satt i gang før termin (bare to uker) som måtte innom nyfødte og få pustehjelp og som har hadde problemer i etterkant av fødselen, relatert eller ikke. Man finner alltid situasjoner som viser at man ikke bør følge en regel slavisk.
![]() |
#20 |
"De"
|
Min eldste ble tatt med KS 8 dager over tiden. 4510 gram. Hun var estimert til 5200.
![]() |
|
|