|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Pass og reiser innen SchengenDet er vel lov å fly til København uten pass?
"Natten her, er ikke bare et stjernevær. Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.) Sist redigert av Aminta : 19-11-07 kl 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pass og innenlandsreiserNei man trenger ikke pass innenfor Schengen område men gyldig ID. I Norge regnes vel kredittkort med bilde og f.eks førekort som gyldig ID gjør det ikke? Jeg fløy nettopp til Madrid uten pass, gikk greit med flyvningen men å sjekke inn på hotell og betale med mastercard i butikker uten pass var verre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Pass og innenlandsreiserDet er kun pass som er gyldig ID i utlandet såvidt jeg vet, så du kan risikere å ikke få bli med flyet. De kan kreve pass som legitimasjon, men det kan nok være forskjellig fra selskap til selskap en flyr med også. Du burde ringe å sjekke med dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Sv: Pass og innenlandsreiserÅh hallo! Nå leste jeg min egen leif.
![]() |
#5 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenNå vet ikke jeg hvem land som er med i schengen faktisk, men tyskland og italia må man ha pass i hvertfall.
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenSchengenreglene er jo litt morsomme: Du har lov til å reise uten pass, men du må ha gyldig legitimasjon. Den eneste gyldige legitimasjonen er pass
![]() |
#7 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenVi skal til Kiel med ungene nå på torsdag, og begge to har utgåtte pass. Da jeg ringte passkontoret fikk jeg beskjed om at ungene måtte ha pass for å komme i land i Kiel, samt at de måtte vise legitimasjon ved ombordstigning i båten. Så jeg må skaffe de nødpass for denne reisens skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenIiks.
![]() |
#9 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenJeg ringte Norwegian ang. dette i sommer og fikk beskjed om at det gikk greit å reise fra Norge til Danmark uten pass, men at man risikerte å ikke komme med returflyet fra Danmark fordi pass er eneste gyldige norske legitimasjon i utlandet.
![]() |
#11 |
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Pass og reiser innen Schengen
De er morsomme for nordmenn, men nå er det vel slik at Schengen-reglene gjelder over hele Schengen-området, og flere av de andre landene har annen gyldig legitimasjon. I Tyskland har de feks eget legitimasjon som er like stort som et bankkort (de var på størrelse med de gamle sertifikatene før, men nå tror jeg de på størrelse med de nye små). Tyskere trenger mao ikke passet for å legitimere seg når de reiser rundt i Schengen; kun den lille legitimasjonen
![]() |
#13 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
Men hva med innsjekk på hotel og fly?
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenDet er Danmark. Du får ikke problemer i Norden.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenI Skandinavia går det fremdeles fint med bankkort og evt. førerkort. I teorien kan de kreve det av deg, men jeg hadde ikke kjøpt nødpass for å reise til Køben. Pass er forresten blitt billigere for barn, og blir rimeligere for voksne etter jul. Nødpass koster det samme som vanlige pass.
![]() |
#16 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
Sterling.
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
Da ville jeg hørt med dem. Det kan hende de krever pass, siden de ikke er et skandinavisk selskap.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Hvis de ikke er et skandinavisk selskap hva er de da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|