|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Slikt man egentlig burde viteKan vi ha en tråd om det?! Jeg leser Jane Eyre nå, og har kommet over to referanser til ting jeg sikkert burde vite. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
trøtt
|
Sv: Slikt man egentlig burde viteJeg vet ikke annet enn at Guy Fawkes forsøkte å sprenge parlamentet som del av et slags opprør mot kongen, jeg tror det var tidlig på 1600-tallet. Jeg vet også at filmen V for Vendetta (basert på en tegneserie) har visse Guy Fawkes referanser, som bl.a Guy Fawkes-masker, opprør mot myndighetene og sprenging av parlamentet.
Storebror '02 og Lillebror '07. Sist redigert av ~TM~ : 29-11-07 kl 00:31. Årsak: Tilføyelse av filminfo ;); full tittel og bilde. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Slikt man egentlig burde viteNå måtte jeg sjekke teksten for å komme på sammenhengen til Rubicon.
Rubicon var navnet på en elv i romerriket. "Å gå over Rubicon" er, mener jeg å huske, å gjøre noe definitivt, brenne alle broer, passere point of no return. Jeg tror det var i forbindelse med Rubicon at Cæsar sa "terningen er kastet". |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slikt man egentlig burde vite
Fawkes vet jeg ikke noe om. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slikt man egentlig burde viteEr det ikke Guy Fawkes som er årsaken til at man feirer Bonfire i Storbritannia? Han var med i et opprør som hadde som mål å styrte regjeringen, men han ble tatt, satt i Tower og ble brent på bål, dersom minnet mitt ikke lyver for meg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Slikt man egentlig burde vite
Ikke bare styrte regjeringen, men sprenge hele Parlamentet på åpningsdagen. De hadde nok sprengstoff til å ha tatt ut flere kvartaler, mener jeg å ha lest. Skikkelig 11. september-størrelse på den terrorhandlingen, om de ikke hadde blitt tatt i tide. The Gunpowder Plot kalles sammensvergelsen.
Hung, drawn and quartered høres vel omtrent riktig ut?
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: Slikt man egentlig burde viteWikipedia sier forresten at de ikke kom så langt som til å henge, skjære opp og partere Guy Fawkes selv, fordi han greide å hoppe ned fra galgen der han skulle henges og dermed brakk nakken. Da tenker jeg de var skuffet. (Ikke rart de har måttet brenne ham symbolsk hvert eneste år siden.)
|
![]() |
|
|