Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julenisser eller engler?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Julenisser,engler eller ingen av delene?
Julenisser 37 35,24%
Engler 72 68,57%
Ingen av delene 10 9,52%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 10:43   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Julenisser eller engler?

Hva liker du best?

Julenisser eller engler?

Eller kanskje ingen av delene?

Gammel 19-12-07, 10:44   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julenisser eller engler??

Nisser.

Gammel 19-12-07, 10:44   #3
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg likte godt julenisser tidligere, men har etterhvert begynt å like engler bedre.
Nå har jeg mest engler

Gammel 21-12-07, 21:16   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg likte godt julenisser tidligere, men har etterhvert begynt å like engler bedre.
Nå har jeg mest engler

:enig:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:41   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Engler.
De eneste nissene her er to jeg har laget selv på kurs (Isoldenisser) de sitter i trappa under kalenderen. Minstejenta er redd for dem så de er yppelige vaktbikkjer for gavene.

Gammel 19-12-07, 21:05   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nisser.

Jeg er ikke religiøs, men bruker likevel en del pynt i advents- og juletida som i utgangspunktet er kristne symboler fordi de ikke bærer den typen symbolikk for meg personlig. Men akkurat englene kan liksom ikke bli annet enn et kristent symbol, så de avstår jeg fra. (Kommer ungene hjem med engler de har laga sjøl kommer jeg nok til å revurdere. )

Gammel 21-12-07, 23:22   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nisser.

Jeg er ikke religiøs, men bruker likevel en del pynt i advents- og juletida som i utgangspunktet er kristne symboler fordi de ikke bærer den typen symbolikk for meg personlig. Men akkurat englene kan liksom ikke bli annet enn et kristent symbol, så de avstår jeg fra. (Kommer ungene hjem med engler de har laga sjøl kommer jeg nok til å revurdere. )

Du tar litt feil da. Englelignende vesner er ikke noe særegent for kristendommen. Det finnes vel i de fleste religioner.

Fant et greit avsnitt

Sitat:

GUDS HOFF
Troen på engler er ikke noe spesielt kristent fenomen. Englene finnes i Buddhisme, Hinduisme, i Jødedommen og Islam - og på Jesu tid var de kjent fra gammel egyptisk religion. Fra grekerne hadde man en vingekledd gud i budbringeren Hermes. Ingen trosretning har imidlertid vært så opptatt av å systematisere troen på engler som den kristne. Troen på skytsengler lever videre også i dag. De kristne overtok jødenes engletro, der man hadde forestilt seg Jahve som en monark, omgitt av et hoff av engler, med ulik rang og oppgave. Ondskapens inntog i verden ble forklart som et opprør ved dette hoffet: Engelen Lucifer hadde trosset Gud, og ble styrtet ned i underverdenen. Englene er ofte skildret som fryktinngytende vesener, med opptil tre par vinger, og med stemmer som løvebrøl.
GABRIEL

herfra :http://www.schulze.no/juletradisjoner/engler.htm

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:26   #8
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Du tar litt feil da. Englelignende vesner er ikke noe særegent for kristendommen. Det finnes vel i de fleste religioner.

Enig! Engler er ikke oppfunnet av kristendommen, de finnes i omtrent alle trosretninger.

Jeg har en del engler. Har samlet noen år og fått mange i gave. I år har jeg samlet en del engler på et stort sølvfat med litt hvite lys, ble veldig fint!

Gammel 19-12-07, 10:44   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Engler. De nissene som finnes i vårt hus er få, og er laget av eller tilhører barna.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:14   #10
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Engler

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:27   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Engler. Imidlertid er favoritten en gammel nisse jeg arvet etter mine besteforeldre. Han er unntaket.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:41   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julenisser eller engler?

Begge deler!
Jeg faller for gammeldagse, godslige nisser og kjøper gjerne noen nye hvert år. Engler har jeg hele tiden hatt, men det har fått ekstra betydning de siste årene. Nå henger de rundt overalt.
Jeg elsker å henge opp all julepynten i desember og elsker nesten enda mer å plukke den ned igjen i januar.

Gammel 19-12-07, 12:19   #13
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julenisser eller engler?

Jeg foretrekker engler og har nok flest av de, men har også noen nisser. Det er enten nisser som har affeksjonsverdi, eller så er de av den mer "alternative" sorten. Egentlig er jeg også litt glad i den gode, gamle fjøsnissen, men kan ikke utstå den amerikanske nissen med plastfjes.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:45   #14
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi har faktisk 1 engel og 1 julenisse her i huset. Men så har jeg ikke sånn julepynt mani. Og har kun 7 julepynt i huset.

Gammel 19-12-07, 10:49   #15
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Her er det masse smånisser og ingen engler.

Gammel 19-12-07, 10:53   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt inspirert av svigermor, som samler, foretrekker jeg nok engler. Jeg liker et roligere uttrykk. Eventuelle nisser bør helst tilhøre fjøsnissefamilien.

Gammel 19-12-07, 11:04   #17
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Liker både nisser og engler. Kjøper svært lite julepynt, så det jeg har er en salig blanding av gaver.

på siden, men har møtt folk som synes det er ille å blande nisser og engler da nissene vil komme tl å være ufine med de uskyldige englene.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:05   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker nisser og har bare to små gullengler.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:07   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Estetisk sett foretrekker jeg engler, men prinsipielt sett foretrekker jeg nisser. I praksis har vi noen få av hver.

Gammel 19-12-07, 13:53   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Estetisk sett foretrekker jeg engler, men prinsipielt sett foretrekker jeg nisser. I praksis har vi noen få av hver.

Samme her. Jeg er ikke glad i rødt i stuen min, men engler er pent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.