Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Erlet for nybegynnere

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-08, 10:42   #1
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Erlet for nybegynnere

Nå har jeg endelig fått tak i en liter Erlet. Lillebrors lege har oppfordret meg til å kjøpe det, etter å ha kastet et blikk på guttungen og lurt på hvor han får fettet i kosten sin fra.

Nuvel. 1 liter Erlet. Hva i all verden skal jeg bruke den til?

Melke- og glutenfritt må det være, og poenget er altså at smårampen skal få i seg litt (mye) fett.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 11:46   #2
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erlet for nybegynnere

Vi brukte det som erstattning for fløte i ris-kremen til jul. Den smakte ingenting, men var rett konsistens da vi pisket den. Kanskje du kan bruke den til sauser eller vaffler? Det er sikkert flere som har gode tips.

Det er litt dumt at det bare en 1 liter! Skulle vært små-pakker.

Gammel 27-02-08, 12:01   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant noen is-oppskrifter på nett da jeg googlet etter Erlet. Det kan jo fryses ned og gis i porsjoner, sånn at du får brukt opp hele literen på en gang.

Gammel 27-02-08, 12:27   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Erstatt melk med erlet i matlagingen. Hva med å bruke erlet istede for vann i brødene dere baker? (regner med at dere bruker vann nå)

Gammel 27-02-08, 12:33   #5
Left
Passiv

Standard

Har googlet litt jeg også, og det står at man kan blande den ut med vann, og bruke til Cornflakes el. kornblandinger etc. 2 dl Erlet blandes opp til en liter.
Hvordan dette smaker vet jeg jo ikke da
Men du burde kunne bruke det istedet for vann i bakverk ja?

Det står om det på denne siden: http://home.no.net/jahnolav/utenmelk/tips.html

http://home.no.net/jahnolav/utenmelk...k/kokebok.html

http://www.allergikokken.no/hjem/opp...dense-erlet-is

Vet ikke om du har sett disse sidene jeg, men limer inn i alle fall

Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:46   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lager snickersis med erlet

Pisker den til stiv krem og blander den med stiv eggedosis. Oppi der putter jeg grot økologisk peanøttsmør og sjokade (som er melkefri) Putter i fryseboksen og røer et par ganger mens den fryser. Blir kjempegod, den blå pakka med ferdige iskjeks er melkfrie

Gammel 27-02-08, 19:49   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper det er ok at jeg abonnerer. Jeg er også Erlet-nybegynner. Legen jeg snakket med sier at man kan fryse den, siden den har så kort holdbarhet etter åpning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:53   #8
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg lager snickersis med erlet

Pisker den til stiv krem og blander den med stiv eggedosis. Oppi der putter jeg grot økologisk peanøttsmør og sjokade (som er melkefri) Putter i fryseboksen og røer et par ganger mens den fryser. Blir kjempegod, den blå pakka med ferdige iskjeks er melkfrie

Takk! Tenker vi satser på de glutenfrie iskjeksene isåfall.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:48   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Du kan lage sitronfromasj med den og sjokolademousse. (Bruk de pakkene fra Freia) Det er ikke lurt å ta den med i bagasjen på flyet, den blir ødelagt etter frysing. Du kan også lage god vaniljesaus med den. Pisk opp litt og tilsett oatley vaniljesaus til passelig konsistens og smak.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:50   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan fryse den, men jeg vet ikke hvordan piske-egenskapene er etterpå, dvs vi har dårlig erfaring med det. Men det kan være en annen blunder vi gjorde samtidig. :hm:

Gammel 27-02-08, 19:57   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Man kan fryse den, men jeg vet ikke hvordan piske-egenskapene er etterpå, dvs vi har dårlig erfaring med det. Men det kan være en annen blunder vi gjorde samtidig. :hm:

Nei, det stod på kartongen jeg fant på Mega i dag at den ikke kan piskes etter frysing. Men man kan nok bruke den til fløte likevel. Jeg kjøpte en liten pakke med noe soyafløtegreier i stedet. Den kan ikke piskes men jeg har bare tenkt å ha den i middagen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:53   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også dårlig erfaring med å fryse Erlet og prøve å piske etterpå
Også synes jeg den er veldig drøy! Men ikke veldig holdbar...
Her var det mange gode ideer jeg må prøve. Hvis du skal bruke den alene som krem må du tilsette noe som smak (f.eks vaniljesukker), for den har ingen smak i det hele tatt.

Smoothie kanskje? kakao med krem risgrøt!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:55   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Bringebær/jordbæris med Erlet

• 2 dl Erlet
  • ca 1/2 dl bringebær eller jordbær saft, oggjerne noen friske bær.
  • 2 ss sukker
Piskes sammen og fryses.

Gammel 27-02-08, 19:56   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Is med appelsin og vanilje - uten egg og melk

Denne oppskriften passer til 4 porsjoner.

• 1/2 dl friskpresset appelsinsaft
  • 1 1/2 dl Odense Erlet
  • 75 gr sukker
  • 1 knivsodd salt
  • 50 gr melis
  • 4-5 ts vaniljesukker
Odense Erlet, melis, vaniljesukker og salt piskes til tyktflytende krem.
Tilsett appelsinsaften og pisk videre til blandingen er nesten stiv.
Hell blandingen i små begre og sett disse i fryseren. La de stå i fryseren i minst to timer.
Nytes til dessert eller en varm sommerdag!

Gammel 27-02-08, 19:57   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Karamellis med Erlet

• 1/2 dl karamellsaus
  • 2 dl Erlet
Blandes, piskes stivt og fryses.

Gammel 27-02-08, 19:58   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Softis med Erlet

• 4 dl Erlet
  • 100 gr sukker
  • 1 ss vaniljesukker
  • 50 gr melis
  • 1/4 dl salt
Erlet og sukker piskes stivt. Tilsett vaniljesukker og melis. Helles i begre eller annen lufttett emballasje og fryses. Serveres til bær, eplekake eller med strø. Strø kan være Oboy, kakao, kokesjokolade el.l

Gammel 27-02-08, 19:59   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Sjokois med Erlet

• 1/2 dl sjokoladesaus eller oboy
  • 2 dl Erlet
  • 1 ts vaniljesukker

Gammel 02-03-08, 14:01   #18
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Sjokois med Erlet

• 1/2 dl sjokoladesaus eller oboy
  • 2 dl Erlet
  • 1 ts vaniljesukker

Da var denne laget og lagt i frysa. Laget av 8dl Erlet. Lillemann syntes det var kjempegodt, hvertfall før det var frøset

Gammel 27-02-08, 20:00   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg tror jeg skal teste ut litt oppskrifter ja.

Gammel 27-02-08, 21:53   #20
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leste et sted at Erlet burde brukes med forsiktighet da den fettet i den ikke er av sunneste slaget. Leter etter link.....

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.