|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
VeloppDragen
|
![]() Erlet for nybegynnereNå har jeg endelig fått tak i en liter Erlet. Lillebrors lege har oppfordret meg til å kjøpe det, etter å ha kastet et blikk på guttungen og lurt på hvor han får fettet i kosten sin fra.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erlet for nybegynnereVi brukte det som erstattning for fløte i ris-kremen til jul. Den smakte ingenting, men var rett konsistens da vi pisket den. Kanskje du kan bruke den til sauser eller vaffler? Det er sikkert flere som har gode tips.
![]() |
#3 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereJeg fant noen is-oppskrifter på nett da jeg googlet etter Erlet. Det kan jo fryses ned og gis i porsjoner, sånn at du får brukt opp hele literen på en gang.
![]() |
#4 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereErstatt melk med erlet i matlagingen. Hva med å bruke erlet istede for vann i brødene dere baker? (regner med at dere bruker vann nå)
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereHar googlet litt jeg også, og det står at man kan blande den ut med vann, og bruke til Cornflakes el. kornblandinger etc. 2 dl Erlet blandes opp til en liter. |
![]() |
![]() |
#6 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereJeg lager snickersis med erlet
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erlet for nybegynnereHåper det er ok at jeg abonnerer. Jeg er også Erlet-nybegynner. Legen jeg snakket med sier at man kan fryse den, siden den har så kort holdbarhet etter åpning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnere
Takk! Tenker vi satser på de glutenfrie iskjeksene isåfall.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereDu kan lage sitronfromasj med den og sjokolademousse. (Bruk de pakkene fra Freia) Det er ikke lurt å ta den med i bagasjen på flyet, den blir ødelagt etter frysing. Du kan også lage god vaniljesaus med den. Pisk opp litt og tilsett oatley vaniljesaus til passelig konsistens og smak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det stod på kartongen jeg fant på Mega i dag at den ikke kan piskes etter frysing. Men man kan nok bruke den til fløte likevel. Jeg kjøpte en liten pakke med noe soyafløtegreier i stedet. Den kan ikke piskes men jeg har bare tenkt å ha den i middagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereHar også dårlig erfaring med å fryse Erlet og prøve å piske etterpå |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereIs med appelsin og vanilje - uten egg og melk
Tilsett appelsinsaften og pisk videre til blandingen er nesten stiv. Hell blandingen i små begre og sett disse i fryseren. La de stå i fryseren i minst to timer. Nytes til dessert eller en varm sommerdag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Erlet for nybegynnereSoftis med Erlet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Lett rørt
|
Da var denne laget og lagt i frysa. Laget av 8dl Erlet. Lillemann syntes det var kjempegodt, hvertfall før det var frøset
![]() |
#20 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erlet for nybegynnereLeste et sted at Erlet burde brukes med forsiktighet da den fettet i den ikke er av sunneste slaget. Leter etter link..... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|