|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Stigmatisering av overvektigeI ly av tråden om å være fornøyd med egen kropp.
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Det er jeg temmelig sikker på at det å være sterkt undervektig har også.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeNei, det er ikke en "hva er verst"-diskusjon, men jeg føler at dette er et element som aldri nevnes.
![]() |
![]() |
#6 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeHvorfor er det verre å være overvektig, enn undervektig?
![]() |
#7 |
Textrovert
|
For å sette det veldig på spissen: Fordi samfunnet godtar undervektige, men ikke overvektige.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Jeg syns du tar feil. Samfunnet godtar de som er litt undervektige ja, men de godtar også de som er litt overvektige. Når det blir ekstremt tror jeg stigmatiseringen er like ille begge veier.
![]() |
#9 |
Administrator
|
Stigmatiseringen blir på en annen måte. Vi forholder oss forskjellig ovenfor undervektige og overvektige. Hva som er verst kan da ikke direkte sammenlignes, men hvor ille det føles tror jeg er ganske likt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Textrovert
|
Jeg er ikke enig. Jeg sier ikke at det IKKE er stigmatiserende å være sterkt undervektig. Men jeg har enda ikke sett en samfunnsdebatt hvor det diskuteres hvor mye de undervektige er med å ødelegge for samfunnet.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der har du jammen et godt poeng Divine! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Administrator
|
Men det er jo fordi samfunnet (kollektivt) ikke ser at undervekt kan være et problem. Og det er jo endel av lasten ved å være undervektig, andre forstår ikke at det kan være problematisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Nåja, det sykelig tynne skjønnhetsidealet og hva det har å si for samfunnet og de kommende generasjonene med unge jenter blir da temmelig godt debattert syns jeg.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette diskuterte jeg og mamma her om dagen. Hun har alltid vært liten og egentlig litt undevektig. Jeg er overvektig, heldigvis ganske mye mindre overvektig enn i sommer |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Vel, du tar feil. Jeg er i den "midt i mellom"-gruppen, jeg er litt overvektig. Jeg vil mye heller være sånn her, enn samme prosent på undervektigsiden.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
Vet du, dette har jeg aldri tenkt på. Jeg har nemlig ikke tenkt sånn selv. Jeg har bare tenkt hvor utrolig heldige de er som ikke veier for mye.
![]() |
![]() |
#19 |
Administrator
|
Det at du tenker at en undervektig er heldig, og kanskje til og med sier det til vedkommende som et kompliment, kan føles like ille for en som er ufrivillig undervektig som at noen kommenterer en annens overvekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Textrovert
|
Det tviler jeg ikke på. Og den personlige belastningen er sikkert like tung. Men jeg tror helt oppriktig at årsakene til at det tiskes og hviskes om en undervektig jente kan være atskillig mer sammensatte enn hvis det tiskes og hviskes om en overvektig jente. Det kan tiskes om den undervektige ut fra fasinasjon, (ubevisst) misunnelse, forundring eller vemmelse og avsky. De to første elementene her vil IKKE være til stede når det tiskes og hviskes om en overvektig person. Da tar jeg for gitt at reaksjonen er udelt negativ.
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|