Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Markerer dere pinsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-08, 18:27   #1
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Markerer dere pinsen?

Har dere noen tradisjoner i forbindelse med pinsen?

Ingen tradisjoner her. I Trøndelag er det mange som lager bål på pinseaften, men så mye trønder har jeg visst ikke blitt ennå for jeg forbinder bål med St. Hans, ikke pinse

Gammel 10-05-08, 18:33   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Markerer dere pinsen?

Selma:
Jeg har heller ikke tradisjon for pinsebål, tror det er et trøndersk fenomen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 18:51   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Pinsebål har jeg vel bare vært borti i Sverige, tror jeg.
Her er nok pinsen mer hyttehøytid, vi gjør i hvert fall sjelden noe spesielt i pinsen bortsett fra å slappe av en dag ekstra.

Gammel 10-05-08, 19:19   #4
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, ingen tradisjoner her. Men den er like velkommen hvert år.

Gammel 10-05-08, 19:27   #5
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen tradisjoner, nei.
"Pinseria" gjør seg for øvrig gjeldende her jeg bor.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 19:32   #6
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Ingen tradisjoner, nei.
"Pinseria" gjør seg for øvrig gjeldende her jeg bor.

Pinserie?
Er det det vi her oppe kaller reinrie eller kalverie?
Her sies det at det skal være slikt vær som det er nå (kaldt, vind og snø) rundt den tiden reinen kalver (begynnelsen av mai) slik at kalvene skal herdes...

Gammel 10-05-08, 19:45   #7
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

"Pinsebål"

Nei, vi markerer ikke pinsen på annen måte enn å glemme å kjøpe middag til mandag...

Gammel 11-05-08, 10:54   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei markere det ikke noe spes. Viste ikke at det var denne helgen :går i svime etter sykebarn: Så da jeg dro på rema i går, som vanligvis har åpent til 22\23 på lørdager, var stengt Da leste jeg på døren:"åpnigs tider i pisnen"
Bare så "åj"
Ringte mann å sa at han har fri på mandag hehe.

Heldigvis hadde bunnpris åpent *brustabu, men storbutikken var åpen*

uff.

Gammel 11-05-08, 11:55   #9
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet hvorfor vi feirer pinse, men skjønner ikke helt hva du mener med å "markere". Har ikke hørt at det skal gjøres noe spesielt, bortsett fra de som går i kirken.

Det er noen kjærkomne fridager for hele familien. Nå har det vært sol og varmt i pinsen her jeg bor,så pinsen er foreløpig tilbrakt ute. Solen har ikke helt kommet frem enda idag, men den kommer.

Jeg har solt meg i bikini, luket litt i blomsterbedet (ugraset tok nesten overhånd), drevet med litt håndarbeide, lest masse i boken min, skravlet med familie, naboer og venner, spist grillmat (med dertil egnet drikke) og stelt godt med hunden min som har vært veldig syk i pinsen. Pga at han er syk, så har det ikke blitt noe av de lange turene vi pleier å ta hver dag, men vi tar det igjen senere. Jeg har hatt noen late dager nå. Rart, men litt godt også.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 13:20   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ingen spesielle pinsetradisjoner. Pinsebål har jeg aldri hørt om før. Vi har snakket litt med ungene om hvorfor pinsen feires, men ellers nyter vi bare fridagene og i går fikk vi gjort en del i hagen og verandakassene. I dag er det fri.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 19:28   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinsebål? Det har jeg ikke hørt om før. Vet ikke om noen som markerer pinsen annet enn ved å feks. dra på hytta og lignende. Vi har ikke hytte desverre, så her blir det bare vanlige fridager der vi prøver å gjøre noe koselig sammen som familie.

Gammel 10-05-08, 19:31   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg ble litt forvirret da jeg fant ut at butikkene skulle stenge kl 16 i dag. Skjønte ikke helt hvorfor .

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 19:32   #13
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Nei, jeg ble litt forvirret da jeg fant ut at butikkene skulle stenge kl 16 i dag. Skjønte ikke helt hvorfor .

Jeg var flink og husket på det.

Gammel 10-05-08, 21:00   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke engang vet hva som skjedde i pinsen jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 21:04   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke engang vet hva som skjedde i pinsen jeg.

I pinsen kom den hellige ånd til eller over disipnene. Ett eller annet slikt.

Jeg er vant med pinsebål på hytta, men jeg hadde glemt hele greia jeg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 21:03   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi markerer ikke pinsen, og for å være helt ærlig så aner jeg ikke hva pinsen dreier seg om.

Gammel 10-05-08, 21:03   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den hellige ånd kom til apostlene. Og så var det noe med ild? Bål?

Gammel 10-05-08, 21:03   #18
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet hvorfor vi feirer pinse, men vi markerer den svært lite. Jeg har heller ikke blitt trønder nok til å være med på denne pinsebåltradisjonen. Trodde det var en spøk første gang jeg hørte om det.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 21:05   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

http://no.wikipedia.org/wiki/Pinse

Gammel 10-05-08, 21:16   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, takk! Jeg er mer opplyst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.