Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelper det å boikotte Nestlé?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-08, 18:57   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelper det å boikotte Nestlé?

Det kan riktignok være vanskelig å være bevisst hele tiden, de eier jo fryktelig mye, men tror dere som aktivt boikotter Nestlé at dere utgjør en forskjell?

Det er helt forkastelig at et multinasjonalt selskap går over lik for å tjene penger, og jeg er egentlig ikke ute etter en ny hvorfor-boikotte-diskusjon, men jeg tar meg i å tenke på det når jeg står foran barnemathylla i butikken. Nestlé har det største og beste utvalget, og mange babyer foretrekker Nestlé-maten, så hjelper det egentlig at jeg som forbruker, med særdeles lite innblikk i hva mine (og andres) handlinger utgjør i det store og hele, velger andre, dårligere produkter?

Gammel 25-05-08, 19:00   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper det å boikotte Nestlé?

Vel, jeg har vært på Lidl en gang, og det er vel trygt å si at den boikotten virket.
Klart det nytter!

Gammel 25-05-08, 19:00   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

En rettesnor for meg generelt, uansett hva det måtte gjelde, er at tanker som "en fra eller til" eller "lille meg utgjør ingen forskjell" er forbudt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 19:05   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hjelper det å boikotte Nestlé?

Jeg er absolutt ikke enig i at man velger dårligere produkter når man ikke kjøper Nestlé barnemat.
Vi har bare brukt økologisk barnemat, Hipp, Holle og slikt. Og det vil jeg si er bedre enn Nestlé ja.

Og ellers så jeg på rajraj og LilleRu.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 20:35   #5
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker at det i hvert fall ikke gjør noe om jeg boikotter. Ikke er det vanskelig å finne alternativer heller, særlig ikke i det siste. Var litt mindre utvalg i de fleste butikkene da Storesøster var liten (2004). Det er klart, vi har tatt med ett og annet middagsglass i kafeen på Ikea, men jeg tror jeg kan telle på omtrent to hender de gangene vi har brukt Nestlé-produkter - til begge barna.

Det er klart, Nestlé vet jo ikke at jeg boikotter dem, men jeg tror mange tenker som meg.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 20:52   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg og teker at jeg hjelper litt, og om alle tenker at de ikke teller så hjelper det ihvertfall ikke.

Men jeg har måtte kjøpt litt. Fordi det ikke alltid er like lett å finne grøt/middag som han liker uten melk som ikke er Nestle om man vil ha litt variasjon. Småfolk og hipp har melk i mye rart. Holle har jeg faktisk ikke råd til å kjøpe middag fra. Bruker grøten der men han er ikke spesielt glad i den laget på soya melk.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 20:56   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt nysgjerrig på om Nestléboikottere også boikotter andre større selskap? F.eks Telenor?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 21:02   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er litt nysgjerrig på om Nestléboikottere også boikotter andre større selskap? F.eks Telenor?

Jeg boikotter en hel del, deriblant NetCom. Telenor får jeg bare ha, enn så lenge.
Jeg nekter å gå til frisører uten tariffavtale, jeg spiser ikke ute på steder som ikke har tariffavtaler, jeg kommer ALDRI til å ha mitt barn i en barnehage eid av Trygge Barnehager, jeg boikotter Lidl ( ) og generelt det som passer meg der og da.

Gammel 25-05-08, 21:06   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor Netcom og Trygge barnehage?

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 21:14   #10
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

:vil også opplyses:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 21:25   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Fordi NetCom er et j**** møkkafirma og jeg har brukt åresvis på å krangle med idiotene.
Trygge barnehager fordi jeg ikke har noe til overs for måten de utnytter systemet på, og driver rovdrift på de ansatte på.

Gammel 25-05-08, 21:50   #12
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke at de er et stort selskap i seg selv som er problemet. Det er måten de bokstavelig talt går over lik og utnytter folk på.

Og selv om alle/ mange store selskaper har svin på skogen bør man likevel ta de verste.

(Ulvefar -vet at man ikke trenger å glefse til hver eneste sau for å få flokken til å flytte på seg. Det er nok at ingen vil være den bakerste.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 22:17   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det er jo ikke at de er et stort selskap i seg selv som er problemet. Det er måten de bokstavelig talt går over lik og utnytter folk på.

Og selv om alle/ mange store selskaper har svin på skogen bør man likevel ta de verste.

(Ulvefar -vet at man ikke trenger å glefse til hver eneste sau for å få flokken til å flytte på seg. Det er nok at ingen vil være den bakerste.)

Ja, jeg antydet da heller ikke at det var problemet.
Men det var derfor jeg spurte, veldig mange store selskap har svin på skogen, spesielt mht underleverandører og underselskaper i andre land og problematikken knyttet til fattigdom. Mindre selskap har selvfølgelig ikke den type omsetning og omdømme som større, internasjonale selskap og vi hører følgelig ikke noe særlig om boikott av dem. Men noen ganger skjønner jeg ikke utvelgelsen av noen få og derfor lurte jeg på om Nestléboikottere hadde en lengre liste over selskaper de boikotter.
Og jeg da tenkte jeg ikke på sånn som at Netcom er et drittselskap pga personlige drittopplevelser med firmaet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 22:33   #14
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg antydet da heller ikke at det var problemet.
Men det var derfor jeg spurte, veldig mange store selskap har svin på skogen, spesielt mht underleverandører og underselskaper i andre land og problematikken knyttet til fattigdom. Mindre selskap har selvfølgelig ikke den type omsetning og omdømme som større, internasjonale selskap og vi hører følgelig ikke noe særlig om boikott av dem. Men noen ganger skjønner jeg ikke utvelgelsen av noen få og derfor lurte jeg på om Nestléboikottere hadde en lengre liste over selskaper de boikotter.
Og jeg da tenkte jeg ikke på sånn som at Netcom er et drittselskap pga personlige drittopplevelser med firmaet.

Vi kjøper konsekvent ikke Nestlé-produkter, og kjøper aldri bensin på Esso. Utover det er vi ikke så konsentrert om boikott av spesielle firmaer som å heller positivt velge ut kles/mat -merker med god vandel som vist ved anerkjente merkeordninger som Max Havelar og Debio (med underlevrandører på den ene siden og multiple underselskaper med ulike merker på den andre er det jo ofte vanskelig å identifisere hvem som eier og gjør hva dessverre, så det er lettere å gjøre det på den måten.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 09:42   #15
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Boikottinga av Nestlé funket her helttil snoopy kom til verden. Eneste mme hun ikke spydde eller gulpet masse av var Nan

De gangene jeg har kjøpt middags glass har det skjed i sverge, sampler eller hva de heter. Og tine småfolk.
Hipp middags glass er her bare med kalkun fra 6 mnd og spagetti fra 8 mnd.

Gammel 25-05-08, 22:06   #16
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Vi har våre i Trygge barnehager. Ikkeno muffens der ihvertfall. Dere er nå jammen rare er dere.

Gammel 26-05-08, 00:18   #17
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Da det gjelder barnemat her hvor vi bor, så var det så og si bare Nestle på butikken, så da mine var babyer så kjøpte vi det. Ungene likte den best også.

Og i den senere tid så har jeg støttet Nestle masse ved kjøp av Lion sjokolade, for den kommer vel fra Nestle ? Noe som har resultert i minst 15 kilo +. den er bare så altfor god. After eight er også veldig god.
Vel i dag har jeg ingen babyer, og skal holde meg unna Lion sjokoladen (og andre sjokolader også), så da kan jeg vel si jeg boikotter Nestle

Gammel 26-05-08, 08:28   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt hjelper det. Alle monner drar! Dessuten hjelper det min egen samvittighet. Og maten er selvsagt ikke noe dårligere selv om det ikke er fra dette firmaet? Vi laget maten selv, det er garantert den beste maten for barnet.

Gammel 26-05-08, 10:55   #19
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det hjelper for samvittigheten, og at enkelte ting bare støtter jeg ikke. (Dog er mannen oppgitt for at jeg ikke kjøper Stratos... Men jeg orker bare ikke etter den fæle reklamen, der de hadde en Mynde inne på Stratos-fabrikken.. Merkelig hva enkelte syns er morsomt!!)

Gammel 26-05-08, 20:31   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp og ikke-kjøp virker veldig bra, det er et kraftig signal at din tier pr. barnematglass går til noen andre. og for hver tier Nestlé ikke får, må de begynne å revurdere sine strategier.

Som Ulvefar velger jeg også positivt ut en del merker eller typer, som max havelaar, änglamark, debiomerket, osv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.