|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Jeg lurer på hva dere synes er de beste spørsmålene når man vil danne seg et riktig godt inntrykk av et annets menneskes personlighet og historie? Jeg jakter på de helt konkrete spørsmålene, men også om det er de store spørsmålene eller de små, og kanskje er det noen spørsmål eller uoppfordrede opplysninger som har gitt dere en aha-opplevelse av et annet menneske? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Jeg har det med å få servert livshistoriene til folk på de merkeligste steder - bussholdeplasser, venterom, Kiwi... Jeg tror kanskje ansiktet mitt ser innbydende ut eller noe
![]() |
#3 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?"Stemmes det Frp"?
![]() |
#4 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?
Jeg har også en slags fremmed-attraktor, som gjør at vilt fremmede gjerne kan ta kontakt og dele livshistorien sin med meg, men jeg er for tiden litt dårlig på å stille gode spørsmål til venner og bekjente. Føler litt at mine sosiale evner har lidd etter 3 år med lite søvn og mye bekymringer, og det er delvis bakgrunnen for spørsmålet mitt. Hovedforklaringen er at jeg har en syk mor, og etter en samtale med søsteren min tenkte jeg på at det er så mange ting vi ikke vet om mamma. Det er både om personligheten hennes og hendelser i livet hennes og hva hun følte i forhold til dem. Jeg vil gjerne stille henne noen gode spørsmål. Jeg lurer også på å skrive litt om meg selv til mitt barn, fordi han preges av hvem jeg er og hva som skjer i livene våre nå og som han er for liten til å forstå. Men jeg strever litt med å finne de gode "knaggene".
Hihi, jeg ser hva du mener, men dette er det ingen som vil innrømme her, enda det faktisk er minst hver fjerde person i kommunen som må ha stemt Frp ved sist kommunevalg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?
Har dere noen bilder? Har hun noen album? Ut fra bilder får man mye informasjon - om hvem menneskene man er sammen med på bildet og hvordan hun opplevde det, og det kan være lettere å snakke om. Eller man kan ta utgangspunkt i seg selv - men i møte med nær familie kan det være "vanskeligere" å gi av seg selv på den måten, fordi det føles mer nært enn ovenfor fremmede.
![]() |
#6 |
Vaklende
|
Det er ihvertfall et utgangspunkt, men vi prates mest på telefonen, da hun synes det blir for slitsomt med fysisk besøk. (Må stelle seg, føler hun må sitte oppe m.m.). Men jeg noterer det ned. Hun har mistet mange foto fra barne- og ungdomstiden, var vel ikke mest genialt å ta det med da hun og pappa mønstret på båt og reiste rundt langs kysten av Afrika. På vei hjem forliste båten og diverse ting gikk tapt (inkludert hele platesamlingen deres :dån: ). Dette er ellers en spennende historie i seg selv, da. Må forte meg å skrive ned det jeg husker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Hva med en seriøs bok om coaching? |
![]() |
![]() |
#8 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#9 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Jeg også en person som folk lett åpner seg for. Årsaken tror jeg er enkel, jeg er interessert i mennesker og flink til å lytte. Det er også viktig å anerkjenne folk, gi ros og oppmuntring, det får de fleste på gli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Det spørs litt på situasjon, men ved middagsselskaper der man får noen til bords uten å ha valgt selv, og begge parter ser for seg en "skryte av alt man har inkludert golfhandicapet"-samtale, har jeg hatt god suksess med denne varianten:
![]() |
#11 |
Har ponny, ønsker høyhest
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Hei, hvem er du, og hva drømmer du om å gjøre når du blir stor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vaklende
|
Denne må jo bare prøves!
Denne er jeg mer skeptisk til, Pio. har det virket for deg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Når jeg tenker meg om, så er faktisk spørsmålet om hva folk drømmer om, det spørsmålet som sier meg mest om et menneske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Spør dem hvor de aller helst vil reise og hvorfor de velger seg det/de reisemålene. Det er ikke så stort og omfattende som spørsmål om livet og kjærligheten, men det kan gi mange morsomme ting å spinne videre på.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Vi brukte lydopptak når vi hadde samtaler med mannens mor. Det var veldig godt å ha da hun døde, vi fikk stemmen hennes, ordene, uttrykkene. I tillegg var det lett å "spole" tilbake dersom det var noe vi ikke helt fikk med oss.
![]() |
#17 |
godt brukt
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Gamle brev er også koselig. Og ikke minst musikk. Mange har minner og følelser knyttet til musikk. Kanskje dere kan snakke om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Takk alle sammen for flotte innspill som skal forsøkes både i sosiale sammenhenger og internt i familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Du har jo fått masse andre gode tips også - skal sørge for å få dokumentert litt mer av alt min mormor har å fortelle også! |
![]() |
![]() |
#20 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvilke spørsmål kan man stille for å bli riktig godt kjent med et annet menneske?Hvilke hendelser i livet ditt har satt mest preg på deg? ("vendepunkter" der ting endret seg)
![]() |
|
|