Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-08, 20:57   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Spørsmål

Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Er det slik at man kan legge inn bilder av hvem som helst uten å be om samtykke? Eller kan dette bare skje ved å spørre vedkommende om den vil være venn?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:00   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.321
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Du kan jo laste opp bilder av hvem du vil, men det er jo etisk riktig å spørre først.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:01   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

man kan legge ut bilder av hvem man vil, men det er da vanlig høflighet og spørre om lov først. Og finner du et bilde av deg selv som noen har lagt ut, så har du all rett til å be dem fjerne det hvis du ikke vil ligge ute på nett.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:02   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Jeg er ingen ekspert på dette, og jeg legger ikke ut bilder selv. Men som jeg forstår det kan alle legge ut bilder, og man kan tagge andre, men tagger får man beskjed om (mulig de må godkjennes) og de kan fjernes.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:18   #5
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

.. man kan tagge andre, men tagger får man beskjed om (mulig de må godkjennes) og de kan fjernes.

Oversatt: Man kan be andre om dem vil være ens venn (og dermed bli oppført på dennes 'vegg'), men da må den som blir spurt si 'ja'. Den som spurte kan slette/fjerne den som svarte ja hvis og når den vil. Er det riktig? Jeg skjønte ikke helt det forklaringen din, skjønner du, så jeg har prøvd meg på en oversettelse slik at mitt ullete hode skjønner...

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:21   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Oversatt: Man kan be andre om dem vil være ens venn (og dermed bli oppført på dennes 'vegg'), men da må den som blir spurt si 'ja'. Den som spurte kan slette/fjerne den som svarte ja hvis og når den vil. Er det riktig?

Dette stemmer ja.
Men, det er ikke det Maz mener.
Maz snakket om bilder av andre. De kan "tagge" folk i bilder ved å sette en "merkelapp" med vedkommendes navn på bildene.
Slike tagger får du beskjed om (hvis du blir tagget i et bilde). Men hvem som helst kan gjøre det uten å spørre deg, altså ingen godkjenning på tagger.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:34   #7
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

De kan "tagge" folk i bilder ved å sette en "merkelapp" med vedkommendes navn på bildene.
Slike tagger får du beskjed om (hvis du blir tagget i et bilde). Men hvem som helst kan gjøre det uten å spørre deg, altså ingen godkjenning på tagger.

Prøver å forstå, men det går tregt... Du sier at man kan hente bilder av vedkommende som eier profilen når denne blir lagt til som venn? Jeg skjønner ikke den siste setningen din, synes den sier det motsatte av den første setningen jeg har quotet.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 00:09   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Og da får den som inviterer en annen (f.eks "Kari") samme bilde som "Kari" har på sin profil og nye bilder kan sendes mellom vennenes profiler. Den som eier profilen kan fritt slette alle sine bilder uten å spørre dem som er på bildene (det var logisk selv for meg).
Riktig?

Kari får ikke bildene til Ola, men Kari kan se bildene som Ola har på sin profil også ja.
Man kan sende bilder på pm på fjesboken, men vennene dine kan se alle bildene på din profil. Pluss bilder andre har lagt ut av det som du er "tagget" i.
Du kan slette bilder fra deg selv, men fjesboken eier alle bildene uansett.

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Prøver å forstå, men det går tregt... Du sier at man kan hente bilder av vedkommende som eier profilen når denne blir lagt til som venn? Jeg skjønner ikke den siste setningen din, synes den sier det motsatte av den første setningen jeg har quotet.

Kari kan se alle Olas bilder når de er venner ja, men hente? Altså Ola kan alltids lagre Karis bilder, og legge dem ut han og, eller bare ha dem lagret. Men han kan ikke overføre bilder fra Kari sin profil foreks.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:24   #9
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Re: Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Kan man se hvem som har vært inne på profilen sin og hvor mange ganger osv?

Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:23   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Oversatt: Man kan be andre om dem vil være ens venn (og dermed bli oppført på dennes 'vegg'), men da må den som blir spurt si 'ja'. Den som spurte kan slette/fjerne den som svarte ja hvis og når den vil. Er det riktig? Jeg skjønte ikke helt det forklaringen din, skjønner du, så jeg har prøvd meg på en oversettelse slik at mitt ullete hode skjønner...

Å tagge betyr at bildet linkes inn til din side. Slik at man kan finne bildet fra din profil. Jeg går ut fra at en må være venner med de en "tagger".

F.eks om jeg hadde vært på fest med kamera kan jeg legge ut bildene, og takke de som er på facebook. Om du hadde vært på samme festen vil bildene av deg der du var tagget finnes på din profil. Så de som var inne og så på din side ville se bildene. Dette kan du fjerne selv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:31   #11
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Å tagge betyr at bildet linkes inn til din side. Slik at man kan finne bildet fra din profil. Jeg går ut fra at en må være venner med de en "tagger".

F.eks om jeg hadde vært på fest med kamera kan jeg legge ut bildene, og takke de som er på facebook. Om du hadde vært på samme festen vil bildene av deg der du var tagget finnes på din profil. Så de som var inne og så på din side ville se bildene. Dette kan du fjerne selv.


Og da får den som inviterer en annen (f.eks "Kari") samme bilde som "Kari" har på sin profil og nye bilder kan sendes mellom vennenes profiler. Den som eier profilen kan fritt slette alle sine bilder uten å spørre dem som er på bildene (det var logisk selv for meg).
Riktig?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:04   #12
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Ok. Kan den som eier siden se hvem som har vært innom den bare for å kikke?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:10   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Ok. Kan den som eier siden se hvem som har vært innom den bare for å kikke?

Nei

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 00:28   #14
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Facebook: kan være på noens side uten å vite om det?

Facebook er et veldig usikkert nettsted. Det er helt greit å legge igjen litt opplysninger der, men alt som legges der blir lagret og kan søkes opp. Ikke oppdater feltet på hva du holder på med f.eks. Noen synes kanskje det er greit å vite at du skal på ferie....

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no