Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan noen anbefale meg god science fiction?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-08, 16:48   #1
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Kan noen anbefale meg god science fiction?

Jeg er rimelig fersk i sjangeren, noen som har gode tips til hvor jeg kan begynne?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 16:59   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Taken.

Det er en miniserie der du følger noen familier over en 40-års periode, den er helt fantastisk. Noe av det beste jeg noensinne har sett.

Av vanlige, lange serier har du jo The 4400, som er min absolutte favoritt-serie innenfor sjangeren.

Gammel 07-07-08, 17:06   #3
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen anbefale meg god Science-Fiction?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Taken.

Det er en miniserie der du følger noen familier over en 40-års periode, den er helt fantastisk. Noe av det beste jeg noensinne har sett.

Av vanlige, lange serier har du jo The 4400, som er min absolutte favoritt-serie innenfor sjangeren.

Litteraturforumet, Iset. Litteraturforumet.

Gammel 07-07-08, 17:21   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Starship Troopers (filmen er elendig, men min mann mener boka er veldig bra)

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 21:10   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Litteraturforumet, Iset. Litteraturforumet.

Åh.

Gammel 07-07-08, 21:31   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Isaac Asimov. Ingen over, ingen ved siden. Begynn med robotnovellene du og så fortsetter du med Elijah Bailey etterpå.

I, Robot

The Rest of the Robots

Så noen flere som kan overlappe litt med de to ovenstående:

Robot dreams

Robot visions

Så Elijah Bailey og R. Daneel Olivaw-historiene:

The Caves of Steel

The Naked Sun

The Robots of Dawn

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 17:38   #7
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo mange retninger innen SciFi, så det kommer litt an på hva du like å lese.

Tradisjonell SciFi, godt fundert og troverdig:
Isaac Asimov
Arthur C Clarke
Poul Anderson

SciFi humor/satire:
Douglas Adams
Terry Pratchett

Fremtidsfabler:
Bing & Bringsverd

for å nevne noen

Gammel 07-07-08, 17:49   #8
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

"Tradisjonell SciFi, godt fundert og troverdig" var vel den jeg hadde i tankene. Repetisjon av "Haikerens guide til galaksen" står på også leselisten.

Gammel 19-07-08, 15:46   #9
Ratatosk
Fullverdig medlem

Ratatosk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Ratatosk er litt kul
Standard

Åh ja. Enders Game av Orson Scott Card!! Utrolig bra!

Ratatosk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.