Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva bør man få skrive på forum?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-08, 16:03   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva bør man få skrive på forum?

Jeg har nettopp lest sykkeltråden til Avelonia. Og dette får meg til å tenke litt på hva dere mener er OK å skrive tråder om på forum.

Selv bruker jeg forum til å diskutere på, ikke til å avreagere på. Egentlig er det sikkert litt dumt av meg, men jeg synes det er litt surt i forhold til de jeg blir sur/forbannet/lei meg på. Jeg er ikke så veldig anonym og derfor synes jeg det er dumt å avreagere på forum. Jeg er rett og slett litt redd for at enkelte skal synes at mannen min er stupteit, kollegaene mine er idioter og resten av slekta er gal. Jeg er slik at jeg synes det er aller lettest å skrive når jeg er sint og sur - og det er kanskje ikke et helt bra utgangspunkt for å dele følelser på forum? Eller?

Men generelt sett synes jeg det er OK at folk gjør det. Jeg synes også det er greit å "oppdage" slike tråder, og jeg gidder sjeldent å diskutere i slike tråder, rett og slett fordi jeg ikke synes "det passer". Folk som er sinte, sure, redde eller av andre grunner veldig emosjonelle, ønsker sjeldent å diskutere. Ofte har de også reagert på ting som de kanskje ikke greier å formilde skriftelig. Hvorfor er feks svigermor ufordragelig? Det er vel ofte pga ansiktsuttrykk, tonefall og at ting skjer ofte.

Er det bare diskusjoner som passer på forum, eller er det fint med følelsesutbrudd også?

Gammel 18-08-08, 16:08   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør man få skrive på forum?

Ja takk, begge deler. Jeg bruker forumet både til diskusjon og til avreagering. Jeg ser poenget ditt med å utlevere venner og familie, og nettopp dette er en av årsakene til at jeg er såpass anonym som jeg er. Det gir meg frihet.

Gammel 18-08-08, 16:13   #3
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er greit med følelsesutbrudd, så lenge personen kan stå inne for det selv. Mange her inne er anonyme, og på medlemsfora blir det mer privat.

Det kan være godt å avreagere litt på forum, om ting som man kanskje ikke har andre og snakke med om, eller få andres synspunkter, trøst, eller støtte på noe man har opplevd.

Gammel 18-08-08, 16:14   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Det kan være godt å avreagere litt på forum, om ting som man kanskje ikke har andre og snakke med om, eller få andres synspunkter, trøst, eller støtte på noe man har opplevd.

Ja, mye av det jeg tar opp her inne er ting jeg ikke finner rom for å ta opp andre steder.

Gammel 18-08-08, 16:20   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det må være rom for å avreagere, men at man må tåle reaksjoner dersom folk reagerer på avreageringen. Reaksjonene i tråden det henvises til synes jeg var helt på sin plass. Dersom man er lett identifiserbar på nett synes jeg at man bør ha en forholdsvis høy terskel for å utlevere personlige ting om andre mennesker.

Gammel 18-08-08, 16:29   #6
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det må være rom for å avreagere, men at man må tåle reaksjoner dersom folk reagerer på avreageringen. Reaksjonene i tråden det henvises til synes jeg var helt på sin plass. Dersom man er lett identifiserbar på nett synes jeg at man bør ha en forholdsvis høy terskel for å utlevere personlige ting om andre mennesker.

Jeg synes enkelte av de reaksjonene du henviser til, var helt på jordet.
Jeg synes det er lite empatisk å flisespikke i et innlegg på ordlyden, når hovedinnlegger trenger støtte etter en traumatisk opplevelse.

Gammel 18-08-08, 16:31   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bør være lov å si at folk er domme som brø.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 16:40   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes du har litt for lav terskel når det gjelder det.

Ellers er jeg enig med Line at reaksjonene i den nevnte tråden var lite empatiske og det var ufint å mase videre på det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 16:51   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes du har litt for lav terskel når det gjelder det.

Næsj.

Det er evigheter siden jeg har kalt noen nek, fikk heldigvis gleden av det i dag.

Og for øvrig, når jeg skriver "domme som brø" er det mer spøk enn alvor over det. Hvis noen virkelig utpeker seg den veien, vil jeg nok være mer rett frem og "forklarende" enn som så.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 20:20   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm ... Jeg skjønner ikke dette, jeg hadde quotet, mer enn bare Irma?
Vel, uansett.

Line*: Dette var ikke ment som en uttværing av den andre tråden, men det var når jeg leste den jeg kom til å tenke på det. Dette er egentlig en sak helt uavhengig av den aktuelle tråden.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det må være rom for å avreagere, men at man må tåle reaksjoner dersom folk reagerer på avreageringen.

Synes du? Det synes ikke jeg. Min oppfatning er at det er rimelig å reagere sterkere på enkelte ting enn andre. Nå tenkte jeg ikke å diskutere den aktuelle tråden, så jeg bare konstruerer opp ett eksempel. (Det blir kanskje litt kunstig, men det var bare absolutt ikke intensjonen min å diskutere en spesifikk tråd. Beklager hvis hovedinnlegget ble klønet formulert.)

Feks hvis mannen min er utro så synes jeg det er rimelig at jeg slenger ut av meg edder og galle, men jeg synes ikke det er like rimelig at andre reagerer på at jeg slenger ut av meg edder og galle. Dette har for meg med nærhet å gjøre, mannen min er nær meg og det er en faktor som påvirker meg sterkt. Jeg vil ikke tro at noen som hørte meg slenge edder og galle opplevde en slik utskjelling som like nært (med mindre det var svigers jeg rev ut av meg til. )

Gammel 18-08-08, 20:31   #11
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Feks hvis mannen min er utro så synes jeg det er rimelig at jeg slenger ut av meg edder og galle, men jeg synes ikke det er like rimelig at andre reagerer på at jeg slenger ut av meg edder og galle. Dette har for meg med nærhet å gjøre, mannen min er nær meg og det er en faktor som påvirker meg sterkt. Jeg vil ikke tro at noen som hørte meg slenge edder og galle opplevde en slik utskjelling som like nært (med mindre det var svigers jeg rev ut av meg til. )

(Disclaimer: Jeg snakker heller ikke om sykkeltråder her.)

Folk må gjerne få avreagere, men det betyr da ikke at det er fritt fram? Hvis for eksempel mannen i eksempelet ditt hadde vært utro med en intetanende dame han traff ute på byen, og du gikk av skaftet og helt malplassert omtalte denne damen for ei #&%# hore og verre ting, ville det da vært urimelig å reagere på det?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 20:52   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes du? Det synes ikke jeg. Min oppfatning er at det er rimelig å reagere sterkere på enkelte ting enn andre. Nå tenkte jeg ikke å diskutere den aktuelle tråden, så jeg bare konstruerer opp ett eksempel. (Det blir kanskje litt kunstig, men det var bare absolutt ikke intensjonen min å diskutere en spesifikk tråd. Beklager hvis hovedinnlegget ble klønet formulert.)

Man oppfatter det skrevne ord forskjellig. Man skriver forskjellig. Man tar kritikk forskjellig.

Hadde jeg blitt kritisert for noe og jeg mente folk oppfattet meg feil så hadde jeg sagt det på en saklig måte, ikke forsvart skrivemåten min. Det handler litt om det også syntes jeg. Reagerer folk på det jeg skriver og det ikke er ment på reagere på (dvs jeg er ikke interessert å diskutere egentlig, jeg bare ville avreagere) så gidder jeg heller ikke krangle om det. Skriver jeg så utydelig at folk ikke skjønner konteksten så får jeg vel bare ta det til etterretning tenker jeg da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 00:02   #13
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Det meste bør få postes, men hvor sterkt kan man reagerere, og når?

Hvis man avreagerer etter en hendelse eller forteller noe dramatisk er man da bare ute etter kozemomze-tilbakemeldinger? Eller ønsker man å komme videre i prosessen etter første reaksjon, få litt perspektiv og rett og slett ha en samtale med noen?

Det blir jo litt pussig å diktere i hvor stor grad man kan reagere på noe som er skrevet i et nettforum? Det eneste leser kan forholde seg til er det som blir skrevet. Ja, vi kan lese mellom linjene, ta et ekstra innpust, bruke sunn fornuft og det som finnes av sosiale antenner før man poster et innlegg (særlig etter noe som engasjerer), men til syvende og sist handler det om dialog. Hvis ikke blir dette et fortellernettsted, en monolog, med små kommentarer fra publikum.

Gammel 18-08-08, 19:47   #14
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor det?

Gammel 18-08-08, 16:36   #15
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Skal dette være en videreføring av den diskusjonen?
Jeg fant ut at det var fryktelig arrogant og lite empatisk å tenke på hvordan hovedinnlegget var skrevet i stedet for å tenke på hvordan dette faktisk måtte ha vært å oppleve, og beklaget min oppførsel.
Det synes jeg flere burde ha gjort.

Når det er sagt, synes jeg det skal være lov å reagere på ordlegging og innlegg for øvrig, men det bør være lov å bruke huet, ja.

Og til spørsmålet: Jeg mener det burde være rom for begge deler.

Gammel 18-08-08, 17:37   #16
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

:nileter etter sykkletråden til Avelonia!!:

Gammel 18-08-08, 17:39   #17
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det har ingen hensikt, turi. Det er borte det som sto der.
Jeg fatter ikke at dette er mer å gnåle om.

Gammel 18-08-08, 19:04   #18
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det har ingen hensikt, turi. Det er borte det som sto der.
Jeg fatter ikke at dette er mer å gnåle om.

Riktig, jeg fant, men borte var den. Jaja.

Gammel 18-08-08, 19:12   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan vel skrive det man vil på fora, forutsatt at man kan stå for det, og at man takler de reaksjonene som eventuelt måtte komme.

Gammel 18-08-08, 19:44   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man kan vel skrive det man vil på fora, forutsatt at man kan stå for det, og at man takler de reaksjonene som eventuelt måtte komme.

Bingo!

Jeg prøver så godt jeg kan å formulere meg presist og saklig, selv om det ikke er alltid jeg klarer det.
Ved et par anledninger har jeg fått tilbakemeldinger på upassende kommentarer, og da har jeg tatt det til meg, bedrevet litt selvsensur og tenkt meg om to ganger neste gang for å få frem det jeg mener uten å trampe i så altfor mange salatboller.
Og det helt uten sure miner og uten å føle meg personlig angrepet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.