|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() SkoledebattJeg starter en ny tråd om skolen her. For ikke å avspore Matematikk i barnehagen-tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Adrienne kommenterte Bequitas innlegg og sa: Likevel så blir jeg litt oppgitt over din uttalelse om at det går rimelig greit med de flinke, uansett. Selv kunne jeg både lese og regne lenge før jeg begynte på skolen, og havnet i en klasse med 27 elever, en lærer og et alt for lite klasserom. Stakkars læreren hadde mer enn nok med de som måtte lære det som planene krevde, og var bare glad til når noen faktisk allerede kunne det og ofret fint lite tid på meg. Jeg gikk i stor grad igjennom skolen uten å måtte løfte en finger, og lærte meg ikke arbeidsteknikk før jeg ble student i en alder av 20. Det gikk jo "greit" med meg, men jeg skulle ønske noen hadde sett meg også, ikke bare de svake elevene, som selvsagt også tapte på hele situasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ser lyst på livet
|
![]()
Og det er forskjellig hvordan høgskolene har gjort det med tanke på å øke fra 15 til 30 stp. I det minste en høgskole bare forandret antall stp uten å gjøre noe med pensum. Da er man jo like langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]()
Jeg trodde det var likt på alle høgskoler. 15 stp er aaallltt for lite... Da toucher man bare faget. Jeg syns det var et "rotterrace" når vi hadde matte. Vi hang på som piska skinn og følte aldri vi fikk fordypet oss noe og ikke minst var mangelen på metodikk total... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.155
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Jeg er bare så utrolig enig i det Adrienne skriver her! Jeg var et sånt eksempel selv, og jeg møtte veggen i 2. klasse på vg. fordi jeg ikke hadde lært meg arbeidsteknikk. Nå klarte jeg å hente meg inn igjen... takket være hard jobbing fra min side, men mange går ut og blir tapere i samfunnet pga dette. En del av de kriminelle har faktisk en sånn bakgrunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]()
Jeg tror også at for noen så kan et skifte av miljø som dette være bra. Det å bryte ut av godt innarbeidede roller kan være vanskelig. Det har jeg sett eksempler på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Moden
|
![]() Spennende diskusjon
__________________
Zefid stolt fire-barns mor |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]()
Jeg er enig med deg i mye her. Men spesialskoler slik de var tror jeg de fleste bør slippe å komme i. Hadde jeg hatt et barn med problemer av ulikt slag så hadde jeg ikke ønsket å sende vekk barnet mitt til spesialskole. Jeg hadde ønsket at barnet mitt skulle fått gå med naboens barn på skolen. Mye skjer på skolen og da ville barnet mitt blitt utafor i nærmiljøet. Veldig mange barn med diverse vansker kan klare seg fint i skolen. Da tenker jeg på barn med lese- og skrivevansker, matematikkvansker (dyskalkuli) osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Moden
|
![]()
De barna jeg kjenner til idag som i "gamle" dager hadde vært på spesialskole er allerede utenfor den sosiale biten på fritiden fordi ingen orker å være sammen med de av forskjellige årsaker alt ettersom hvilke utfordringer/problemer disse barna har.
__________________
Zefid stolt fire-barns mor |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
![]()
Jeg kjenner meg veldig igjen i dette og jeg har dessverre inntrykk av at det er akkurat sånn ennå. Jeg fortalte om det på NM også, men for tre ukers tid siden var jeg på tur med Elises klasse og der var det vi to foreldrene som var med som hadde kontroll på 20 av ungene. Læreren hadde nok med én elev som bare forsvant og ikke ville gjøre det samme som de andre. Han skulle hatt en ekstra ressurs, kanskje han ikke skulle vært der i det hele tatt, men fått et helt annet tilbud. De andre elevene får i hvert fall ikke det de skal ha når han krever så mye og det blir som det alltid har vært enten læreplanen heter sånn eller slik er jeg redd.
__________________
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
|
![]() Lærernes kompetanseDe fleste lærere har ikke kompetanse på adferdsvansker. Det har vi knapt hatt noe om i lærerutdanninga nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Her var det sagt mye klokt siden sist!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]()
Foreldrene undervurderer sin rolle, tror jeg. I Kunnskapsløftet legges det enda mer vekt på samarbeid med foreldrene. Foreldrene skal involveres enda mer i skolen. På hvilken måte vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Helt enig, for å ta det siste først: Jeg håper det snart blir en rettsak som kan sette presedens når det gjelder kommuners trenering av hjelpetiltak. De burde bli dømt til å betale erstatning til dem det gjelder, og beløpet bør være høyere enn det de sparte på å avslå søknaden i utgangspunktet. Dette gjelder jo unge mennesker i en svært avgjørende alder, ett halvt år fra eller til kan ha alt å si.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
|
![]()
Jeg bor i en veldig fattig kommune. Fylket må godkjenne alt her nå..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Moden
|
![]()
__________________
Zefid stolt fire-barns mor |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|