|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Den totale foreldrekvoten foreslås økt med to uker, til henholdsvis 56 og 46 uker mot tidligere 54 og 44 uker ved fødsler og 53/43 uker ved adopsjon/omsorgsovertakelse.
![]() |
#3 |
Glad
|
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)
![]() |
#4 |
Prematurmamma
|
![]() |
![]() |
#5 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Et steg av gangen folkens, dette var i det minste i riktig retning.
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Høres helt greit ut. Vi hadde bare 52 uker og 42 uker sist, så skal ikke klage så mye. Mest sannsynlig er permisjonsordninger historie for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg er litt der at jeg synes at ett år egentlig er nok om man har et friskt barn. Men jeg synes at de burde utvide den enormt for foreldre som får kronisk syke barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Peppy!
|
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Misforstod jeg nå, eller blir det 9 uker forbeholdt mor og 10 uker forbeholdt far? I tillegg til at de første 3 ukene som er forbeholdt mor kan falle bort ved tidligere fødsel, slik at mors "pliktdel" reduseres til 6 uker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg er allerede "deppa" fordi jeg må velge 100% dekninggrad neste gang, og synes helt ærlig ikke noe om å "gi fra meg" enda to uker. (I tillegg til de jeg mister ved å velge 100% dekningsgrad) Men det er jo meg personlig da. Jeg er jo glad for at faren får mer.
![]() |
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes det er strålende at de tør "å ta noe fra mor". Det er tross alt foreldrepermisjon, ikke mors enevelde.
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes det er flott at vi nå får 46 ukers permisjon (56 uker er jo bare for de som har råd til å gå ned 20% i lønn, og det er ikke alle - spesielt ikke i disse dager), og jeg synes i og for seg at det er bra at fedrekvoten blir forlenget, selv om jeg nok synes at den nå med 10 uker er lang nok. Mor har 6 obligatoriske uker etter fødsel - og det er ikke begrunnet i barnets behov for å bli kjent med mor, men i mødrehelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg syns det er rart at så mange er "glad" for at far får økt sin forbeholdte andel. For er det ikke slik at de det passer for, og som ønsker det, allerede deler slik at far tar mer enn de forbeholdte 6 ukene. Så det å øke den forbeholdte andelen har kun effekt for de det ikke passer for. Og hvorfor skal man være "glad" for å tvinge folk til å gjøre noe som ikke passer for seg. Unner man ikke folk å velge det som passer for den enkelte, ønsker man at alle skal innordne seg etter hvordan man selv gjør det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Enda en som trener
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes dette er et steg i riktig retning og håper at vi til slutt ender opp med en tredeling; en tredel til mor, en tredel til far og en tredel som kan fordelses fritt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Litt på siden men hva gjør vi som har far som ikke har mulighet til å ta alle disse permisjonsukene(det være seg 10 eller 6 uker)? Han tar seg knapt nok fem ukers ferie. Ettersom jeg har skjønt er det ganske så vanskelig å få overført disse ukene til mor. Får vår familie mindre permisjon da?
![]() |
#15 |
Erfaren nok
|
Det skal nok litt til for at du får de 10 ukene da ja tror jeg.
![]() |
#17 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
#18 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Dette er et problem som må løses på en annen måte enn å tvinge folk til en løsning som ikke passer for mange. Det er regelrett overformynderi. Jeg syns faktisk ikke at den enkeltes frihet til å velge skal vike fordi noen arbeidsgivere ikke forholder seg til norsk lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Mor er forbeholdt 9 uker. 3 før og 6 etter fødsel.
![]() |
#20 |
fornyet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg skulle ønske den enkelte familie kunne få valget selv, hvem som skal ta permisjon når, og hvor lenge.
![]() |
|
|