|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Senke gulv og heve tak? Verdt det?Vi skal flytte inn i barndomshjemmet mitt. Det er et gammelt hus fra 1912 og har opprinnelig furugulv og ganske god takhøyde. På søttitallet, da foreldrene mine overtok etter mormor, senket de taket og hevet gulvet, fordi det var skeivt (tømmerhus), og la eikeparkett. Det er snakk om ganske mange centimeter som har gått tapt.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Jeg ville heller hatt en ben, pen eikeparkett enn skjeve, gamle furugulv. Det blir mer rufsete enn sjarmerende å gå i sjøgang bortetter, syns jeg.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Det kommer litt an på hvor mye de har hevet det tenker jeg da. Tror jeg ville hevet taket først, og så sett om det ble nok. |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?
Foreldrene mine skal bo under og det skal legges lydisolering og brannmatter mellom etasjene. Loftet er også til beboelse så det er godt isolert.
![]() |
#6 |
Passiv
|
Ballen kan trille ja |
![]() |
![]() |
#7 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Hadde nok hvertfall hevet taket,og isolert godt på loftet. Men jeg tror jeg hadde elsket ett ordentlig tregulv adskillig mer enn parkett, så det hadde kommet ann på skakkhetsgraden!
![]() |
#8 |
Salt in the rainbow
|
![]() |
#9 |
Trøtt
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Hadde definitivt gått for å heve takene men ikke gå tilbake til originale, skjeve gulv.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Dere kan jo fjerne eikeparketten og legge nytt furugulv uten å få skeive gulv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Palmen: Tror ikke vi får problem med trekk siden det skal isoleres fra undersiden. Hvilke møbler er det verst med når gulvet er skjevt? Vi skal ikke ha hverken gulvstående skap eller hyller/ bokhyller i den etasjen.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Den kan bli litt vingling i salongbordet ser jeg for meg? |
![]() |
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Jeg hadde nok hevet taket og beholdt eikeparketten, hvis ikke det er snakk om veldig lav takhøyde som det er nå. Eikeparketten kan slipes, lutes og oljes med hvitpigmentert olje, hvis du ønsker et lysere utseende. Kjenner noen som nettopp gjorde det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Det er akkurat det jeg har litt lyst til, men mannen vil helst få fram det gamle.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Jeg er ikke i tvil om at jeg ville funnet frem de gamle, originale gulvene fremfor en eikeparkett. Vi hadde rufsete originale gulv i en av leilighetene vi hadde, og det bekymret meg ikke det minste. Det er en helt annen sjarm over originale gulv.
![]() |
#17 |
|
Jeg mener at de skal være i ganske god stand. Gulvet i underetasjen har ganske brede og ikke så veldig slitte bord. Det kan hende det er en del spikerhull fra da de rettet opp gulvet. Vi lurer også på å male det i eggehvit farge, og i stuen skal vi sannsynligvis ha et stort teppe, som gjør at gulvet ikke slites så veldig akkurat der.
![]() |
#19 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Vi har furugulv, og selv om det er fint og sjarmerende og alt det der tror jeg at jeg ville gått for parketten. Furugulv får utrolig fort hakk og sår, og gulvet vårt må uten tvil slipes om når ungene er blitt litt større, det ser virkelig ikke pent ut nå.
![]() |
#20 |
Trøtt
|
![]() Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?Det verste av rommene våre er på Mini sitt soverom. Dette begrenset valgmulighetene våre når vi skulle moblere, så nå står senga midt langs den ene veggen i stedet for i hjornet. Det skjeveste hjornet har blitt lekekrok.
![]() |
|
|