|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
![]() Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husHar lyst å bygge om et par års tid. Dersom jeg jobber fullt har vi ca 850 000 i året, men jeg håper å få jobbet redusert(75 - 80%), da har vi vel 750 - 800 tusen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husLotto?
![]() |
#4 |
Erfaren
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge hus
He he, ja det er det jeg håper på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Erfaren
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husDet går jo, men det vil jo bli trangt. 850 tusen er jo om jeg jobber fullt, og det gjør jeg jo ikke. Jobber jeg 70% har vi kanskje 750 tusen. Det anbefales ikke å låne mer enn 3 x inntekt og 2,3 mill blir jo mer enn det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husMange er jo allerede etablert på boligmarkedet når de beslutter å bygge et hus. Det var i hvert fall vi - vi hadde enebolig fra før da vi solgte, kjøpte tomt og bygget hus. I tillegg lønner det seg så langt gjerne å bygge hus i pressområder selv om man betaler 1 million eller mer for tomten. Vårt hus endte på en halv million under takst som var mer enn realistisk prisantydning på det tidspunktet.
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husVi har et stort hus. 2 etg. 200kvm.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husEr 2,3 mill etter at dere har trukket fra egenkapitalen? Da synes jeg huset virker veldig dyrt. Vi skal bygge hus når vi selger leiligheten vi har i dag, min samboer kan gjøre det meste selv. De fleste som bygger hus gjør det om sommeren, og bruker da sommerferien til å bygge, i tillegg må man regne med å bruke adskillig fritid og helger på byggingen. Jeg kjenner ingen som har kunnet ta seg fri fra jobben fordi de skal bygge hus, de gjør det etter arbeidstid og i helger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Fortynnet
|
Enig. Har aldri bygd hus, men det virker jo som en temmelig altoppslukende prosess mens det står på, med veldig lite fritid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husDet kommer jo an på hvor man bygger. Vi hadde aldri kunnet bygge noe her vi bor nå. Det er altfor dyrt. Ute "på landet" er det vel litt billigere? Vi kan betjene et lån på 3 mill (i tillegg til egenkapitalen, vi får jo noe for dette hvis vi selger), men det er ikke nok til å bygge et hus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Off the map.
|
ja det er sant at tomtene på landet er billigere, men alt annet koster stort sett det samme (plankene, flisene, kjøkkenet osv har samme pris i både by og land)
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, det er sant. Men får man satt opp et hus (ekskl tomt) for halvannen mill? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dukkar plutseleg opp ...
Vi fekk det, dersom ein trekk frå grunnarbeid (sprenging av fjell og bygging av natursteinmur) for 600 000. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Vi har vært ekstremt heldige, jeg er klar over det.
![]() |
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Det er ikke sant i det hele tatt. Mannen min er fra "bygda", og vi betaler omtrent halvparten for byggematerialer der i forhold til i Trondheim. Byggematerialer er sykt overpriset i byene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husDet er ikke problematisk å betjene et lån på 2,3 millioner med en inntekt på 750.000. Husk på at dere får adskillig lavere skatt pga. rentefradraget. Vi har mye mer i lån og klarer det helt fint. |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husVi har 2 mill i lån og tjener ca 500.000,-, så dere klarer fint å betjene 2,3 mill tenker jeg.
![]() |
![]() |
#20 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Hvordan har egentlig en "vanlig" familie råd til å bygge husVel, det irriterer meg alltid å bli sammenlignet med dem som bygde/kjøpte for mange år siden (min mor undrer seg over at vi ikke bare kjøper et hus). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|