Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 20:32   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Da min far fikk barn broderte han en adventskalender (pakkekalender) som vi tre barna delte. Det var alltid twist som var pakket inn, og tre like biter hver dag, som vi da altså delte. Jeg fikk lov å åpne pakken hver tredje dag - det var et strengt regime. Det var knyttet ufattelig stor spenning til hvilken twistbit som ventet. Vi visste jo at det var twist, men allikevel var innpakkingsritualet hellig og svært hemmelig, det foregikk alltid 30. november etter at vi hadde lagt oss, (i stummende mørke også, innbiller jeg meg) og vi fikk ikke lov til å ta på pakkene som hang på kalenderen for å gjette hvilken sort det var.

I tillegg hadde jeg alltid den kalenderen som fulgte med Donald-bladet. Den hang over sengen min, og det første jeg gjorde da jeg våknet var å åpne dagens luke og titte på bildet. Noen av bildene husker jeg fortsatt, som f eks et bilde av Snipp og Snapp som satt og tittet ut av et vindu. Enkle gleder.

Et par år fikk jeg også en slik tyskprodusert sjokoladekalender som "alle" hadde av besteforeldrene mine. (Den kom da i tillegg til den hjemmelagede varianten - det ville vært utenkelig å legge den bort selv om vi hadde ørtogfjørti andre.) Det var alltid spennende å se hvilket motiv sjokoladen hadde. En gang hadde en venninne sniktittet på sjokoladen som lå i den store julaftenluken, og kunne avsløre at det var et nissefjes. Hun ødela alt.

Vi søsknene har alle gått og siklet på å overta kalenderen pappa laget. Det endte med at søsteren min gav den til sine barn. Gleden var derfor stor da min pappa overrasket oss med å ha sydd en lik til min sønns første adventstid. Så da har vi også fått en slik. Det blir dog ikke twist på denne da. Men etterhvert som han blir eldre og tåler sukker til frokost litt bedre skal jeg vurdere det.

Såh - fortell hvilke kalendertradisjoner dere hadde som barn!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:35   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg husker ikke hva slags kalender det var, men det var med sånne små figurere som man kunne lage kjede av. Elsket den kalenderen, hadde den i mange år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 23:45   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

De årene pappa husket på det fikk jeg sjokoladekalender rett før 1. desember, men ofte på vi på det et stykke uti.
Ett år fikk jeg kalender med bittesmå plastdingser i, med hull i til å tre på snor, det var stort.

Gammel 21-11-08, 01:43   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en fyrtikkeske kalender. En veldig fin en med 24 stk. små fyrstikkesker over hverandre i ei lang remse. De var limt på ei tykk papp plate og hadde lilla filt rundt hver eske med tall i grå filt. Jeg synes den var helt himmelsk. Inni eskene lå det litt godt hver dag som vi samlet i en plastboks og sparte alt til julaften. Utrolig nok så smakte jeg ikke på det engang før julaften. Bare gledet meg over og se at det ble mer og mer i boksen. På søndager var det bare små lapper inni eskene med rebus på, så da måtte jeg gå på jakt etter en litt større ting.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:37   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søsteren min og jeg hadde hver vår broderte kalender. Pakkekalender hvert år.

Gammel 20-11-08, 21:42   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en sånn kalender med bittesmå plastdingser. Den var uhyre spennende. Seinere fikk jeg sjokoladekalender, og mot slutten av barneskolen lagde ei venninne og jeg pakkekalender til hverandre.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 23:27   #7
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mamma har en hjemmelaget kalender som er et tog i filt med nisser og juletrær som sitter i vognene. Jeg og søstra mi fikk pakker, men jeg husker ikke om vi begge fikk hver dag eller om det var annenhver dag. Jeg husker ikke helt hvor lenge vi fikk pakkekalender, men jeg husker at jeg kjøpte alle gavene til brødrene mine et år da jeg gikk på videregående. Mamma ble helt utrolig glad! (Hun betalte da.)

Noen år da vi var eldre lagde jeg og søstra mi pakkekalendere til hverandre. Den bestod av en snor med klesklyper så vidt jeg husker. Vi hadde en maksgrense på 240 kr for alle gavene tilsammen.

Vår gamle julekalender henger fremdeles fremme hver jul hos mamma og pappa, selv om broren min (som fortsatt bor hjemme, han er 16) ikke får kalender lenger. Jeg pleier å ta med de siste gavene til Snuppa og henge dem på når vi reiser til dem i juleferien. Julestrømpene pleier også å henge der på julaften.

Gammel 20-11-08, 23:41   #8
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg og broren min hadde hver vår sjokoladekalender. Da bodde vi i USA, og jeg husker ikke noen som hadde pakkekalender, kanskje halvparten av vennene mine hadde sjokoladekalender.
I løpet av de ti årene vi bodde der hadde vi 5 utvekslingsstudenter hos oss. Husker iallefall at hun som var fra Sverige lagde pakkekalender til oss da hun bodde der. 24 småpakker på en snor som hang i taket. Var VELDIG stas, jeg var 8 år og hun var 17 år (mulig ei av de andre også laget, husker ikke helt)

Når jeg gikk 2. året på videregående lagde jeg og mine to beste venninner kalendere til hverandre (jeg hadde til og med pakkene mine med til USA når jeg reiste dit den jula)

Gammel 21-11-08, 12:40   #9
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde litt forskjellige kalendere. Noen år sjokoladekalender, og andre år kalender med sånne plastgreier til å lage smykke av. Husker det veldig godt og kunne tenkt meg å finne en sånn igjen. Et år hadde jeg en julenisse med tråd, som sprellet med bena.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:42   #10
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Jeg hadde litt forskjellige kalendere. Noen år sjokoladekalender, og andre år kalender med sånne plastgreier til å lage smykke av. Husker det veldig godt og kunne tenkt meg å finne en sånn igjen. Et år hadde jeg en julenisse med tråd, som sprellet med bena.

De samme variantene hadde vi også.

Pakkekalender var det ingen som hadde hørt om på den lille bortgjemte plassen, så vi led ingen nød.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:44   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg hadde også en kalender fra søndagsskolen. Der la jeg på penger hver dag til en veldedig sak, et barnehjem et eller annet sted. Pengene havnet i en slags konvolutt nederst som vi klippet av og leverte til søndagsskolen etter jul.

Sånn hadde vi også. :veldig PK: Da jeg begynte i skolekorps hadde vi sånn kalender med loddnummer bak hver luke, hvor vi kunne vinne "morsomme" ting. Jeg vant 12 heklede hvite serviettringer med gullkant på et år.

Gammel 21-11-08, 18:23   #12
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan faktisk ikkje huske at eg hadde adventskalender eg. Vi hadde vel kanskje sånn speiderkalender forresten.

Gammel 21-11-08, 20:51   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde pakkekalender. Jeg kan huske mange av gavene den dag i dag!

Mine barn har aldri fått pakkekalender, men de skal få det i år. Så her går utviklingen motsatt vei... Jeg hadde stor glede av pakkekalenderen min, så det er ikke derfor jeg har holdt igjen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 21:11   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker både sjokoladekalender, en med slike bittesmå plastdingser i, og de som hørte til barne-TV. Som regel fikk vi sjokoladekaldendere.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:40   #15
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde aldri pakkekalender, men kalenderen som hørte til barnetv. Portveien 2 var den første. :ung:

Jeg har tatt igjen ved å lage pakkekalendre til mine barn.

Gammel 20-11-08, 20:41   #16
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker jeg hadde en som min mor laget. En rund papplate, med 24 fyrstikkesker limt rundt kanten. De var kledd med gullpapir og hadde tall på. Veldig fin!! Inni var det vel helst godteri tror jeg (husker ikke så nøye)

Ellers husker jeg at jeg hadde slike ferdigkjøpte som hadde en lite plastdyr inni hver luke.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:44   #17
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Husker en av mine første kalendere. Den fikk jeg av onkelen min som bor i Sverige. Det var fine bilder i den, og jeg klistret igjen lukene og brukte den om igjen og om igjen. Ellers var det sedvanlig Donald-kalender, plastdingskalender eller sjokoladekalender.

Gammel 20-11-08, 20:42   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Mamma broderte pakkekalender til meg, med diverse småleker og godteri (i helgene ). I tillegg hadde jeg Donaldkalenderen og ofte et par andre også. Det var i perioder om å gjøre å ha flest . Da jeg var 4-5 hadde jeg en med små plastting man kunne træ på snor og lage smykker av.

Storebror har hatt pakkekalender fra han var 5 måneder gammel. Lillesøster får vente til neste jul. Akkurat nå driver mamma og broderer dem hver sin kalender i ulikt design.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:53   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma laget adventskalender til oss - en loddrett "løper" med filtengler, filt-tall og en ring sydd fast ved hvert tall. Broren min og jeg åpnet annenhver dag. Det jeg kan huske av gaver er at det noen ganger var en marsipanfigur, noen ganger viskelær og litt fancy "tjukke" klistremerker og sånt - og så var det sikkert hårspenner og småleker, jeg husker jammen ikke. På ett eller annet tidspunkt begynte vi også å ha en lodd-kalender, som ble solgt til inntekt for ett eller annet lokalt, med loddnummer i hver luke og der dagens trekning stod i lokalavisen. Det var stor spenning de første par årene, men vi vant aldri noe.

Gammel 20-11-08, 20:54   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Loddkalender hadde jeg også. Jeg vant et par småting tror jeg. Ullsokker og tørrfisk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.