|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Hvilke og hvor mange slag julekaker?Jeg skal invitere til juleaften for første gang i år. Det blir startet nye tradisjoner, og jeg har tenkt å bake også. Det blir fornyelse fra mammas fem-seks-syv tradisjonelle sorter, pepperkaker videreføres nok som den eneste. Jeg har altså carte blanche og vil gjerne høre hvilke dere baker? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Jeg er nok ikke den rette å spørre. Jeg synes svært få julekaker er gode, og i allefall ikke de tørre. I gamle dager bakte de vel sånne tørre kaker fordi de holdt seg lenger, antar jeg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Krumkaker pleier å bli spist og går fort å bake. Sist redigert av Slettet bruker : 06-12-08 kl 12:03. Årsak: Ny kunnskap om kjøkkengjøremål. |
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Jeg liker nesten ingen julekaker, så vår liste er kort og inneholder vel mest konfekt...
|
|
|
|
#5 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Jeg har lagd:
|
|
|
#6 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Jeg skal gjøre det samme som deg i år, Koma. Prøve helt nye tradisjoner. Men vi skal ikke ha jula hjemme da, så vi tar med kakene til mamma og pappa. Mamma har nesten sluttet å bake.
|
|
|
#7 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?
Og vi har kommet like langt som Amidriel. Men neste uke braker det løs. Må bare bake lussekatter på lørdag først.
|
|
|
#8 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?
Kakemennene blir nok ikke noen schläger her. I tillegg til dette har vi laget (og spist opp...) marsipan. SB'ene slapp jeg opp for smørkrem i går kveld, så i kveld skal jeg prøve Skilpaddas trøffelkrem. Adriennes kokosmakroner var farlig gode, og forsvant på null komma niks. Jeg skal doble oppskriften, og kjøre en runde til på dem.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Vi lager vanligvis risboller. |
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Oi, jeg får prestasjonsangst. Jeg baker ingen, eller kanskje pepperkaker med ferdig deig fra Ikea. |
|
|
|
#11 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Her blir det pepperkaker, krumkaker (eller strull, vet ikke helt enda) og kransekakestenger, tror jeg. Moderat kakeomsetning i jula. Hadde vi hatt mer besøk skulle jeg lagd Sara Bernhard også.
|
|
|
#12 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Her har vi bakt kransekakestenger, brune pinner, serinakaker, pepperkaker, kakemenn og havredrømmer. Skal kanskje prøve meg på krumkaker også, men vet ikke hvordan de blir på melkefritt smør.
|
|
|
#13 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Marsipan regnes vel som julekake.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Sjokoladekjeks (cookies) og havreflarn. Finnes gode oppskrifter på begge her inne på forumet et sted (*lat*) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Vi baker som regel lite til jul, det går lite kaker. Pepperkaker lager vi alltid, ellers baker vi gjerne en vanlig sjokoladekake eller noe sånt. Nå som vi har takke blir det sikkert også tykklefse med sånn deilig smør- og meliskrem inni. Ja, også hender det mamma tar med seg krumkakejernet og røre, også lager vi krumkaker sammen.
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?For noen år siden bakte jeg alltid masse forskjellige sorter med julekaker. Bare gode selvfølgelig, ikke de triste tørre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Her blir det pepperkaker, havreflarn, risboller og marsipankuler dyppet i sjokolade. Muligens det blir kakemenn, men det blir bare noen få i så fall.
|
|
|
#19 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?Vi baker:
|
|
|
#20 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?I fjor bakte jeg mitt første og eneste slag, og det var pepperkaker. Ikke blei de gode, og ikke blei de fine. I år er jeg imidlertid veldig ambisiøs og prøver meg på pepperkakehus. |
|
|
|
![]() |
|
|