Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pynt til pepperkaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 15:45   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Pynt til pepperkaker

Hva blir hardest og holder seg mest mulig hvitt ?

Jeg skal pynte hjerter til kjøkkenvinduet. Skal kun bruke melisglasur og sølvkuler.

Gammel 08-12-08, 15:49   #2
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynt til pepperkaker

Tilsett melisglasuren et par dråper sitronsaft. Da holder den seg hvit og fin.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 15:50   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Tilsett melisglasuren et par dråper sitronsaft. Da holder den seg hvit og fin.

Sitron er notert. Hva med eggehviter ? Eddik ? Hørt så mye forskjellig. Det er vesentlig at det blir skikkelig hardt.

Gammel 08-12-08, 16:20   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Eggehvite blir jo steinhardt når det stivner, men jeg har ikke prøvd det. (Rettelse; det er mannen som er konditor her i huset. Jeg har minst 12 tommeltotter når det kommer til kakepynting ...)

Gammel 08-12-08, 16:23   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Fra matprat.no:

Melisglasur 2 dl melis
vann
evt olje
evt konditorfarge

FREMGANGSMÅTE:
Legg melisen i en liten bolle eller et glass. Hell på kaldt vann til det står over melisen. La det stå et par minutter og hell så forsiktig vekk vannet. Melisen har da sugd til seg passe mye vann til glasuren.

Rør glasuren jevn og glatt, gjerne sammen med noen dråper olje, som gjør glasuren blank. Farg eventuelt glasuren svakt med konditorfarge. Glasuren brukes til kaker med og uten fyll.

eller fra matogdrikke.no:
Melisglasur til pepperpakepynting
Hvordan lager man melisglasur?

Ingredienser
4 dl Dansukker Melis
1 eggehvite
2–3 dråper eddiksprit (kan erstattes med sitrondråper)

Slik gjør du
Bland ingrediensene i en bolle, og visp med en elektrisk visp til en fast, seig masse.
Visp gjerne eggehvite før den blandes med melisen.
Brukes til å sette sammen sukkerbithus, pepperkakehus og pepperkakelykter, og til å pynte pepperkaker.
Kan også sprøytes ut i valgfri form til juletrepynt.

Tips
Legg ut løkker av fint bånd på bakepapir, og sprøyt deretter på melisglasuren. Trykk fast et bokmerke eller gullstjerner før melisglasuren tørker. Eller strø på glitter med fin farge.

Gammel 08-12-08, 22:09   #6
Corona
Superaktiv

Corona sin avatar

Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Harr du prøvd icing da? Det bruker jeg når jeg lager border rundt marsipankaker f.eks, blir helt hardt når det stivner.

Royal icing 1 eggehvite stivpiskes
1/4 ts sitronsaft tilsettes
ca. 4 dl siktet melis

FREMGANGSMÅTE:
Konsistensen på massen er viktig for å få et godt resultat. Eggehvitene piskes først hvite, og så tilsettes melis litt av gangen, og massen piskes ca. 10 min. Den skal da være så fast at ringene står igjen etter vispen. Du kan gjøre en enkel test ved å ta litt masse mellom tommel og pekefinger, og dra fingrene fra hverandre. Massen danner da topper som ikke siger.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 22:41   #7
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bocca, her.

Harr du prøvd icing da? Det bruker jeg når jeg lager border rundt marsipankaker f.eks, blir helt hardt når det stivner.

ca. 4 dl siktet melis

FREMGANGSMÅTE:
Konsistensen på massen er viktig for å få et godt resultat. Eggehvitene piskes først hvite, og så tilsettes melis litt av gangen, og massen piskes ca. 10 min. Den skal da være så fast at ringene står igjen etter vispen. Du kan gjøre en enkel test ved å ta litt masse mellom tommel og pekefinger, og dra fingrene fra hverandre. Massen danner da topper som ikke siger.

Det høres genialt ut. Skal teste i morgen, må bare kjøpe sitron først.

Gammel 08-12-08, 23:06   #8
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bocca, her.

ca. 4 dl siktet melis

FREMGANGSMÅTE:

Jeg bruker icing når vi pynter pepperkakehus. Og det er genialt, for det renner ikke. Glasuren holder seg der den skal være.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 23:07   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Dette må jeg prøve ut.
Icing, er det sånn man kjøper og har på kaker, de amerikanske boksene?

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:53   #10
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Royal icing, som jeg også hadde tenkt å tipse deg om, er ikke det samme som i de amerikanske boksene - som egentlig er smørkrem. Jeg har bare brukt royal icing de siste par årene, men for et forskjell! Det smaker dog ikke så godt...

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.