|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Klarer ikke å dy meg, men må høre litt hva dere syns.
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Alle lovbrudd er jo ulovlige, men alvorlighetsgraden varierer jo heftig. Det er litt verre å drepe et menneske enn å laste ned en episode av Lost, lizzm.
![]() |
#3 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Noen lovbrudd er ikke engang ulovlige. For eksempel kan å nekte å innrette seg etter landets lover bli sanksjonert av høyere instanser (jfr. "jeg fulgte bare ordre" som forsvar i Nürnberg). I mindre ekstreme tilfeller er det fremdeles former for sivil ulydighet som er velbegrunnet og etisk godt forsvarlige, som for eksempel i enkelte miljø og menneskerettighetssaker.
![]() |
![]() |
#4 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
lurer
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Jeg mener også at det er forskjell, og at noe er mindre alvorlig. TIl en viss grad henger det jo sammen med straff man kan få. Fr meg er konsekvenser for andre, ofte uskyldige parter, viktig når jeg tenker å hvor alvorlig jeg syns noe er.
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Det er vel egentlig bare å forholde seg til straffeloven. Der skiller man mellom forseelse og forbrytelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Jeg gjentar meg selv: Hvis straffeloven og rettsvesenet skiller mellom disse to, er det vel ingen grunn til at vi skal gjøre noe annet her inne?? Å kjøre uten bilbelte er en forseelse (nei, ikke mine ord..) Å rane en bank er en forbrytelse. Likevel er det den første som kan få de mest alvorlige følgene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Men ingen av delene er jo LOV, rine? :forvirret:
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Hva mener du her? Altså, på hvilken måte mener du vi her inne skal skille mellom de to typene lovbrudd?
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Hvordan mener du at jeg skal skille mellom disse to, som privatperson? Skal jeg bare unnlate litt å gjøre det som er forseelser? Utøve forbrytelser bare halvparten så ofte som forseelser, for eksempel? Eller unnlate å gjøre forseelser med litt mindre overbevisning enn jeg unnlater å gjøre forbrytelser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Synes Ulvefar sa det veldig bra.
![]() |
#12 |
Halloen!
Jeg mener ikke at det bare er å dure i vei så lenge det "bare" er en forseelse. Jeg trodde diskusjonen gikk ut på om alle lovbrudd var "likeverdige?" (Har bare skumlest litt, men det var det inntrykket jeg fikk.) Da mente jeg det var greit å minne om at straffeloven har delt opp lovbruddene. En forseelse blir straffet med bøter, lovbrudd som regel med fengsel. Hvis disksujonen rett og slett gikk ut på hva som var greit å gjøre og ikke, har jeg misforstått. Sist redigert av rine : 14-12-08 kl 21:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Jeg skal ærlig innrømme at jeg så nyheten om de som fikk med seg juveler for en halv milliard på ET innbrudd i Paris, og ble mildt imponert. Dog er det fortsatt ulovlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
lurer
Litt som på film, når man heier på skurken.
![]() |
![]() |
#15 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jepp. I min bok slett ikke verre enn når for eksempel AIGs velfortjent sparkede CEO stikker av med millioner av dollar i "performance bonus" og andre gyldne avtaler selv etter å ha kjørt folks arbeidsplasser og sparepenger grundig i grøfta og selskapet overlever på redningspakker (les:skattepenger) fra staten som forsøkes brukt til å utbetale leder/eier-bonuser....
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Det er selvsagt forskjell på hvor umoralske lovbrudd er, ja. Ting som skader andre er mer umoralske enn ting som ikke skader andre. Væpnet ran er f.eks. mer umoralsk enn forsikringssvindel, for å ta to økonomiske lovbrudd; forsikringssvindel skader riktignok også andre, men skaden er bare økonomisk og fordelt på veldig mange personer, så skaden på hver enkelt blir vanligvis svært liten, mens de som blir truet og kanskje også skadet under et væpnet ran kan ha alvorlige ettervirkninger i lang tid.
![]() |
#17 |
Halloen!
Den store bilsikringsdebatten, volume 10.00 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Hvem var det som snakket om diskusjoner som var som Hollywood-filmer? Man vet hva de vil inneholde og hvor de vil ende allerede før man har åpnet tråden. Er det i det hele tatt noen som mener at alle lovbrudd er likeverdige?
Jeg parkerer scooteren på fortauet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Det er (selvsagt) forskjell på hvor alvorlig ulike lovbrudd er. Men jeg syns likevel at det er verre å bryte en lov enn å gjøre en like umoralsk handling som ikke er et lovbrudd. Altså, det at det er et lovbrudd er ille i seg selv. (Unntak for godt begrunnet sivil ulydighet).
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Jeg har sluttet, Polyanna. :lovlydig – og for tiden scooterløs: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|