Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tvehendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-08, 23:20   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Tvehendt?

De fleste har en dominant hånd, enten høyre eller venstre. Jeg er høyrehendt, og skriver, spiser, sminker meg, gjør finmotoriske aktiviteter, rører/visper, skraper is, trekke ut dopapir, taste på mobilen etc med høyre hånd. Men, enkelte ting synes jeg er best å gjøre med venstre hånd, altså den som ikke er dominant. Ting som å åpne lokk, skrelle appelsin (klarer det nesten ikke med høyre), rive av tape, trykke på såpedispenser, betjene fjernkontrollen mm.

Hvordan er det med dere? Bruker dere den ikke-dominante hånden til noe fornuftig, eller er det stort sett den dominante hånden som gjør jobben?

Gammel 21-12-08, 23:21   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvehendt?

Jeg bruker den ikke-dominante hånden til en god del, ja. Min svoger er ekte tvehendt. Han snekrer f.eks. like bra med høyre som med venstre. Han spiller badminton like bra med begge hender også. Pjaktisk (og irriterende ).

Gammel 21-12-08, 23:21   #3
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Jeg er venstrehendt, men kun når det gjelder skriving. Alt det andre gjør jeg som vanlig høyrehendte - tror jeg. Noe kan jeg kanskje gjør med begge hender, så jeg vet ikke helt hva som er den dominante hånden. Den jeg skriver med eller den jeg gjør det meste andre med?

Gammel 21-12-08, 23:26   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er høyrehendt, men den venstre er jo ikke helt ute av drift. Jeg har tross alt lært meg å spille piano... Men jeg er langt fra tvehendt ja. Seksåringen i familien er venstrehendt. Det vil si - det tok nesten 3 år før jeg var sikker på det, han brukte begge hender om hverandre. Han skriver stort sett med venstre hånd, men kan også bruke høyre om det kniper. Han spiser med gaffel og kniv samme vei som oss andre. Klippe gjør han med høyre hånd. Han har mao mye mindre uttalt håndpreferanse enn jeg har, kan det være typisk for venstrehendte?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 00:05   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er venstrehendt og venstrebeint. Stemmer til og med Venstre.
Høyrehanda bruker jeg like bra som venstre på pc og til sms. Ellers duger den ikke til så særlig mye av finmotoriske ting.

Gammel 21-12-08, 23:23   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambidextorous? Spelling, anyone?

Gammel 21-12-08, 23:26   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dexter er latin for høyre, så jeg antar at den skrivemåten er tatt med videre. Kanskje.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 23:30   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambidexter.

Men, heter det tvehendt eller kapphendt? Eller er det det samme?

Gammel 23-12-08, 10:49   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me seier kapphendt.

Storesøster har vore kapphendt lenge. No foretrekker ho stadig oftare venstre. Burde me oppfordre til bruk av begge hender? Kan dette ha ein samanheng med at ho skriver begge vegar, altså både speilvendt og riktig veg. Bokstavane skrives riktig, men rekkefølgen på bokstavar og ord er baklengs.

Gammel 23-12-08, 10:53   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Me seier kapphendt.

Storesøster har vore kapphendt lenge. No foretrekker ho stadig oftare venstre. Burde me oppfordre til bruk av begge hender? Kan dette ha ein samanheng med at ho skriver begge vegar, altså både speilvendt og riktig veg. Bokstavane skrives riktig, men rekkefølgen på bokstavar og ord er baklengs.

Hmm... når du sier det, jeg har ikke tenkt over at jeg faktisk også kan skrive begge veier og speilvendt uten problemer. Min 7-åring er fæl til å skrive bokstaver og tall feil vei, mens 5-åringen ikke har det problemet. Mulig han også er litt "sånn som meg", selv om han mest bruker høyrehånda. Det skal jeg jammen legge merke til!

Gammel 21-12-08, 23:31   #11
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det manglet bare en U: http://www.urbandictionary.com/defin...ambidextourous

Gammel 21-12-08, 23:33   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Det manglet bare en U: http://www.urbandictionary.com/defin...ambidextourous

Ah, close.

Gammel 21-12-08, 23:31   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambidextrous eller ambidexterous, ifølge ordboka. På norsk heter det ambidekster - både som adjektiv og substantiv.

Gammel 21-12-08, 23:33   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er for øvrig Oxford-ordboka jeg sitter med (ser at Isbjørnen og jeg har svart forskjellig).

Gammel 21-12-08, 23:42   #15
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er for øvrig Oxford-ordboka jeg sitter med (ser at Isbjørnen og jeg har svart forskjellig).

Ja, det var da svært til forskjell da! Jeg googlet bare.

Gammel 21-12-08, 23:25   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også ganske tvehendt. Dvs jeg foretrekker høyehånden på det meste, men kan fint bruke venstre tilnærmet like bra.

Har vært testet på dette faktisk, og mener de sa det kunne være synonymt med lærevansker... Kan det stemme?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 23:40   #17
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg er også ganske tvehendt. Dvs jeg foretrekker høyehånden på det meste, men kan fint bruke venstre tilnærmet like bra.

Har vært testet på dette faktisk, og mener de sa det kunne være synonymt med lærevansker... Kan det stemme?

Aner ikke. Vet ikke om jeg kan kalles tve-hendt, men lærevansker har jeg absolutt ikke.

Venstrehendte er ofte mer kunstneriske og kreative av seg, det er jeg også (i allefall kreativ). Venstrehendte kan være sykere enn høyrehendte (http://www.illustrertvitenskap.com/p...&a=658&id=7506).

Har du lærevansker da?

Gammel 21-12-08, 23:44   #18
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aner ikke. Vet ikke om jeg kan kalles tve-hendt, men lærevansker har jeg absolutt ikke.

Venstrehendte er ofte mer kunstneriske og kreative av seg, det er jeg også (i allefall kreativ). Venstrehendte kan være sykere enn høyrehendte (http://www.illustrertvitenskap.com/p...&a=658&id=7506).

Har du lærevansker da?

Nja.. ikke på den måten akkurat. Har ganske store konsentasjonsavvik, men det har nok ikke noe med dette å gjøre.

Er veldig kreativ jeg og. Kan spille veldig greit på gehør bla. og kan i praksis tegne hva som helst.

Edit: Leste linken nå.. ser jo at jeg passer veldig bra inn som venstrehendt med migrene, konsentrasjonsproblemer, overkreativ til tider, hatt tilløp til diabetes 2 osv osv...

Gammel 21-12-08, 23:50   #19
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nja.. ikke på den måten akkurat. Har ganske store konsentasjonsavvik, men det har nok ikke noe med dette å gjøre.

Er veldig kreativ jeg og. Kan spille veldig greit på gehør bla. og kan i praksis tegne hva som helst.

Jeg kan spille piano med en finger på gehør, vet ikke om det teller? Ellers er jeg passe god på tegning, og elsker å finne løsninger på utfordringer av ymse slag (kreativitet).

Synes den biten med testosteron var litt interressant. Jeg har PCOS og dermed fohøyet testosteroninnhold i blodet. Kan det ha noe å si? *grubler*

Gammel 21-12-08, 23:57   #20
Joika
Pauset

Standard

Jeg kan spille piano med en finger på gehør, vet ikke om det teller? Ellers er jeg passe god på tegning, og elsker å finne løsninger på utfordringer av ymse slag (kreativitet).

Synes den biten med testosteron var litt interressant. Jeg har PCOS og dermed fohøyet testosteroninnhold i blodet. Kan det ha noe å si? *grubler*

Jeg kan spille med BEGGE hender.

Jeg hadde faktisk også en ganske lang og vanskelig fødsel som foster/nyfødt. Ikke rart jeg ble litt kokko egentlig....

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.