Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Nedvasking av hvitt kjøkken med fettflekker, hvilket rengjøringsmiddel?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 18:58   #1
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Nedvasking av hvitt kjøkken med fettflekker, hvilket rengjøringsmiddel?

Vi har flyttet, og i morgen skal jeg vaske ut den gamle leiligheten. Kjøkkenet der er er av en rimelig hvit sort, rundt alle håndtakene er der endel fettflekker som ikke går helt bort med vanlig CillitBang-spray.

Er det noen som har et vidundermiddel, eller en god blanding? Jeg har tidligere forsøkt en blanding av klorin? og salmiak, tror jeg, husker ikke blandingsforholdet, det fungerte rimelig bra.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 18:59   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Nedvasking av hvitt kjøkken med fettflekker, hvilket rengjøringsmiddel?

Jif skurepulver.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:03   #3
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jif skurepulver.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:07   #4
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jif skurepulver.

Pulver eller krem?

Gammel 20-01-09, 05:13   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Pulver eller krem?

Skurekrem, ja.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 08:24   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zalo og salmiakkblanding (med vann) og diverse typer jif.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 08:26   #7
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Salmiakk og zalo bruker jeg når jeg skal vaske ned kjøkken.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:05   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enjo skurekrem.

Gammel 19-01-09, 19:24   #9
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Ikke bland klorin og salmiakk, det er skikkelig giftig.

Til kjøkken har jeg pleid å bruke varmt zalovann med en god klunk salmiakk i. Skurekrem er også kjekt å ha med. Også må du ha med flere kluter enn du tror, man trenger alltid et par rene og tørre til å tørke bort såperester og skjolder med.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:05   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Til kjøkken har jeg pleid å bruke varmt zalovann med en god klunk salmiakk i. Skurekrem er også kjekt å ha med. Også må du ha med flere kluter enn du tror, man trenger alltid et par rene og tørre til å tørke bort såperester og skjolder med.

Signerer søstra jeg også.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:28   #11
Lille Blomst
Aktiv

Medlem siden: Jan 2009
Lille Blomst har et hav av muligheter foran seg
Standard

Signerer søster her. Skurekremen er jeg litt forsiktig med, om det er et gammel og rimelig kjøkken ihvertfall. Det kan gi matte flekker og riper.

Lille Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:08   #12
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ren salmiakk funker fint, men lukter ikke noe særlig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:36   #13
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Salmiakk+vann

Sist redigert av Hønemor! : 19-01-09 kl 21:56.
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:38   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Ren salmiakk funker fint, men lukter ikke noe særlig.

Blir ikke overflatene veldig matte av salmiakk?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 01:51   #15
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Blir ikke overflatene veldig matte av salmiakk?

Det kommer helt sikkert an på overflaten? Jeg har bare brukt det på matt overflate (gammelt kjøkken), og kan ikke si jeg så noen forskjell utover at møkka forsvant. Fettet forsvant lekende lett, faktisk!

Når jeg skrev "ren salmiakk", mente jeg selvsagt salmiakk-i-varmt-vann, ikke bare salmiakk (men det er kanskje åpenbart?).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:02   #16
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Lukt er ikke noe problem, bare den er borte før månedsskiftet.

Gammel 19-01-09, 21:04   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Klorin og salmiakk skal ikke blandes, det kan utvikle en giftig gass.

Jeg synes faktisk at den blå Jif'en (sprayflaske) til glass og vinduer er noe av det som fungerer best på fettflekker. Salmiakk kan fort matte ned overflaten.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:07   #18
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Det har jeg også hørt/lest. Jeg bruker salmiak på sånne flekker. Funker helt greit det. Bare luft godt. Du blir litt ør i hodet.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:08   #19
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Matolje eller smør er brukbart mot ekstra hardnakkede fettflekker. Jeg bruker f eks rapsolje som første håndvask når jeg har mekket bil.

Pingo Kraftvask er også effektivt mot mangt.

Gammel 19-01-09, 21:37   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Klorin og salmiakk = klorglass, stemmer ikke det? Ikke særlig å puste i, har jeg hørt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.