Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Formelt brev

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 09:45   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Formelt brev

Hvordan setter man det opp igjen, er det mottagers adresse først, og så min, eller motsatt? Eller bare min? Bare hennes? Alt for lenge siden jeg gjorde det sist.

Gammel 09-02-09, 09:51   #2
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Formelt brev

Din adresse først mener jeg. Det er det jeg alltid har gjort.

Gammel 09-02-09, 10:19   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Din først. En kjekk huskeregel er at den på en måte erstatter brevhodet som er trykket øverst hvis man har ferdig brevpapir, der informasjon om avsender står.

Gammel 09-02-09, 10:21   #4
jannski
Utålmoooodig

jannski sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
jannski er litt kul
Standard

Stemmer i med de andre. Hva er mest interessant for mottaker - hvem brevet er til, eller fra? Det lærte jeg som en "huskeregel" (dumt den ikke rimer da...).

jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 10:24   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jannski, her.

Stemmer i med de andre. Hva er mest interessant for mottaker - hvem brevet er til, eller fra? Det lærte jeg som en "huskeregel" (dumt den ikke rimer da...).

God regel, takk skal dere ha. Brev er skrevet!

Gammel 09-02-09, 10:25   #6
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Du gjør det sånn:

Karoline Jensen
Hovtråkket 5
1782 Huttiheita Huttiheita, 9. februar 2009

(Altså sted og dato på samme linje som postnummer og sted under adressen din) Huttiheita, 9. februar skal stå langt til høyre, men jeg får ikke til å vise det her). Så 4 linjeskift, og så adressen til firmaet:

Kos og klem AS
PB 123 Klumpeland
1783 Gokk

Så to linjeskift, og så overskrift med enten store bokstaver, eller understreking eller fete typer:

Ad: Oversendelse av koseklumper fra deres firma:

Jeg viser til blablabla...

Hilsen en som har vært sekretær i over 15 år! Tidligere ville jeg har skrevet Ad: Oversendelse av koseklumper fra Deres firma, men bruk av høflighetsform med stor bokstav er visst helt ut nå, kanskje med unntak av enkelte advokatfirmaer og sånt. Men akkurat med stor bokstav og De, Dem; Deres er jeg litt usikker på i dagens formelle brev.

Lykke til!

Gammel 09-02-09, 10:40   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Du gjør det sånn:

Karoline Jensen
Hovtråkket 5
1782 Huttiheita Huttiheita, 9. februar 2009

(Altså sted og dato på samme linje som postnummer og sted under adressen din) Huttiheita, 9. februar skal stå langt til høyre, men jeg får ikke til å vise det her). Så 4 linjeskift, og så adressen til firmaet:

Kos og klem AS
PB 123 Klumpeland
1783 Gokk

Så to linjeskift, og så overskrift med enten store bokstaver, eller understreking eller fete typer:

Ad: Oversendelse av koseklumper fra deres firma:

Jeg viser til blablabla...

Hilsen en som har vært sekretær i over 15 år! Tidligere ville jeg har skrevet Ad: Oversendelse av koseklumper fra Deres firma, men bruk av høflighetsform med stor bokstav er visst helt ut nå, kanskje med unntak av enkelte advokatfirmaer og sånt. Men akkurat med stor bokstav og De, Dem; Deres er jeg litt usikker på i dagens formelle brev.

Lykke til!

Var omtrent sånn jeg satte det opp. Takk

Gammel 09-02-09, 10:50   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enn å få jobb hos Kos og Klem AS, da.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 11:03   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enn å få jobb hos Kos og Klem AS, da.

Drømmejobben til halve FP.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.