|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Jeg spiste det da jeg spiste glutenfritt en periode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Fant dette. Ser jo ut som venninnen min har fått rett info. Hm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Maltodekstrin skal være trygt i et normalt glutenfritt kosthold. Men for de som er ekstremt følsomme for gluten, og lever naturlig glutenfritt, er selv ikke "spor av gluten" trygt, så da bør man kanskje holde seg unna.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Hm, så rart. Jeg fikk da nettopp et skriv fra Norsk Cølikiforening hvor det stod at det var glutenfritt |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Jeg bruker det i min datters kosthold og har beregnet det som glutenfritt ut fra cøliakiforbundets retningslinjer.
![]() |
#6 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?
Cøliakiforeningen går også god for glutenfri hvetestivelse, men som det ble sagt, det er ikke naturlig glutenfritt og noen reager.
![]() |
#8 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Sånn som du beskriver det her, vil jeg prøve å unngå det til Lillebror. Han er allergisk mot hvete og velger derfor naturlig glutenfritt.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
Ja, for det er vel andre regler å følge når det er hvete-allergi, kontra cøliaki?
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Ja, når man har intoleranse for hvete, så kan man heller ikke spise hvetestivelse, ergo utgår alt annet enn naturlig glutenfritt. Men jeg vet ikke helt ang maltodextrin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er maltodekstrin og er det alltid glutenfritt?Ja, de som har hvete - allergi skal holdes helt unna hvete, de skal ikke ha noe som er merket "kan inneholde spor av..." heller, mens det kan jo de fleste cøliakere spise (om de ikke er på naturlig glutenfritt da så klart).
![]() |
#12 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|