|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan holder jeg orkidéen i live?På fredag fikk jeg en nydelig orkidé i avskjedsgave fra avgangsklassen jeg har hatt i norsk i tre år.
![]() |
#2 |
seru
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Min erfaring er at de overlever det meste. Sett den under rennende vann en gang i uken og la den renne godt av seg. Det viktigste er visstnok at den ikke blir stående i vann. Jeg har utrolig nok greid å holde liv i orkideen vi fikk da storesøster ble født for 5 år siden så da finnes det håp for de fleste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Jeg setter dem i vann en liten halvtime en gang i uka, lar den renne godt av seg. De skal helst stå i et østvendt vindu også, ble jeg fortalt (funker her). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Jeg heller vanskvetter (type litt igjen i glasse, la blomsten få det) på dem veldig uregelmessig. Men det fungerer. Første orkidéen min blomstret i tre år i strekk. Alle de andre har også blomstrer lenge. Orkidé er faktisk den blomsten jeg får best til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Jeg har 2 orkideer som har overlevd veldig lenge. Det er svært få planter som overlever lenge i vårt hus. Og jeg vil derfor anta at de ikke skal ha mye vann. Ettersom jeg alltid glemmer å vanne...
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Noen sier at orkideer bare skal ha ett eggeglass med vann i uka. Mine får en god skvett to ganger ukentlig (men så står de også i vinduskarmen med mye sol - og radiatorvarme om vinteren). De pleier å blomstre et par ganger i året.
![]() |
![]() |
#7 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Jeg gjorde en gang ganske mye research på dette, men husker ikke alt.
![]() |
#8 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?De er ikke vanskelige å få til. Jeg har prøvd å drepe min, men den vil ikke. Det lengste den har gått uten vann er et par mnd og da har den betalt meg med å fortsette å blomstre. Den har hatt blomster nesten konstant i 1,5 år. Jeg vanner når jeg husker det, noen ganger en gang i uka andre ganger en gang i mnd.
![]() |
#9 |
Unik
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Mine to får litt vatn når eg husker på det. Og er eg ekstra flink så flytter eg dei ut av vinduet på dager med masse sol. ( dei er litt svidd på enkelte av blomstrane sine )
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Mine får vann stadig vekk, en skvett til overs - rett i blomstene.
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Jeg skjønner at det sier ganske mye om meg at jeg har klart å ta livet av en orkidé.
![]() |
#12 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?I regnskogen vokser orkideene (de vi vanligvis får tak i her i landet) som parasitter på stammen til trærne, nedenfor bladkronene. Vannet de får kommer fra regnskurene, det renner over røttene. Ut fra det kommer "kravet" om gjennomvanning og avrenning, samt lyst men ikke i direkte sol. Et lyst nordvendt vindu er flott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?
Jeg har klart å ta livet av en palme og en fredslinje.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Alle mine blomster (det er ikke så mange da) får vann når jeg kommer på det og det er sjelden. Jeg har to orkidèer (husker ikke hvordan jeg får snudd den greia over e'en) og de blomstrer for annen gang nå. Da de blomstret av første gangen, satte jeg de bak gardinene i spisesuen og ga de enda sjeldnere vann enn ellers. Plutselig en dag blomstret de og gjett om jeg ble stolt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Vann når den har vært tørr en stund. Den skal aldri stå våt. Lyst. Tåler sol, men blomstene blir ødelagt om du lar den stå i verste solsteika. Enkel plante som blomstrer igjen og igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Mange sier man skal vanne et eggeglass hver uke, men det er alt for lite. Her får alle orkideene stå i vannbad en times tid en gang pr. uke. Lar blomstene renne godt av, før jeg putter de i krukkene igjen. Mine får blomster igjen nå...det er så artig!
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Orkidéer er umulige å holde liv i. |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?Jeg kjøpte to orkideer på IKEA for noen uker siden. Møtte ei dame i heisen og hun sier; "ja, orkideer, de er iallefall enkle å få til!"
![]() |
|
|