|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Nå gir jeg snart opp av fortvilelse her. Har vært hos lege, helsesøster og psykolog på helsestasjonen, men ingen klarer å finne en metode å nå inn til gutten på 5 år på. Jeg har ikke vært særlig aktiv her inne, men jeg har lest mye og sett at de fleste er kloke damer som kanskje kan komme med tips: (beklager dette ble langt, men følte jeg måtte forklare) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?La han sulte. Han sier han ikke kommer til å spise? Seriøst, jeg hadde gitt blanke.
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg har to barn uten bunn og skal være såpass selvrannsakende at jeg ser at jeg nok uttaler uten å ha kjent problematikken på kroppen.
![]() |
#4 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg har også en særs festlig 6-åring som er kresnere enn jeg trodde var mulig. Men han spiser når han blir sulten - og da til gangs! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Har ikke lest hele tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Tusen takk for mange gode tips. Ser jeg har fått endel spørsmål og skal prøve å svare litt på de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Fastlege eller lege på helsestasjonen kan henvise dere til BUP. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg hadde tatt kontakt med BUP direkte og forklart problemet, ut fra hva du forteller her ligger det helt klart mer under. Fortell dem at du ikke når frem til legen din og fortell hvordan vanskene er. Dette er en type adferd som kan bunne i en forbi eller annen form for vegring, det kan også være andre mekanismer som trer i kraft. Vil tro at tipsene fra helsesøster ikke fungerer når han er såpass låst som han later til å være. Et barn som kun drikker vann en hel uke når det er i stand til å kjenne sult har mest sansynlig en fysisk eller psykisk forstyrrelse. Når du ikke gjennom med denne varianten kan du ta kontakt med en privatpraktiserende psykiater eller psykolog som kan henvise dere. Dette er definitivt noe dere bør få hjelp til. |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg hadde servert han mat på tallerkenen, og ikke gjort noe stort nummer ut av det om han ikke spiste. De aller aller fleste barn spiser om de blir tilstrekkelig sultne såfrem de ikke drikker seg mette/spiser godteri etc mellom måltidene.
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg hadde nok pakket knekkebrød og leverpostei, sånn at han hadde fått i seg et måltid hver dag. F.eks. at dere spiser frokost på hotellrommet. Da får han kjent mat og spiser med de han er trygg på. Så hadde jeg heller latt han gå resten av dagen for å se om det er noe han finner for godt å smake på.
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Lurt det der med å lage en avtale om å smake på en eller to nye ting, som han selv kan bestemme hva er.
![]() |
#12 |
Pauset
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Jeg mener det er ganske naturlig at mange barn ikke har velutviklede smaksløker og er skeptisk til nye smaker. Som alle andre så er de små individer og at et barn er vanskelig i matveien er vel ikke akkurat noe eksepsjonelt. Jeg for min del, som verdens kreseneste barn, hadde i alle fall ikke noen psykologiske issues, men heller det at jeg trengte lang tilvenningstid til nye smaker. Måtte senest for noen år siden tyne i meg reker opptil flere ganger før jeg syntes det var greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Unik
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Beit meg merke i at han gjekk vekk når det var andre til stades når han skulle ete. Det kan vera eit lite varselsignal. Eg ser de har snakka med diverse kyndige personer, men har de fått snakka med ein barnelege eller ernæringsfysiolog for eksempel ?
![]() |
#14 |
Ustabil
|
Jeg reagerte på akkurat det samme. Kanskje er det ikke bare MATEN som er problematisk, men hele situasjonen rundt. Det er ikke sikkert det nytter å ta med knekkebrød og leverpostei, hvis situasjonen gjør at han ikke vil spise der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
frakoblet
|
![]() Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Helt enig. Jeg syns du er helt på trynet i denne tråden, Fruktflua.
Sånn tenkte jeg også. Jeg ville absolutt ikke gitt meg i forhold til fastlegen, men bedt om henvisning videre. BUP og/eller ernæringsfysiolog.
Fullstendig enig.
![]() |
#16 |
Sperret
![]() Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Sist redigert av Fruktflua : 30-07-09 kl 05:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Off the map.
|
![]() Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?snakker av egen erfaring når jeg med hånda på hjertet påstår at jeg ikke nektet å spise mat for å kontrollere familien. Jeg hatet middagene like intenst som mine foreldre sikkert gjorde. De truet, lokket, og de overså. Uansett jeg var like kresen. Maten vokste seg like stor i munnen. Og dette startet da jeg var 9 mnd gammel, nærmest over natten sluttet jeg å spise mat.
![]() |
#18 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg ville tatt med meg en del av de matvarene han faktisk spiser hjemmefra og pakket dem ned sammen med ham. Da har han med seg mat han spiser og som han vet hva er. Tilbered mat til ham på rommet til faste tider og la ham spise der.
![]() |
#19 |
Sperret
Det hadde ikke jeg gjort. Sånn jeg ser det, så forsterker dette hele problematikken. Hvorfor skal han få spesialtilberedning/behandling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
Fordi en sydenferie ikke er noe man gidder ødelegge med matkrangling? Og med en sur unge med lavt blodsukker ikke minst! Kunne godt trumfet igjennom mye ellers, men ikke på ferie. Da vil jeg kose meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|