Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Mange småfluer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-09, 10:45   #1
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Mange småfluer

Vi har fått kjøkkenet fullt av bittesmå fluer, det er sikkert 100 av dem.

Jeg har en skål med eddik/zalo, en skål med white sprite, en skål med bare zalo og en skål med saft. På 18 timer har jeg lurt hele 4 fluer.
Hva skal jeg gjøre med de resterende 96???

Det er ekkelt og hæslig, og jeg liker ikke tanken på å lage middag der inne. Noen som har noen gode tips for å få bukt med de?

Gammel 29-07-09, 10:50   #2
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Mange småfluer

Tror jeg ville tatt en ekstra titt i kjøkken for å finne årsaken!
Så ville jeg sprayet med sånn insektspray for å få det vekk.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 10:56   #3
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Tror saften bare hjelper dem å formere seg. Såvidt jeg vet så legger de egg i syltetøy og saft+ frukt osv... prøv å ha alle slike varer i kjøleskapet.

Gammel 29-07-09, 11:10   #4
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Ha all frukt i kjøleskapet. Det har vi her hele sommeren, ellers har vi invasjon her.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 11:20   #5
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har all frukt i kjøleskapet, og jeg har lett etter årsaken. Vet ikke helt hva jeg skal lete etter, og vet ikke om jeg har lyst å finne den. Vi har det egentlig ganske ryddig og forholdsvis rent.

Gammel 29-07-09, 11:28   #6
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har du prøvd å legge ut en skål med rødvin? De bittesmå fluene elsker det og de kommer seg ikke opp igjen.

Forresten, har du sjekket blomstene dine? De kan komme fra blomsterjord. Kjøper aldri inneblomster fra Plantasjen, for av erfaring vet jeg at det oftest følger med en koloni av de små ufyselige fluene.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 11:53   #7
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Vi har all frukt i kjøleskapet, og jeg har lett etter årsaken. Vet ikke helt hva jeg skal lete etter, og vet ikke om jeg har lyst å finne den. Vi har det egentlig ganske ryddig og forholdsvis rent.

Matavfallet, de fluene elsker kaffegrud har jeg merket.
Gå en runde rundt huset også, fjern alt med vann i.
I år har jeg ikke hatt småfluer, 2-3 stk bare.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 11:56   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

De der må bare fratas alt de kan spise ellers blir de aldri borte. All frukt, all søppel, alt søl noe sted osv osv - alt må vekk over lang tid.

Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 12:26   #9
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De der må bare fratas alt de kan spise ellers blir de aldri borte. All frukt, all søppel, alt søl noe sted osv osv - alt må vekk over lang tid.

Hvor skal vi gjøre av søpla da ...? Vel, mannen skal få ta søppelskapet når han kommer hjem, deretter får vi vel vaske kjøkkenet grundig. Jeg vet rett og slett ikke om jeg lager middag der inne i dag.

Skal jeg fjerne skålene med diverse lokkemidler? Finnes det noen kjerringråd, eller må jeg ut å kjøpe noe gift?

Gammel 29-07-09, 12:28   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke satt ut lokkemidler heller. De forsvinner av seg selv når alt de kan spise blir borte.

Man må bare bære ut søpla fortløpende. Eller som jeg som er lat: Pakke inn i plastposer som man knyter igjen. :ikke god husmor:

Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 14:04   #11
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min erfaring er at de ofte følger med bananer hjem fra butikken.
Grunn nok til å ikke spise banan spør du meg.

Ellers, om du har blomster på kjøkkenet kan det komme fra dem.
Stikk en fyrstikk ned i jorden med svovelsiden ned. Det dreper eggene.

Gammel 29-07-09, 15:19   #12
Left
Passiv

Standard

Jeg har hatt omtrent samme opplevelse for mange år siden. Synderen hos meg var en pose med poteter som sto under benken bak et forheng. De var glemt for å si det slik.

Fluene elsker vin, så det er effektiv måte å få kverket dem på, samtidig som du fjerner alt de kan formere seg i.

Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:37   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Min erfaring er at de ofte følger med bananer hjem fra butikken.
Grunn nok til å ikke spise banan spør du meg.

Ellers, om du har blomster på kjøkkenet kan det komme fra dem.
Stikk en fyrstikk ned i jorden med svovelsiden ned. Det dreper eggene.

Det er vel minst 10-15 år siden det var vanlig at yrstikker hadde svovel da? Men grønnsåpespraying (ta blomstene ut, just in case) funker ofte, ifølge min mor. Men nå er visst de skyldige "historie" i denne runden da, men sånn til en annen gang...

Gammel 29-07-09, 15:22   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått en koloni her i huset. Jeg mistenker den helsikes orkidejorden fra Plantasjen, for de var ivrig på å sveve rundt orkideen som hadde fått påfyll. Den er herved flyttet ut på trappen.
De sirklet rundt kaffetrakteren, så den skal ned i boden igjen - etter at jeg har vasket av den. Om det fortsatt er flere igjen da, så må man bare sette seg ned og se hva de sirkler rundt.
Tomme melkekartonger pleier også å være et eldorado.

Gammel 29-07-09, 15:31   #15
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

I fjor hadde vi småflueinvasjon, og da gikk kaffetrakteren på dynga. Jeg innså også at vi ikke kunne ha rødvinskartong stående.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:00   #16
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

I fjor hadde vi småflueinvasjon, og da gikk kaffetrakteren på dynga. Jeg innså også at vi ikke kunne ha rødvinskartong stående.

Vin skal drikkes opp når flasken/kartongen er åpnet.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:13   #17
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette problemet hadde jeg også for en stund siden, i vinter var det vel.
Jeg luket ut alle kilder uten at det hjalp. Matavfall, melkekartonger, frukt og alt annet som kunne lokke dem til seg ble omhyggelig tatt hånd om uten at det hjalp i det hele tatt!!
Til slutt lot jeg støvsugeren stå på kjøkkenet og jaktet på dem med jevne og ujevne mellomrom, da ble de borte i løpet av en uke!

Gammel 29-07-09, 15:52   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kaffetrakteren i boden til vanlig, ettersom vi ikke drikker kaffe.
Men nå har svigers vært her ...

Inspirert av denne tråden har jeg i det minste fått ut bosset. Nå er det jo slutt på å gå 100 meter til nedkastet, vi har bosspann rett utenfor døren.

Gammel 01-08-09, 18:36   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Fant en haug her inne i stua tidligere i dag. Var en blomst de hang på. Den og naboblomsten er nå historie, og fluene på vindu og i karm ble vasket bort. *blæ*

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 18:44   #20
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pleier som regel å komme med frukt eller blomster. Løsningen er å fjerne kilden, ta en grundig vask av av benker og annet som står framme på kjøkkenet. Så forsvinner de etter et par dager.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.