Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lang flytur med femåring - hva bør vi ha med?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-09, 10:36   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lang flytur med femåring - hva bør vi ha med?

Vi skal til USA i løpet av høsten og reisen tar 13 timer. Turen ned er på dagtid, turen hjem er på natt/dag.

Hva bør vi ha med, og hva bør vi ha forberedt? Han syns det er veldig gøy å fly, men vi har ikke flydd noe lengre enn til London med ham tidligere, og dette er jo betydelig lengre.

Tegnesaker, bøker og aktivitetsbøker er med. Jeg kommer også til å fylle opp ipoden med videoer, spill og barne-tv, men den har jo ikke akkurat lang levetid.

Noen som vet om BA viser faste filmer på economy, eller om hvert sete kan velge?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 10:43   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lang flytur med femåring - hva bør vi ha med?

Nintendo DS eller lignende!! Det reddet Thailandsturen vår ifjor.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 10:50   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fløy med BA til California i påsken, og de hadde veldig bra entertainment system, med egen skjerm og fritt valg i hvert sete. Seksåringen var mer eller mindre fullunderholdt med dette - mest med Cartoon Network - hele veien, og vi var godt fornøyd med utvalget for voksne også. Jeg vet jo ikke om det samme vil gjelde på deres flight. Ellers er det et godt tips å skru ned lysstyrken på ipoder så langt det går, for å få batteriene til å vare lenger.

Vi valgte ellers å ikke kjøpe DS for anledningen - hadde han allerede hatt en, ville vi tatt den med, men å ha med en helt ny spillmaskin med helt nye spill på ferie ville vi ikke, fordi vi har god grunn til å mistenke at han da ville mast om å få spille (eller surmult over å ikke få spille) mesteparten av ferien, og det ønsket vi ikke.

Gammel 24-08-09, 10:51   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lenge siden sist jeg fløy interkontinentalt uten egen skjerm, men man kan jo være skikkelig uheldig. Problemet er at det kun er engelskspråklige filmer, selvsagt, men det gjør kanskje ikke noe for Glittergutten?

Da vi fløy langt sist, hadde vi pakket ned noen småting som gaver han fikk med jevne mellomrom; et tegnebrett, rosinpakker, småbiler, kjeks - mest for å få tiden til å gå. Og hos oss er DVD-spilleren livredderen, den holder i 3-4 timer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 10:52   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda, jeg tenker det samme. Han er veldig glad i å spille, og jeg vet ikke om jeg orker en hel ferie med mas om å få spille. For det blir det garantert. Med påfølgende raserianfall.

Dere fløy economy? Jeg kan jo kontakte BA og spørre. Det hadde vært veldig deilig om det var noe slikt.

Scarlett: jeg har ikke fløyet interkontinentalt tiden 2004, og jeg husker ikke hva det var da. Jeg tror det skal gå greit med engelskspråklige filmer, med litt oversettelseshjelp fra oss innimellom.

Gammel 24-08-09, 15:24   #6
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Skilpadda, jeg tenker det samme. Han er veldig glad i å spille, og jeg vet ikke om jeg orker en hel ferie med mas om å få spille. For det blir det garantert. Med påfølgende raserianfall.

Dere fløy economy? Jeg kan jo kontakte BA og spørre. Det hadde vært veldig deilig om det var noe slikt.

Scarlett: jeg har ikke fløyet interkontinentalt tiden 2004, og jeg husker ikke hva det var da. Jeg tror det skal gå greit med engelskspråklige filmer, med litt oversettelseshjelp fra oss innimellom.

Det er slike systemer på alle (er nesten helt sikker på det) langflyvninger. Vi fløy SAS fra København til Seattle - Airbus- og der var underholdningstilbudet bredt. Det samme med KMS. Hvis du leser på BA`s nettsider, så finner du sikkert informasjon der. Hvis du vet hva slags flytype du skal med, så står det info om hver enkel flytype og tilbudet ombord.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 15:42   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det er slike systemer på alle (er nesten helt sikker på det) langflyvninger.

Nah. Jeg reiste til USA med Continental for to år siden, og der fantes det ikke slikt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 10:53   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fløy economy, ja. (Poden brukte for øvrig tidlige morgentimer i løpet av ferien, som ellers ville blitt brukt til dataspill, til å tegne PC-er, ipoder, DS-er og andre morsomme ting å holde på med. )

Gammel 24-08-09, 10:56   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers. God pute. De flyputene er jo et hån mot puter

Gammel 24-08-09, 10:55   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Note to self: Jeg må huske nakkekragene våre.

Glitterbarnet tegner også spill. Han pleier å tegne hele brett fra Little Big Planet.

Gammel 24-08-09, 10:57   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Note to self: Jeg må huske nakkekragene våre.

Nakkekrage er lurt, og kanskje kjøpe en i liten størrelse til Glittergutten? Og kanskje ta med en ekstra pute til ham også; man får jo puter, men bare en liten en hver, liksom.

Gammel 24-08-09, 10:58   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Glitterbarnet tegner også spill. Han pleier å tegne hele brett fra Little Big Planet.

Ja, Poden og flere av kameratene hans tegner ofte spillnivåer på skolen, ser jeg. Men på ferien lagde han hele maskiner, det var litt morsomt - lagde laptop av to ark som ble tapet sammen så man kunne åpne den, og den hadde da tastatur på det ene arket og skjerm på det andre. Og tegnet og klippet ut DS og iPhone og slikt. Veldig morsomt. :spammer:

Gammel 24-08-09, 10:59   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hån mot puter. Glittergutten har allerede en Lynet McQueen-nakkekrage i plysj som han bruker i bilen, og jeg har en oppblåsbar en. Jeg tror forresten jeg skal ta med en diger pashmina, de flyteppene er også en hån mot tepper.

Gammel 24-08-09, 11:26   #14
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi reiste til USA i sommer med en 1-åring, 5-åring og 6-åring. Vi reiste med den nye ruten Oslo-Philadelphia. Vi havnet på et gammelt og lite fly, 3 seter på hver side. Jeg fikk nesten klaustrofobi med tanke på min 1-åring som hadde mest lyst til å gå.

Men turen gikk veldig veldig greit. De to store hadde med seg DS'ene, men jeg husker ikke om de ble brukt engang. Tegnebøker og akrivitetsbøker ble flittig brukt. Minstemann sov et par timer, men det gjorde ikke de to store. Jeg lurer på om de fikk se en film på PC'n siden det var minimalt med TV'er på dette flyet, men jeg husker ikke helt.
Dessuten hadde vi med litt snacks og kjeks.

I USA kjøpte vi motion-piller mot bilsyke. Mellombror tåler ingenting i bil, så det var vi avhengig av. Vi oppdaget at han ble trøtt av disse, så da vi reiste hjemover fikk ungene en slik pille etter middagen, etter to timers flytid. Da sovnet alle tre og sov resten av turen.
Det har aldri vært så lett å snu døgnet. De gangene vi har reist tidligere har de aldri sovnet, og det har vært et styr om nettene den første uka.
Anbefales på det sterkeste!

Sist redigert av Smash : 24-08-09 kl 21:37.
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 11:20   #15
Flo
Aktiv

Flo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Flo er litt kul
Standard

Når vi fløy til USA fikk storebror en notisbok (ikke av de aller minste, men lett å ta med). I den kunne han tegne fra turen, vi skrev ned litt for han og så fikk han mange fine klistremerker til å dekorere med. Han fikk også hilsener fra venner vi besøkte der borte, som skrev og tegnet litt til han. Det var stas både på flyet og på hotellet i ledige stunder. Nå etterpå er den et koselig minne fra turen!

Vi var heldige for det var et bra utvalg av film på flyet, og det gikk greit selv om det var på engelsk (han var vel 5 år den gang). Tørket frukt, kjeks og små poser med chips var veldig greit å ha med for å drøye tiden litt.

Gammel 24-08-09, 11:21   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Klistremerker ja! :noterer: Det er utrolig hvor lenge barn kan være opptatt med klistremerker.

Egen liten minnebok var også en god idé.

Gammel 24-08-09, 11:35   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Smash, det hørtes veldig klaustrofobisk ut på en så lang tur! Dette er heldigvis et stort fly, med 3x3 seter. Boeing 777 200/300.

Gammel 24-08-09, 11:42   #18
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smash, det hørtes veldig klaustrofobisk ut på en så lang tur! Dette er heldigvis et stort fly, med 3x3 seter. Boeing 777 200/300.

Da er det vel med tv på hver stolrygg, regner jeg med. Vi har reist til USA en gang hvert år, og med unntak av i år, og et år tidligere har vi alltid fått TV på stolryggen. Og, da blir jo flyturen en lek. Spesielt med tanke på at dere bare har et barn. Vi har stort sett reist med KLM.
Det gikk utrolig greit med det lille flyet altså, men jeg visste ikke at de brukte slike småfly på internasjonale flyvninger. Og ungene er utrolig tilpasningsdyktige, jeg blir så imponert over de små menneskene noen ganger. De kan være mye enklere å reise med enn oss kravstore voksne.

Gammel 24-08-09, 12:00   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig med deg, altså, jeg har ingen problemer med å gi søvnhjelp hvis det er nødvendig i slike situasjoner. Jeg tar Stilnoct selv hvis jeg flyr alene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 12:01   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg er åpen for avsporinger!

Jeg har ingen motforestillinger mot antihistaminer, og ser det vel an. Glitterbarnet er relativt grei med soving og slikt, men vi vet jo ikke hvordan det funker på en så lang flytur. Hvem som helst kan jo få mark i baken av noe slikt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.