|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Har du gjort en klassereise?Siden jeg var ganske ung så har jeg vært opptatt av, og ment sterkt, at det er sjelden man beveger seg ut av den sosiale klassen man er født inn i. |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har samme utdannelse som faren min, så jeg har ikke beveget meg særlig langt.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Mannen har reist lenger enn meg. Moren hans fikk barn tidlig og faren hans jobber i forsvaret (har i dag en grei stilling, men ingen høy formell utdanning). Han har vokst opp under ganske andre forhold enn det vi i dag tilbyr våre barn.
Sist redigert av Tjorven : 01-10-09 kl 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Vokste opp i middelklassefamilie, er i middelklasse nå. Ikke klassereiser.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 01-10-09 kl 11:10. Årsak: Ble litt for personlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Vet faktisk ikke. Mine foreldre tok høyere utdannelse i voksen alder (begge på høyskole), så jeg har ikke noen bedre utdannelse egentlig (5 år på universitet), men jeg tok utdannelse direkte og jobbet ikke ufaglært i mange år. Mannen har tatt et større sprang.
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Njeh, marginalt tror jeg.
![]() |
#9 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har muligens det. Begge mine foreldre sluttet på skolen etter folkeskolen og har jobbet i organisasjonslivet(?) siden. Min mor begynte imidlertid å studere og ble cand mag i svært voksen alder - flinke mammaen min. Farmor var vaskehjelp og forkvinne i fagforeningen, farfar var håndtverker og mye arbeidsledig. På morssiden var mine aner småbønder. En doktorgrad og fast jobb i akademia er vel muligens en liten klassereise unna, men jeg er enig i Lisas poeng om at klassereiser ikke er et like relevant begrep som f.eks. i England eller Frankrike. Jeg vil tro at både mine foreldre og meg selv kan sies å høre til det brede lag - eller middelklassen.
![]() |
#11 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Denne forskningen sier jo ikke noe "nytt" men den har jo en litt annen relevans en i f.eks tradisjonelle klassesamfunn som UK og Frankrike der sosial mobilitet oppover i samfunnet er tilnærmet lik null (i Frankrike i alle fall). Men så er det jo også stor forskjell på kulturell kapital og økonomisk kapital, om man kommer fra et "møblert hjem" osv. Det er mange lag og mange nyanser som teller når det kommer til hva slags "baggasje" vi gir våre barn.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?
Nei, det synes jeg ikke. I Norge, som har så likt lønnsnivå mellom høyt utdannede og ufaglærte, så går klasseskillene på noe mer enn kun lønnsnivå. Du har jo gått inn i en annen subpopulasjon av befolkningen.
![]() |
#13 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Nei. Jeg er oppvokst i, og har holdt meg i, en høyere middelklasse. Jeg har samme utdanning som min mor og litt lavere enn min far. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nettopp. Kulturell og sosial kapital, utdanning og smak er (i hvert fall i henhold til sosiologien Bourdieu og mange med ham) er vel så viktig.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Jepp. Spesielt i Norge defineres klasse mye utifra kultur, nettopp fordi vi ikke har adel og den slags. Det er generelt lite av gamle penger i Norge.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja, kanskje jeg har det. Min mor var bare hjemme med meg til hun døde, men hadde handelsskole pr. korrespondanse. Min far har mesterbrev og ble senere uføretrygdet på grunn av yrkesskaden han pådro seg. Jeg har brutt alle tradisjoner i familien og er den av samtlige som har mest utdannelse. Livsstilen er vel mer kontinental enn tradisjonell. Så på en måte har jeg nok foretatt en veldig lang reise fordi jeg befinner meg i en subkultur som mine foreldre var milevis fra. |
![]() |
![]() |
#17 |
intro
|
Ja, det var egentlig litt av de tankene jeg hadde også - etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt. Det er ingen tvil om at mange av mine gamle klassekamerater uten studielån tjener mer enn meg i et livsløp, f.eks. - kanskje også i ren årsinntekt per i dag.
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Nei, ikke noe særlig. Pappa er akademiker, og mamma har høgskoleutdanning. Jeg har litt mindre utdannelse, men er i samme sosiale sjikt.
![]() |
|
|