|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Erfaringer med base-barnehager..... Sist redigert av Honey : 16-05-15 kl 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerJeg skrev en del i denne tråden. Etter den gang har ynstemann startet i samme barnehage og de har omorganisert litt. Omorganiseringen henger i stor grad sammen med at det nå er flere småbarn (før var det nesten bare 2005-barn + noen få andre årganger - nå er det hovedsakelig 2005 + 2008 som dominerer som årskull). Fra å være 5 baser så har det nå blitt 2 baser (stor og liten base) og større skjerming mellom disse to basene (separat spiseplass, fysisk inndeling av inneområder, separate utetider med unntak av helt på slutten av dagen.
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerVi har gode erfaringer med base-barnehage. I den betydningen at det er inndeling i grupper (12 småbarn og 4 voksne, hvorav to pedagoger), som hver har sin faste base, dvs sitt eget rom som er mest deres, og hvor barna sover. De andre rommene rullerer man på å bruke, og man får dermed utnyttet plassen og ressursene ganske bra. Det er ulike temarom, som formingsrom, dukke- og familielek-rom, klosserom, gymrom, etc. I vår barnehage er det to grupper som deler samme areal (sone), og det funker veldig fint. Disse blir på en måte vennskapsgruppe, og de ser de voksne fra den andre gruppa daglig. Det gjør det mer fleksibelt dersom noen av de voksne blir syke. Da vi begynte i denne barnehagen var sonene dobbelt så store, og visjonen tror jeg var at barna skulle få styre dagen sin selv og bestemme hvor de ville leke. Dette har de gått bort fra nå, spesielt for de minste som jo trenger at noen strukturerer aktivitetene for dem. Samt at de har redusert sonene slik at det blir færre barn å bli kjent med, og mer oversikt for de voksne.
![]() |
#4 |
Øyboer
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerBasebarnehager kan være så mang. Hvordan organiseres det i barnehagen du tenker på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerJeg er ped.leder i barnehage, men jobber selv i en bhg som har tradisjonelle avdelinger. Jeg synes ikke det er så mange fordeler med baser, annet enn det økonomiske aspektet. Jeg ønsker ikke å jobbe i en basebhg, og jeg har heller ikke mine egne barn i en basebhg. A4 barn har det nok fint i en basebhg. Barn med spesielle behov i ulike grader synes jeg ikke profiterer på å gå i basebhg.
![]() |
#6 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerMin nest yngste har gått i to basebarnehager, en stor og en liten, og det har fungert dårlig både for ansatte, foreldre og barn.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehager
Dette kan jeg signere i sin helhet. Min yngste har gått i basebarnehage i to måneder, og det fungerer veldig dårlig. Hverken jeg eller ungen har fått helt taket på hvem som faktisk jobber hvor, og de står ikke akkurat på for å klargjøre det heller. Det er forskjellige voksne hver dag og ingen kan gi meg tilbakemelding om akkurat mitt barn.
![]() |
#8 |
Men først, kaffe!
Dette var vår erfaring også, inntil denne høsten. Barnehagen har tatt seg kraftig sammen, fått skikkelige rutiner og klare grupper som barna tilhører og har aktiviteter sammen med på daglig basis. (De rullerer på å være kjøkkengruppe, turgruppe, teatergruppe osv) Basen er på 40 barn, men det oppleves ikke slik lenger, vi har gått fra misfornøyd til mer fornøyd. Neste år tror jeg de har det hele på skinner og da blir det nok kjempebra, men da er yngste vår på skolen. Slikt opplegg krever mye på alle plan, særlig fordi det ikke var en vanlig arbeidsform for de som hadde jobbet mange år i avdelingsbarnehage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Dette kan jeg også signere. Vår barnehage har gått over til å bli avdelingsbasert i høst, og barna, foreldrene og de ansatte er veldig fornøyd med det. Jeg kommer ALDRI til å ha et barn i basebarnehage igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerHos oss er det flere aldersbaserte avdelinger. Junior sin avdeling har 10 barn, og to rom de hører til fast. der leker og leser de, sover, spiser osv.
![]() |
#11 |
Etylbarbital
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerJeg skjønner forresten fremdeles ikke hva som konkret er forskjellen på basebarnehager og avdelingsbarnehager.
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er også litt der. Vår barnehage består av 4 avdelinger, 2 for de små nede og 2 for de store oppe. Det er ofte åpent mellom de to store/små avdelingene, og de er ofte ute samtidig. Det skal alltid være minst én fra hver avdeling på jobb, men det hender at vi får beskjed om at den andre avdelingen åpner eller stenger hvis det er manko på vikarer (da er det uansett få barn der). Når de er ute, skal det også alltid være minst én fra hver avdeling som er ute, men alle voksne kjenner alle barna og de aller fleste foreldrene - og det er rundt 65 barn, tror jeg.
![]() |
#14 |
Tittel og tittel....
|
Forskjellen er vel at i basebarnehager(iallefall her i byen) er det lagt opp til mye samarbeid mellom basene, barna har en base/rom som er deres faste tilholdssted, ellers så er det endel grupperom, og man åpner opp mellom basene. Avdelingsbarnehager er mer slik at man har en avdeling der man har forskjellige rom og man er mer fast der. Vi går selvsagt på besøk til hverandre, men har ikke et så utstrakt samarbeid mellom avdelingene som det jeg har skjønt at basebarnehager har(eller iallefall skal ha). Jeg vet ikke om dette ga noen mening?
![]() |
#15 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerVi har hatt barn i basebarnehage i 6 år. Barnehagen vår er liten, ca 40 barn, og veldig oversiktlig. Den er delt i stor og liten base, men det er videre delt inn i aldersgrupper med ulike navn. Disse har hvert sitt rom som er "sitt" , de har også samlingene sammen og turdager sammen. Ellers er barnehagen helt åpen, og alle er over alt. Unntaket er helt i begynnelsen av året hvor det er mange nye og de små skjermes noe inne på liten base. Det er heller ikke lov for de minste barna å gå opp i 2. etg hvor det finnes leker med smådeler.
![]() |
#16 |
Etylbarbital
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerpolarjenta: Vår barnehage er delt inn fysisk slik at liten base har egne rom og stor base har andre rom.
![]() |
#17 |
Tittel og tittel....
|
I barnehagene her har hver base et rom, som er den basens rom og der de spiser og evt har formingsaktiviteter, det er ikke spesielt stort så derfor er det umulig at de skal tilbringe all innetid bare på det rommet.
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerSånn som jeg ser det, er den eneste forskjellen at basebarnehager har noen rom som ingen eier, men som brukes etter tur? Jeg antar at baserommene gjerne er litt mindre enn avdelingsrommene, kanskje.
![]() |
#19 |
Tittel og tittel....
|
Jeg tror også at basebarnehagene har mer samarbeid på tvers av basene enn det avdelingsbarnehagene har. Iallefall om de fungerer som de skal.
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Erfaringer med base-barnehagerVår basebarnehage har ingen egne rom, men temarom som gruppene bytter på å bruke. Garderoben er fast, men den er felles for alle 40 barna i basen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|