Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Helsepersonell - skal dere ta vaksine for svineinfluensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-09, 19:29   #1
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Helsepersonell - skal dere ta vaksine for svineinfluensa?

Jeg er veldig usikker, men vi oppfordres på det sterkeste til å si ja. Vi begynner å vaksinere i neste uke.

Gammel 20-10-09, 19:31   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helsepersonell - skal dere ta vaksine for svineinfluensa?

Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg ennå, men jeg tror jeg ender opp med å sympativaksinere meg av hensyn til alle de som ikke tåler å få svineinfluensa..

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:34   #3
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg kommer til å gjøre det.

Gammel 20-10-09, 20:32   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke tatt noen endelig avgjørelse enda, men har meldt meg interessert og tror nok kanskje jeg heller mot at jeg gjør det nå - mer for andre/pasienters del enn min egen!

Gammel 20-10-09, 20:34   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Jeg har ikke tatt noen endelig avgjørelse enda, men har meldt meg interessert og tror nok kanskje jeg heller mot at jeg gjør det nå - mer for andre/pasienters del enn min egen!

Akkuratt sånn er det med meg og.

Gammel 20-10-09, 20:57   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke bestemt meg ennå, sliter en smule med det akkurat nå. Jeg er skreptisk til en så ny og uutprøvet vaksine.

Gammel 20-10-09, 21:36   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

JJeg er skreptisk til en så ny og uutprøvet vaksine.

Men den er jo ikke så uutprøvd lenger?
Over 6000 har fått den ...

Gammel 20-10-09, 21:18   #8
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er usikker men har valgt å takke ja til vaksinen vi har fått tilbud om.

Gammel 20-10-09, 21:21   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke helsepersonell, men jobber på sykehus og har fått tilbud om å ta den. Jeg vurderte sterkt å ta den, før jeg ble anbefalt å la være (pga. min historie med influensavaksiner).
Jeg diskuterte saken med en kollega tidligere i dag, og vedkommende (som hadde tatt ekstravakt på intensiven i helgen, hvor det jo døde en i utg.pkt. frisk 50-åring) hadde helt endret mening etter den hendelsen. Fra å ikke villle ta, til å definitivt skulle ta vaksinen, selvsagt.

Gammel 20-10-09, 21:29   #10
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg ennå, men jeg tror jeg ender opp med å sympativaksinere meg av hensyn til alle de som ikke tåler å få svineinfluensa..

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg har ikke bestemt meg ennå, sliter en smule med det akkurat nå. Jeg er skreptisk til en så ny og uutprøvet vaksine.

Er i grunnen litt her jeg og.

For alt jeg vet har vi det i hus...
Nå har mannen min hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke noen andre symptomer. Og skjønner egentlig ikke hvor han skulle fått "griseriet" fra... Han kontakter nok lege før helga om det fortsetter siden han egentlig skal til Paris neste uke.

Gammel 20-10-09, 21:31   #11
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Jeg skal ta. Jobber med barn/ungdom i risikogruppen og vi har en datter som er kronisk syk. Så på spørsmål fra arbeidsgiver, takket jeg ja med et stort ja.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 21:36   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker da jeg er i permisjon nå. Men om jeg hadde vært på jobb hadde jeg nok tatt den for å unngå å smitte pasienter.

Gammel 20-10-09, 21:50   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg skal ta den og jeg tok sesonginfluensavaksinen i går også.

Vaksinerer med hensyn til andre som er mer i risikogruppen enn meg selv, og pga at jeg selv har (mild) astma og en datter med astma. Jeg ser på vaksinering som et samfunnsansvar jeg, for å beskytte de svakeste blant oss, ikke fordi jeg selv er hysterisk redd for å bli syk eller dø.

Gammel 20-10-09, 22:55   #14
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Dette står det om vaksineringsprioritet for helsepersonell sakset fra pandemi.no:

Sitat:

Anbefalt rekkefølge for vaksinering mot ny influensa A(H1N1)

Prioritert helsepersonell

Helsepersonell anbefales å ta denne vaksine fordi de kan ha økt risiko for å bli smittet ved at de omgås mange syke mennesker. I tillegg er det viktig for samfunnet at helsepersonell unngår å bli syke slik at et godt helsetjenestetilbud kan opprettholdes. Vaksinetilbudet til helsepersonell vil bli gitt i denne rekkefølgen:

1. Frontlinjepersonell som skal ta imot, undersøke eller behandle pasienter som har akutt sykdom som kan være influensa, for eksempel personell ved legevakter og legekontorer, ambulansepersonell og en del personell i sykehusene.
  2. Helse- og omsorgspersonell som det kan bli kritisk mangel på ved økt sykefravær (for eksempel personell ved intensivavdelinger, sykehjem eller apotek) etter kommunenes og helseforetakenes egne prioriteringer. Veiledning i prioritering er gitt i pandemiplanveilederne for kommuner og helseforetak.
  3. Annet helse- og omsorgspersonell

Jeg tilhører den første gruppen, og tenker litt på at vi nok kommer til å møte en del av de rammede pasientene. Jeg heller mer og mer mot å vaksinere meg, selv om jeg er noe bekymret for GBS. I 1976 viser dokumentasjon at risikoen for GBS var 1 tilfelle per 100 000 vaksinerte.

Gammel 20-10-09, 23:03   #15
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Ja jeg skal nok ta den, selv om jeg ikke er i direkte pasientbehandling.
Vi er alle oppfordret på det sterkeste om å ta den.
Og etter at min tremenning døde for 2,5 uker siden, så har tanken slått meg ganske mange ganger ja. Han var tilsynelatende frisk da han ble rammet!

Gammel 20-10-09, 23:10   #16
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av olena, her.

Ja jeg skal nok ta den, selv om jeg ikke er i direkte pasientbehandling.
Vi er alle oppfordret på det sterkeste om å ta den.
Og etter at min tremenning døde for 2,5 uker siden, så har tanken slått meg ganske mange ganger ja. Han var tilsynelatende frisk da han ble rammet!

Huff, så trist å høre!

Gammel 20-10-09, 23:03   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Men du, MissS; tar du vanlig sesonginfluensavaksine? For faren for GBS (som er forsvinnende liten egentlig) er vel like høy der? Uten at noen roper opp om det?

Gammel 20-10-09, 23:09   #18
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men du, MissS; tar du vanlig sesonginfluensavaksine? For faren for GBS (som er forsvinnende liten egentlig) er vel like høy der? Uten at noen roper opp om det?

Faren er tilstede der også, men er betraktlig mindre (iallefall det som er rapportert); 1 tilfelle per 1 000 000 vaksinerte.

Ja, jeg har tatt influensavaksine før.

Gammel 20-10-09, 23:15   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Ja, jeg har tatt influensavaksine før.

Jeg har aldri tatt influensavaksine før jeg fikk fugleinfluensavaksinen (forsøkskanin). Jeg har muligens fått bivirkninger av vaksinen, men det vet de ikke enda - det kan være tilfeldig at det oppstod 14 dager etter første dose (og det ble ikke verre etter andre, så hvem vet?), men jeg ble frarådet å ta den nye vaksinen fordi man ikke vet om jeg reagerer spesielt på vaksinene.
Man skulle jo tro at så lenge du har kommet deg helskinnet gjennom influensavaksiner tidligere, så er det lite som skulle tyde på at det skulle skje noe mer nå?

Bare løse tanker og synsing fra min side, altså.

Gammel 20-10-09, 23:24   #20
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har aldri tatt influensavaksine før jeg fikk fugleinfluensavaksinen (forsøkskanin). Jeg har muligens fått bivirkninger av vaksinen, men det vet de ikke enda - det kan være tilfeldig at det oppstod 14 dager etter første dose (og det ble ikke verre etter andre, så hvem vet?), men jeg ble frarådet å ta den nye vaksinen fordi man ikke vet om jeg reagerer spesielt på vaksinene.
Man skulle jo tro at så lenge du har kommet deg helskinnet gjennom influensavaksiner tidligere, så er det lite som skulle tyde på at det skulle skje noe mer nå?

Bare løse tanker og synsing fra min side, altså.

Ja, du sier noe der.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.