Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du en slik mor eller far som du skulle ønske?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 10:53   #1
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Er du en slik mor eller far som du skulle ønske?

Jeg vil aller helst være en sånn avbalansert, tolmodig, morsom, passe snill, energisk supermamma som klarer å finne på artige ting å gjøre, og får barna til å like de tingene jeg har tenkt ut at vi skal gjøre for å hygge oss.

I virkelighetens verden er jeg stressa, og dermed ganske utolmodig og til tider kjeftete, dumsnill noen ganger, for streng andre ganger, og som regel langt fra energisk og oppfinnsom. Og jeg orker ikke alltid leke klovn for å løse opp trassigpomp-situasjoner. Ting jeg finner på som i teorien skulle være hyggelig ender ofte med sutring, trass, kjefting og dårlig stemning

Er det andre som også har det sånn? Har hatt en litt dårlig start på dagen...

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 10:56   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en slik mor (eller far) som du skulle ønske?

Jeg er ikke det, dessverre, og det plager meg. Jeg er fryktelig sliten og det gir seg utslag i at jeg ikke får fulgt opp ungene godt nok. Dessuten får jeg ikke vært tilstede for dem så mye som jeg vil, det blir mest brannslukking på kveldene.

Gammel 18-11-09, 11:09   #3
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ja, iallfall det aller meste av tiden. Vi har en ganske lite hektisk hverdag, har prioritert beinhardt for å få mer tid som familie, og det hjelper. Når jeg ikke er stressa og sliten er jeg en mye bedre mamma
Jeg får fulgt lekser og fritidssktiviteter godt opp (mannen min stille mye opp når det gjelder sistnevnte), er for det meste glad og positiv. Såh, sånn sett er jeg fornøyd med meg selv.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 10:56   #4
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det er jeg ikke. Men jeg klarer noen av de tingene jeg ønsker å få til som forelder.

Utenom det bruker jeg Esmes regel om at det holder med 80 %.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 10:59   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker å være en mor som oftest sørger for sunn og god mat, vanligvis er tålmodig og grei, ganske sjelden er sur og tverr og rett som det er finner på ting å gjøre. Det greier jeg.

Gammel 18-11-09, 11:03   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg ønsker å være en mor som oftest sørger for sunn og god mat, vanligvis er tålmodig og grei, ganske sjelden er sur og tverr og rett som det er finner på ting å gjøre. Det greier jeg.

Det er et godt motto. Jeg føler meg ofte litt slik som i HI. Det å få til alle de tingene er en motivasjon og inspirasjon, men vel så viktig er det å ha fokus på hva som er gjennomførbart i hverdagen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:15   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På enkelte områder er jeg ikke slik jeg skulle ønske.
På enkelte områder er jeg som jeg ønsker.
På enkelte områder er jeg bedre enn jeg hadde trodd.
På enkelte områder er jeg overrasket over meg selv, selv om det ikke ligger noe positivt eller negativt i overraskelsen, jeg er bare "anderledes" enn jeg ville ha trodd.

Det er nå som barna blir eldre jeg blir mest overrasket. Jeg har stor omsorg for dyr og barn, og oppførte meg veldig "som meg selv" da barna var babyer. Nå som de blir eldre og trenger å frigjøre seg er det verre. Jeg sliter en del med å hva som er greit og ikke. Er det OK at eldste datteren min tok med seg 5 klassekamerater hjem etter skolen? Er det OK at eldste datteren min går ute når det er mørkt? Kan den yngste være ute alene? Får eldste lov å sykle alene? Det blir en slik "evig grenseoppgang", som er slitsom på en spesiell måte. Dette i motsetning til når de var små og bare trengte "full pakke" med omsorg. Mer slitsomt på en måte, men samtidig veldig lett definerbart.

Gammel 18-11-09, 11:18   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det er jeg ikke. Jeg ønsker å være mye mer tålmodig og veloverveid og ha mer overskudd og energi til å finne på morsomme ting.

Gammel 18-11-09, 10:57   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror i grunn jeg kan signere deg.
Nei, jeg er ikke den mammaen jeg trodde jeg skulle bli.

Som førskolelærer hadde jeg klare tanker, både om oppdragelse og rollen som mor. Men lite ante jeg at jeg ikke akkurat var typen til å være god spedbarnsmor. Jeg har ikke tålmodighet nok, jeg har ikke energi nok og jeg kjefter for mye.

MEN. Barna mine har det bra. De er flotte unger som tross alt får masse kjærlighet. De får høre at noen er glad i de hver dag. De får nærhet og kos, og de får omsorg. Så jeg håper, og tror, at de likevel vil komme ut av dette på en grei måte.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:00   #10
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke sånn som jeg egentlig vil være. Jeg skulle ønske jeg klarte å slappe litt mer av, ikke stresse sånn, at jeg kunne la rotet flyte litt, ikke være så nøye på å ha det rent og ryddig rundt meg hele tiden.

Jeg bruker for mye tid og energi på å ha det rent og pent rundt meg. Det har blitt en mani rett og slett.

Ellers er det jo normalt at man har dårlige dager, der mye kan skjære seg, mens andre dager så går ting så mye bedre.

Det å å være supermamma hele tiden tror jeg ikke velidg mange er. Men de aller fleste har vel slike ønsker.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:03   #11
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ganske der nå, men jeg er hjemmeværende! Hvis jeg hadde jobbet hadde jeg ikke hatt overskudd til å være det......

Gammel 18-11-09, 11:06   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg når mine mål, så jeg er fornøyd. Jeg har i hvert fall gullende ren samvittighet, glade unger og har det gøy selv. Det holder som KPI for meg.

Gammel 18-11-09, 11:07   #13
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Noen ganger, noen ganger ikke. Det jeg jobber mest med, er min egen tålmodighet.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:08   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vingler litt. På mange måter er jeg den mamman jeg ønsker å være for Poden. Jeg er tålmodig, jeg roper aldri til ham, jeg prater med ham istedet for til ham, jeg lar han oppleve nye ting, og jeg legger opp hverdagen på en god måte for oss begge. Han er veldig trygg. Dette er jo flotte saker.
Riktig, liksom.
Fordi jeg tror det er best for ham.

Men jeg har som mål å få en svært selvstendig sønn. Jeg vil at han skal være selvhjulpen og sterk, praktisk og logisk. Jeg bruker ikke nok tid og energi på å lede han i den retningen. Selv om jeg er flink til å legge opp ting så vi har god tid og slikt, så er jeg ikke flink nok til å la han ta del i, og lære seg, de daglige gjøremål som skal gjøres. Det gremmes jeg litt over innimellom.

Gammel 18-11-09, 11:12   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ikke helt nei, men jeg tror det kommer av at jeg setter meg for høye mål... guttungen får kjærlighet, omsorg, fornuftig mat, tørre bleier, rene klær, jeg leser bøker og leker på gulvet, jeg får ham til å le høyt flere ganger for dagen...

Egentlig lider han ingen nød. Men jeg skulle gjerne vært en mor med mer overskudd og festlige påfunn likevel...

Gammel 18-11-09, 11:56   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer, noen ganger er jeg nok en helt grei mamma, andre ganger ikke. Det som er viktig for meg er å være en bedre mamma enn min mamma var og det klarer jeg uten problemer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:03   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste en gang at en god mor gir barna sine røtter og vinger.

Det tror jeg at jeg fikser bra. Jeg kommer til kort på emnet glede og fantasi, men sånn er det bare.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:24   #18
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt litt mer. Jeg gjør mye for barna mine så de skal ha det bra. Selv om kanskje særlig datteren min synes jeg maser og styrer til tider, er det gode og veloverveide tanker bak det jeg gjør. Sånn sett er jeg en slik mor jeg skulle ønske. Jeg har barnets beste i veldig mye av det jeg gjør.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:05   #19
Store-ulv
Superduperaktiv

Medlem siden: Jan 2008
Store-ulv er litt kulStore-ulv er litt kul
Standard

Noen ganger er jeg det, andre ganger ikke. Jeg skulle gjerne vært mer tålmodig og avslappet. Samt hatt mer overskudd.

Store-ulv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 14:37   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og nei. Hvis jeg skulle blitt den supermammaen jeg ønsker at mine barn skal ha, måtte jeg ha bytta ut meg selv. Så jeg har senket kravene til å være en mamma som stort sett er tilstede, som stort sett behandler ungene likt, som er interessert, sørger for et bra kosthold og fornuftige klær og som er stabil, omgjengelig og grei. Det greier jeg selv om jeg skal fortsette å være meg.

Et unikum som ikke sitter på dataen, men hele tiden finner på morsomme ting for ungene, arrangerer selskaper for barnas venner, er leder i ørten fritidsaktiviteter, leser med dem, spiller med dem og underviser hele dagen og engasjerer meg 100% i alt de driver med kommer jeg dessverre ikke til å bli, tid og overskudd eller ikke. Det tror jeg bare vi må leve med, og jeg har det best om jeg stryker dette fra ønskelista, og heller kommer med en mer realistisk spesifikasjonsliste til mammarollen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.