Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vis meg ditt pepperkakehus!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-09, 16:29   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vis meg ditt pepperkakehus!

Jeg vet at pepperkaker heller regnes som mat, men siden det er et lite kunstverk, tenkte jeg at denne tråden passet seg best her!

Vis frem deres pepperkakehus, til glede og inspirasjon!

Gammel 06-12-09, 17:01   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt pepperkakehus!

Jeg jukser litt og viser fjorårets.

(og hyl om bildevedleggreiene ser rare ut, jeg har visst ikke postet bilder her før).

Sist redigert av shute : 10-01-10 kl 17:03.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:08   #3
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg jukser litt og viser fjorårets. I år bakte vi lokomotivet Thomas, men melisen var så lite samarbeidsvillig at han ser ganske grell ut.

(og hyl om bildevedleggreiene ser rare ut, jeg har visst ikke postet bilder her før).

*stum av beundring!*

Så flott det var! Kanskje jeg skal leie deg inn til å lage vårt også?

Gammel 06-12-09, 17:21   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

*stum av beundring!*

Så flott det var! Kanskje jeg skal leie deg inn til å lage vårt også?

Heh, takk. Det er ikke noe enmannsprosjekt altså. Vennegjengtradisjon som vanligvis tar rundt femten personer og en halv helg. Minst en siv.ing og en grafisk designer er påkrevet (det er ingen enkel sak å forme en baug i pepperkakedeig, virkelig). Dessuten baker vi gjerne med limpistol, dremmel og skalpell.

Gammel 09-12-09, 09:08   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jukser litt og viser fjorårets. I år bakte vi lokomotivet Thomas, men melisen var så lite samarbeidsvillig at han ser ganske grell ut.

Utrolig stilig! Og med Kate Winslet og Leonardo di Caprio i front, ser jeg?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:57   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Fantastisk!!! :amen:

Gammel 07-12-09, 15:27   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Men, liksom, det er jo fullt av bergensere på forumet, og så er vi angivelig de eneste som lager peppekakerhus? Bilder, folk, bilder.

Gammel 07-12-09, 17:29   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, liksom, det er jo fullt av bergensere på forumet, og så er vi angivelig de eneste som lager peppekakerhus? Bilder, folk, bilder.

Husene våre er i Pepperkakebyen skjønner du vel.

Nei, vi har ikke laget ennå, kanskje ut i uka en gang. Legger ut bilde da. :lover:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:38   #9
Karmosin
Fullverdig medlem

Karmosin sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Karmosin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her er mitt amatørbidrag, dog er det fra 2008. Veldig langt opp til lista, men kos var det å lage likevel:
IMG_0139.jpg

Karmosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:58   #10
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dere ba om det. Jeg gjemmer meg bak påstander om barnepynting er finest....

Fjorårets halvpyntet:

Og for å vise at det føyer seg inn i rekken 2007 varianten, også her gjennstår litt dekor:

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 21:50   #11
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Venninna mi driver et gatekjøkken og i år har hun pyntet med hjemmelaget STORT pepperkakehus. Det er jo bare dødsfint spør du meg.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 22:03   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Så fine!!

Jeg skulle gjerne vist frem vårt, men det raste sammen i natt, før jeg rakk å ta bilde ... Helt seigt og mykt, alt bare smuldret under taket!! Ferdigpakke, utrolig dårlig. Skal lage et nytt, men det blir med egen deig og "klipp og lim"!!

Gammel 08-12-09, 22:12   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke laget ennå, men jeg lar jo aldri en anledning gå fra meg til å skryte av tidligere års bakverk.

2006

2007

I fjor rakk vi ikke å bygge noe, men i år skal det bli igjen.

Gammel 08-12-09, 22:19   #14
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

2007

Hvordan løste dere rund form-problematikken i tårna der?

Gammel 09-12-09, 09:04   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvordan løste dere rund form-problematikken i tårna der?

Stekte plater på avkappede aluminiumsrør. Vi la platene over røret slik at platen ble hengene som en omvendt U over røret. Etter steking tok vi ut røret og lukket platen helt rundt til en sirkel mens kaken var helt nystekt og lot den kjølne med skjøten ned til den var helt kald.

Erfaring tilsier at en perfekt rundt form er lettere å oppnå hvis man lar kjølne med røret inni, men da får man det ikke ut etterpå. Denne metoden egner seg altså best for de som har mange rør og som ikke skal spise bakverket etterpå.

Gammel 09-12-09, 09:14   #16
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

For noen flotte byggverk, jeg er stum av beundring og vet ikke om jeg tør vise frem vårt... Jeg monterte det i går, så vi har ikke pyntet det ennå.

Gammel 09-12-09, 09:31   #17
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Her er vårt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 09:34   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bøyer meg i støvet over mesterverkene til shute og Teo!

Det eneste vi noengang har lagd av pepperkaketing var i 2005. Da var bestefar den store helten til Storebror, og bestefar kjørte Landrover, så da måtte vi bake pepperkakelandrover.

Sist redigert av Inagh : 09-12-09 kl 09:41.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 09:43   #19
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Så flinke dere er. Imponert. Har hoppet over peppekakehus i år, men nå fikk jeg lyst til å lage allikevel. Men det blir nok ferdigkjøpt hus og så pynter jeg sammen med barna. Skal legge ut bilde om det blir til at vi lager.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 10:20   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:imponert:
Vi har laget pepperkakelandsby på jobb, men den skal jeg ikke vise frem. Det er bare ferdigkjøpte hus og grell pynt.
Vi tenkte å forsøke oss på et hus i ettermiddag. Må bare ut og skaffe mer deig. (Nei, jeg gidder ikke lage deigen selv.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.