|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg vil gjerne ha innspill fra foreldre med barn i skolealder.
![]() |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeNei - skolen klarer ennå ikke tilpasse undervisningen til Storebror sitt nivå, og det etter møte med rektor på forhånd, og en prat med læreren hans. Han driver fortsatt og "terper" en og en bokstav i norsken og fargelegger firkanter i matematikken - guttungen som leste flytende da han var 5 og som regner sammen tosifrede tall i hodet.
![]() |
#3 |
Einsam
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg er enig med deg. Min andreklassing ligger langt foran mange i klassen sin, og jeg har tatt opp dette med lærer, for jeg mener noe av hans urolighet i timene rett og slett skyldes at han kjeder seg ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeOm du leser dette heftet kan du finne noen inspirerende eksempler fra skoler som er et stykke på vei i å få det til. Kanskje du kan tipse lærere/rektor på skolen til barna dine om å lese det
![]() |
#6 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeVi har svært god erfaring med tilpasset opplegg.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeCille: det er nettopp på grunn av ressurssituasjonen jeg ikke forstår hvordan det kan være praktisk mulig å tilrettelegge for så mange og forskjellige barn. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan læreren skal få det til, og jeg har forsåvidt forståelse for at det er de gode elevene som ikke blir prioritert aller først. Allikevel er det dumt for denne gruppa.
![]() |
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Det handler vel om ressurser, ja. Min erfaring (med ei som slet på på skolen) var at tilpasset undervisning var ikke-ekisterende. Ikke en gang egne lekser klarte de å gi henne, hun måtte slite med akkurat det samme som de andre, og det var jo fryktelig bra for selvtilliten og mestringsfølelsen hennes
![]() |
#10 |
guru advisor
|
Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeMilfrid, det høres fantastisk ut! Jeg forstår at du gjerne skulle latt henne fortsette på denne skolen. Skjønner ikke at sånt ikke skal være mulig å prioritere i Norge. (Jeg er også barneskolelærer og kjenner meg helt igjen i det Cille beskriver). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeNå er min gutt helt på den andre siden, særlig i matte og på vår skole er de flinke til å se det barna trenger. iallefall er jeg kjempefornøyd mht den ekstrahjelpen min gutt trenger.
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
Sorry. Jeg skulle tatt med at det selvfølgelig er store forskjeller fra skole til skole her også. Jeg har skrevet så mye om det i en anne tråd at jeg tok det som en selvfølge
![]() |
#15 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Vår skole får til mye av det du skriver om. De hadde ikke nivådeling den første delen i første klasse, det er en periode hvor de lærte andre ting enn lesing og skriving. De ble kjent med hverandre og rutinene.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDe skoleflinke i min elevgruppe er min evige dårlige samvittighet. Men i en gruppe hvor 60% havnet på det dårligste nivået i lesing (Nasjonale prøver) sier det seg selv at det er en kjempejobb å få disse opp på et høyere nivå. Det tar nesten all min tid og energi. Jeg har en faglig veldig svak gruppe, med 3-4 elever med individuell opplæringsplan og 70% tospråklige, hvorav 5-6 sliter enormt med norskforståelsen. Elevene som har krav på spesialundervisning har knapt fått noe på 1 1/2 år og det er kun en liten gruppe av de tospåklige som har fått noe ekstra. Forholdene er litt bedre dette skoleåret, men ikke bra. Oppå dette putter du et par barnevernssaker og en del atferdsproblemer og du har ne flott coctail.
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeStasjonsundervisning er en helt genial måte å tilpasse på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
frakoblet
|
Begge jentene er veldig skoleflinke og nei, jeg føler vel egentlig ikke at skolen klarer å tilrettelegge fullt ut. Det er ikke viljen det står på, men ressursene. Enern går i 7. kl og har nå flinke lærere (med et par unntak), som evner å tilpasse noe. To faglærere gir henne lov til å hoppe over lekser hun kan, og hun kan velge høyeste vanskelighetsgrad av 3 nivåer på ukeplanen. Men det er ikke stort mer enn det. Hun har blitt brukt som hjelpelærer, men jeg vet ikke helt hvem som har profittert mest på det.
Det har jeg mye erfaring med, ja.
![]() |
#19 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDe flinke og "snille" ender ofte opp som "barnevakt" for de mer urolige. (ikke nødvendigvis mindre flinke de altså) - Det er iallefall min oppfatning - ikke som mor, men som erfaring fra skoleverket.
![]() |
#20 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkePå meg virker det som om læreren til storebror er ganske flink til å tilpasse opplegget etter ungenes nivå, og hun mente også at det av og til var lettere å tilpasse til de flinke elevene enn de elevene som hadde mer å gå på læringsmessig. Men nå er storebror bare litt over snittet, det kan være vi hadde opplevd det annerledes om han var enda kjappere ute.
![]() |
|
|