Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-09, 15:18   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Jeg vil gjerne ha innspill fra foreldre med barn i skolealder.

Føler du at skolen klarer å tilpasse undervisningen til ditt barns nivå?

Jeg er særlig interessert i å høre fra dere som har barn som er skoleflinke.

I mitt hode er skolen ikke flinke til å tilrettelegge undervisning for barn som er flinke, men jeg håper at jeg tar feil. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

Gammel 15-12-09, 15:20   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Nei - skolen klarer ennå ikke tilpasse undervisningen til Storebror sitt nivå, og det etter møte med rektor på forhånd, og en prat med læreren hans. Han driver fortsatt og "terper" en og en bokstav i norsken og fargelegger firkanter i matematikken - guttungen som leste flytende da han var 5 og som regner sammen tosifrede tall i hodet.

Gammel 15-12-09, 15:22   #3
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig med deg. Min andreklassing ligger langt foran mange i klassen sin, og jeg har tatt opp dette med lærer, for jeg mener noe av hans urolighet i timene rett og slett skyldes at han kjeder seg ofte.

Jeg var selv skoleflink fra jeg begynte på skolen, og ble ofte betegnet som ukonsentrert, men fakta var jo at jeg kjedet meg i timene. Det var ikke så artig å skulle lære å lese og skrive, når man hadde kunnet det i 2-3 år allerede.

Jeg skal ha en samtale med rektor på skolen etter jul, så får vi se hva som skjer. Nå skal guttungen mest sannsynlig bytte skole til sommeren, men jeg ser likevel behovet for å ta opp dette.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 15:47   #4
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

poff...

Sist redigert av Minerva : 18-12-09 kl 16:49.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 15:55   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Om du leser dette heftet kan du finne noen inspirerende eksempler fra skoler som er et stykke på vei i å få det til. Kanskje du kan tipse lærere/rektor på skolen til barna dine om å lese det ... evt. om du er lærer selv få inspirasjon.

Gammel 16-12-09, 09:18   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har svært god erfaring med tilpasset opplegg.
Eldstemann lå langt fremme da han skulle begynne på skolen. Dette tok vi opp på "bli kjent" samtalen før skolestart. Han var en svært utrolig gutt i barnehagen rett og slett i mangel på utfordringer. Der ble han sett på som et problem og ble fulgt av ppt uten at de fant noe galt. Vi fikk endel hjelp med han, men han trivdes aldri.
På skolen ble svampehjernen hans (som han sier selv) snudd til noe positivt. Lærenen så han med nye positive ønye og alt rask fra barnehagen var glemt. Han fikk lov å ha sine sære kunnskaper om Mayaindianere, Aztekere og naturvitenskap og ble til og med oppmuntret til å lese og lære seg enda mer. "Klassens vandrende leksikon" henger stadig ved han og han ser på det som en hedersbetegnelse. I de første årene fikk han egne oppgaver i de fleste fag, spesielt i matematikk. Nå i 4. klasse har forskjellene blitt mindre og han er stort sett på nivå med de andre. I naturfag og historie får han lov til å øse av kunnskapene sine og lese enda mer. Han elsker å gå på skolen ! Det hadde vi aldri trodd om han som begynte å lære seg engelsk da han var 4 år og som var barnehagens største urokråke.

Gammel 15-12-09, 15:56   #7
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

poff...

Sist redigert av Minerva : 18-12-09 kl 16:49.
Gammel 15-12-09, 16:19   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cille: det er nettopp på grunn av ressurssituasjonen jeg ikke forstår hvordan det kan være praktisk mulig å tilrettelegge for så mange og forskjellige barn. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan læreren skal få det til, og jeg har forsåvidt forståelse for at det er de gode elevene som ikke blir prioritert aller først. Allikevel er det dumt for denne gruppa.

Gammel 15-12-09, 16:34   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Cille: det er nettopp på grunn av ressurssituasjonen jeg ikke forstår hvordan det kan være praktisk mulig å tilrettelegge for så mange og forskjellige barn. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan læreren skal få det til, og jeg har forsåvidt forståelse for at det er de gode elevene som ikke blir prioritert aller først. Allikevel er det dumt for denne gruppa.

Det handler vel om ressurser, ja. Min erfaring (med ei som slet på på skolen) var at tilpasset undervisning var ikke-ekisterende. Ikke en gang egne lekser klarte de å gi henne, hun måtte slite med akkurat det samme som de andre, og det var jo fryktelig bra for selvtilliten og mestringsfølelsen hennes .

Her hun går i USA får de det til. Unger som kan lese og skrive hopper bukk over Kindergarten og begynner rett i første klasse. De har et eget giftet program, som betyr at unger som er spesielt flinke blir tatt ut og får undervisning på sitt nivå (de har til og med en egen skole for barn med veldig høy iq, men det er en annen sak ). Barn som sliter får også tilpassert undervisning. Vi snakker tilpasset lærestoff og ekstra lærekrefter. Datteren min har TRE timer med assistent til dagen. I tillegg får hun en halvtime ekstra hver morgen fire dager i uka med lesetrening på pc. Effekten av denne innsatsen er merkbar, for å si det sånn.

Mht tilpassing for de som er flinke så sender de ut ekstra matematikklekse som er frivillig hver uke. Dette er vanskeligere oppgaver enn det de vanligvis holder på med (Eldstemann har aldri gjort den, for å si det sånn ).

Jeg bøyer meg i støvet over skolen datteren min går på og hvor mye ressurser de bruker på å få fram det beste i barna. Jeg vet at det ikke er en gjennomsnittlig amerikansk skole (dessverre), men det er uansett et strålende eksempel på at det er mulig å få til god skole, om man bare setter inn nok ressurser. Noe Norge ikke burde ha problemer med, sånn økonomisk sett .

Jeg gruer meg til min datter skal tilbake til Norsk skole

Gammel 15-12-09, 16:50   #10
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett. Men du har rett, det er dumt for denne gruppa. Får man til et godt nivådelt opplegg på tvers av gruppene, og tenker mer trinn, får man frigjort flere lærere - og dette kan bli vellykket. Så det finnes helt klart eksempler på at man kan få til mye bra!

Gammel 15-12-09, 17:13   #11
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Milfrid, det høres fantastisk ut! Jeg forstår at du gjerne skulle latt henne fortsette på denne skolen. Skjønner ikke at sånt ikke skal være mulig å prioritere i Norge. (Jeg er også barneskolelærer og kjenner meg helt igjen i det Cille beskriver).

Ungen min er forresten "midt på treet" og jeg opplever undervisningen som tilpasset.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 19:59   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Milfrid, det høres fantastisk ut! Jeg forstår at du gjerne skulle latt henne fortsette på denne skolen. Skjønner ikke at sånt ikke skal være mulig å prioritere i Norge. (Jeg er også barneskolelærer og kjenner meg helt igjen i det Cille beskriver).

Ungen min er forresten "midt på treet" og jeg opplever undervisningen som tilpasset.

Det er fantastisk . Etter to og et halvt år i norsk skole, med ei som ikke lærte noe som helst, og lærere som satte merkelappen "umodenhet" og sa vi måtte ta tiden til hjelp, når vi omsider fikk dem til å innrømme at hun lå etter i forhold til resten av klassen ("ta det rolig, dere skal få beskjed om det er grunn til bekymring" var det vi fikk høre de to første årene, når vi undret oss over at hun ikke lærte det vi følte hun burde lære . Likevel fikk vi bare, helt tilfeldig, vite at hun var tatt ut for støtteundervisning to mnd etter at hun ble det ).

I Norge var hun lei seg, klaget over at hun var dum og gråt seg gjennom leksene. Her har hun lært seg å lese, å skrive og matematikk - på et språk hun ikke kunne.

Jeg er klar over at det er gode lærere og gode skoler i Norge også, men det burde være et system som luket ut de som ikke er gode, slik som det er nå blir de i systemet til de går av men pensjon. Og det burde være satt av vesentlig mer resursser til å hjelpe de som ikke er A4, både de som henger etter og de som spinger foran.

Det norske skolesystemt trenger en reform, og jeg vet det er en brannfakkel for mange, men det burde være evaluering av lærerne på en eller annen måte, og de burde ansettes etter kvalifikasjoner ut over fagkrets og ansiennitet.

Skolesystemet i USA er langt fra perfekt, altså, men det er noen ting de har fått til, og det er å ta seg av de som faller utenfor på den ene eller andre måten .

Gammel 15-12-09, 20:20   #13
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nå er min gutt helt på den andre siden, særlig i matte og på vår skole er de flinke til å se det barna trenger. iallefall er jeg kjempefornøyd mht den ekstrahjelpen min gutt trenger.
Nå har jeg vært tidlig ute med å sende mail og følge med allerede fra skolestart siden det ante meg at han kom til å slite siden han kun var 5,5 år da han begynte på skolen og veldig umoden.

Etterhvert når de lærte å lese, altså burde lese flytende til en viss grad, ila. 2.klasse så delte de alle 2.klassene inn i nivåer uavhengig av hvilken 2.klasse de gikk i og satt i grupper og leste. For min gutt var dette positivt for han fikk lyst til å lese når han så at det var flere som slet og han ble rask best i sin gruppe og byttet gruppe til en som leste bedre. Så da fikk han igjen lyst til å lese selv og nå går lesing helt strålende.

På vår lekseplan står det alltid frivillig lekse for de som klarer det og det er ikke noe tema at noen andre er mindre flinke fordet.

Og når jeg her om dagen tittet i norsksboken til en kompis som var med hjem så er det tydelig at de som er flinke får andre oppgaver i tillegg, som historier de skal skrive og flere matteoppgaver...

.. men altså er det egentlig positivt at de som er flinke får ekstra med lekser?? De burde vel heller fått egne lekser som er litt mer avanserte... ellers blir de vel slitne av å gjøre dobbelt så mye som de som ligger midt på treet??

Gammel 15-12-09, 20:28   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan begrunner du det?

Jeg har ukentlig kontakt med en slektning av meg som jobber som psykolog og spesialpedagog blant minoritetselever i USA. Hun reiser mye fra skole til skole der hun bor og hun er fortvilet over hvor utrolig dårlig systemet er og hvor lite oppfølging enkelte elever får. Hun mener at det finnes gode offentlige skoler med bra personale, men at det også er mange skoler hvor det ikke er noen oppfølging i det hele tatt. Jeg ble ganske rystet av å høre henne fortelle om opplevelser.

Jeg kjenner også flere pedagoger både i privat og offentlig skole i USA og det jeg har inntrykk av er at det er enorme forskjeller. Det finnes noen "kroneksempler" på skoleprosjekter i offentlig regi som har lykkes. Disse vises fram på TV og det lages suksessreportasjer av dem.

Sorry. Jeg skulle tatt med at det selvfølgelig er store forskjeller fra skole til skole her også. Jeg har skrevet så mye om det i en anne tråd at jeg tok det som en selvfølge .

De gode skolene har masse penger og ressurser fordi de er gode. De dårlige skolene har dårlige skoler og få ressurser for de de er dårlige. En god, og en ond sirkel

Jeg mente at det er mye man kan si om en god skole også, som ikke nødvendigvis er bra, men at de som har ressursene, vet å bruke dem .

USA er et stort land, med enorme forskjeller, og jeg mente IKKE å si at alle amerikanske skoler får til å støtte gode og dårlige elever .

Dessuten sies det også at kvaliteten går ned, jo høyere opp i trinnene man kommer. Elementary er bedre enn junior high, som er bedre enn highschool.

Men altså, nei, jeg mente IKKE å si at amerikanere har funnet Løsningen, men at det er noen skoler som har det. Og der er løsningen Penger, Lærererkrefter og Frivillighet (fra foreldre).

Gammel 15-12-09, 22:34   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett. Men du har rett, det er dumt for denne gruppa. Får man til et godt nivådelt opplegg på tvers av gruppene, og tenker mer trinn, får man frigjort flere lærere - og dette kan bli vellykket. Så det finnes helt klart eksempler på at man kan få til mye bra!

Vår skole får til mye av det du skriver om. De hadde ikke nivådeling den første delen i første klasse, det er en periode hvor de lærte andre ting enn lesing og skriving. De ble kjent med hverandre og rutinene.

Vi har nivådeling på trinnet. Så når vår fikk små historier i leselekse fikk andre kort med ett ord og bilde av dette ordet. Og så hadde de mange trinn mellom der.

Gammel 15-12-09, 22:46   #16
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

De skoleflinke i min elevgruppe er min evige dårlige samvittighet. Men i en gruppe hvor 60% havnet på det dårligste nivået i lesing (Nasjonale prøver) sier det seg selv at det er en kjempejobb å få disse opp på et høyere nivå. Det tar nesten all min tid og energi. Jeg har en faglig veldig svak gruppe, med 3-4 elever med individuell opplæringsplan og 70% tospråklige, hvorav 5-6 sliter enormt med norskforståelsen. Elevene som har krav på spesialundervisning har knapt fått noe på 1 1/2 år og det er kun en liten gruppe av de tospåklige som har fått noe ekstra. Forholdene er litt bedre dette skoleåret, men ikke bra. Oppå dette putter du et par barnevernssaker og en del atferdsproblemer og du har ne flott coctail.

Uansett, jeg har nettop begynt med stasjonsundervisning i allefall en dag i uken. Jeg legger ned mye arbeid i å finne tilpassede oppgaver til hver gruppe på hver stasjon og håper at jeg i allefall gir de sterke elevene mine noe den dagen....

Jeg er i tenkeboksen for tiden og ser at jeg må gjøre noe, så etter jul skal alt bli så mye bedre.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:52   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stasjonsundervisning er en helt genial måte å tilpasse på!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 23:04   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne ha innspill fra foreldre med barn i skolealder.

Føler du at skolen klarer å tilpasse undervisningen til ditt barns nivå?

Jeg er særlig interessert i å høre fra dere som har barn som er skoleflinke.

I mitt hode er skolen ikke flinke til å tilrettelegge undervisning for barn som er flinke, men jeg håper at jeg tar feil. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

Begge jentene er veldig skoleflinke og nei, jeg føler vel egentlig ikke at skolen klarer å tilrettelegge fullt ut. Det er ikke viljen det står på, men ressursene. Enern går i 7. kl og har nå flinke lærere (med et par unntak), som evner å tilpasse noe. To faglærere gir henne lov til å hoppe over lekser hun kan, og hun kan velge høyeste vanskelighetsgrad av 3 nivåer på ukeplanen. Men det er ikke stort mer enn det. Hun har blitt brukt som hjelpelærer, men jeg vet ikke helt hvem som har profittert mest på det.
Toerns lærer har klart det i større grad, hun er opptatt av å gi også de sterke elevene tilpasset undervisning. Hun har i perioder brukt ekstra ressurser til å ta toern og et par andre sterke elever ut av mattetimene og gi ekstraundervisning på høyere nivå.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

De flinke og "snille" ender ofte opp som "barnevakt" for de mer urolige.

Det har jeg mye erfaring med, ja.

Gammel 15-12-09, 16:35   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De flinke og "snille" ender ofte opp som "barnevakt" for de mer urolige. (ikke nødvendigvis mindre flinke de altså) - Det er iallefall min oppfatning - ikke som mor, men som erfaring fra skoleverket.
Noen skoler er jo kjempeflinke igjen - med tredelt ukesplan og greier.

Gammel 15-12-09, 17:35   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På meg virker det som om læreren til storebror er ganske flink til å tilpasse opplegget etter ungenes nivå, og hun mente også at det av og til var lettere å tilpasse til de flinke elevene enn de elevene som hadde mer å gå på læringsmessig. Men nå er storebror bare litt over snittet, det kan være vi hadde opplevd det annerledes om han var enda kjappere ute.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.