Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva skjer med fiskene våre?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-10, 17:13   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva skjer med fiskene våre?

Vi har et lite akvarium, tror det er 30 liter. Alt har vært fryd og gammen, vi har hatt 6 Platyer og 1 kampfisk pluss noen sånne algespisere, i flere måneder. Forrige uke var vi innom dyrebutikken og damen der spurte om ikke vi ville ha noen Guppyer som var på tilbud. Jeg kjøpte 3 stk (men fant ut seinere at vi hadde fått 4).

Og nå, 5 dager etterpå har 5 av Platyene våre daua. Det er kjempetrist, og jeg lurer på om det er pga guppyene vi kjøpte? Syns liksom aktiviteten i akvariet forandret seg veldig etter vi fikk de racerne. Jeg fulgte vanlig prosedyre når det gjelder å få nye fisker oppi så jeg tror ikke det er det som har gjort til massedøden.

Noen med erfaring som kan komme med noen råd?

Gammel 18-01-10, 17:17   #2
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skjer med fiskene våre?

Har du sjekka temperaturen i akvariet? Her har det også dødd noen i det siste, men jeg tror det skyldes at det har vært så varmt inne siden vi har fyra så mye pga kulda. Her har det vært 31 grader i akvariet på det meste.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 17:21   #3
Sola

Sola sin avatar

Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Temperaturen hos oss har lagt rundt 24 grader.

Gammel 20-01-10, 18:10   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Guippier er skjøre skapninger, det skal ikke så mye til før de dør. Mye pga ekstrem avl.
Det hørtes også ut som det ble voldsomt mange fisk i et så lite kar som 30 liter. Det kan rett og slett ha blitt dårlig vannkvalitet.
Kampfisk og guippi er uansett en dårlig kombinasjon som stort sett fører tragedier med seg før eller siden.

Gammel 20-01-10, 20:09   #5
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Synes det ser ut som om du har alt for mye fisk i akvariet, mulig det har blitt for liten plass og at fisken har mistrivdes.

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 22:01   #6
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hva skjer med fiskene våre?

Skiftet vann gjevnlig da?

Det er for mange fisker i det lille karet ja.

Gammel 20-01-10, 22:26   #7
Left
Passiv

Standard

Jeg har vel knapt så mange fisker i min 60 liter.
Det kan være vannkvaliteten som har blitt dårligere.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 23:05   #8
Sola

Sola sin avatar

Standard

Ja okei.

Jeg har sjekket med stix kvaliteten på vannet nå og den ser bra ut.

Gammel 20-01-10, 23:08   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Har du sjekket for hvitprikk? Dvs. hvite prikker på fiskene.
Det kan hende det var sykdom i akvariene fra butikken.
Jeg har opplevd å miste alle fiskene ved kjøp av nye fisker. Jeg kjøper aldri fisk når det er minusgrader og jeg sjekker akvariene i butikken at det ikke er syke fisker der.

Gammel 20-01-10, 23:09   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Guppy har lett for å få prikkesyke. Sjekk om du ser hvite prikker på fiskene dine.

Synes forresten det hørtes dristig ut å ha kampfisk gående sammen med disse.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 23:17   #11
Sola

Sola sin avatar

Standard

Og jeg sa fra at jeg hadde kampfiks når jeg kjøpte de Guppyene. Jeg har jo ingen peiling. Det burde de i dyrebutikken hatt.

Gammel 20-01-10, 23:21   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Og jeg sa fra at jeg hadde kampfiks når jeg kjøpte de Guppyene. Jeg har jo ingen peiling. Det burde de i dyrebutikken hatt.

De burde ja, men dessverre så ser man altfor ofte at de tenker mer på salg enn fiskenes ve og vel...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 06:34   #13
Left
Passiv

Standard

De gir generelt sett ofte dårlige råd i dyrebutikkene... jeg skulle ha en algespiser, og kom hjem med en Pansermalle. Greit at det er en bunnfisk, men den suger seg jo ikke akkurat fast på glasset for å spise alger nei...

I starten er det lurt å lese, lese, lese, og gjerne melde seg inn på et aquaforum - det har jeg lært utrolig mye av.

Og her også får man jo alltid svar

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.