|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Princess Skids and Scars
|
![]() StatussymbolHva legger du i begrepet statussymbol, og hvor viktig er det for deg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Statussymbol.Det er ikke viktig for meg. Tenker sjelden over sånt, er fornøyd så lenge jeg har sjokolade i kjøleskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: Statussymbol.Jeg tenker vel på ting man har for tingenes egen skyld, og da gjerne for å vise frem at man har tingene - og ikke så mye for at man har bruk for dem er statussymboler.
![]() |
#4 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Statussymbol.Statussymboler for meg er et veldig negativt ladet ord. Kanskje mest fordi jeg har tenker på statussymboler som noe folk kjøper seg selv om de ikke har råd til det - og det er så trist. F.eks. å kjøpe hus/leilighet i et bestemt strøk fordi det er 'fint' og så ikke ha råd til å la barna være med på fritidsaktiviteter, eller å bruke pengene på 'pels og diamanter' og ikke ha råd til å ta med ungene på ferie eller kino eller sånne ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Statussymbol.Jeg ser at dere er på linje med min venninne. Det var en diskusjon mellom oss som er grunnen til denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Statussymbol.Jeg tror nok du er inne på noe, Pia. Det er vanskelig å definere "statussymbol" entydig, og jeg tviler på at det er så mange som skaffer seg f.eks. dyre biler og fine møbler bare for å få høy status. I alle fall bevisst. De fleste tror jeg tar slike valg fordi de føler at de ønsker det selv - så da er spørsmålet hvorfor man ønsker det man ønsker seg, og det er ganske sammensatt.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Statussymbol.Økologisk mat er for meg en livsstil og et verdivalg. Det har ingenting med status å gjøre. Jeg driver ikke med det fordi det er dyrt, liksom. Jeg handler økologisk fordi det er viktig.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Statussymbol.Mim: Det å være flink til å lage mat, det å være økologisk og kostholdsmessig bevisst, og det å ha et pent og funksjonelt og velutstyrt kjøkken, det er ting som jo gir status i din omgangskrets. (Hos meg, f.eks.
![]() |
#10 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Statussymbol.Et vanskelig begrep det der. Jeg ser på det som todelt egentlig. Det kan være overdådig digert hus og golfutstyr til 30.000,som signaliserer overflod av penger. Eller dreie seg om statussymboler som kun beyr noe for en spesiell gruppe f.eks. et barn som er kledd opp med f.eks. nøstebarnklær fra topp til tå. Ikke noe negativt om ullklær altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Statussymbol.Jeg tror som Pia og Skilpadda at "status-tenkingen" er i forandring, men jeg tror også at definisjonen av status er forskjellig fra miljø til miljø. For eksempel tror jeg at det i mange intellektuelle-/akademikermiljøer (folk med lengre utdannelse) er status å være opptatt av miljø, økologisk mat, "sær" (ikke A4) musikk, film, litteratur, mens det i andre miljøer er de "gamle" statussymbolene som hus, bil, klær og andre dyre/eksklusive forbrukerartikler som regjerer. Hvilken "statusgruppe" man føler seg knyttet til tror jeg har mye med politisk tilhørighet å gjøre, men det er mulig jeg er helt på jordet her ...
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: StatussymbolElinblu: jeg er utrolig enig med deg. Jeg jobber i finansbransjen og det er nok av folk rundt meg som liker å vise frem at de har penger. De synes selvfølgelig at jeg er veldig rar som helt frivillig kjører skoda og bor i en knøttliten leilighet i Oslo Indre Øst (selv om det er i ferd med å bli ganske "hipt" her også). Jeg er veldig fornøyd med å kunne vise hvor forskjellig jeg er fra dem.
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Statussymbol
Joda, jeg ser poenget og kanskje det morsomme i det, men hva er galt med å prioritere en flott kvalitetsbil dersom man har råd til det? Skal man da med en gang stemples som en som er status-jeger? Det ene trenger ikke utelukke det andre. Jeg bodde i alle år i Gamlebyen i Oslo. Stortrivdes der, men måtte alltid reise på besøk til de aller fleste vennene mine som bodde på stort sett Majorstuen og Frogner fordi de kom utenbys fra og da blir man "opplært" til å tro at Gamlebyen, Tøyen og endel drabantbyer er utrygt, ja nesten farlig, å bo i. Nå er vi blitt voksne og har lært, og vet bedre, og nå bor vi spredd i alle områder av Oslo, og noen til og med utenfor Oslo. Jeg kjørte alltid splitterny bil av godt merke,OG bodde i Gamlebyen, og fikk beskjed av bedrevitere på at "den der blir herpa om du skal ha den parkert i Gamlebyen!"
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin." Sist redigert av Elin : 20-01-07 kl 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nei, ok, deg om det.
![]() |
#15 |
Jeg synes forbruket er uproblematisk ja! Dersom man har problem med at man har for mye penger, og at man av etiske, idealistiske eller andre grunner, ikke ønsker å kjøpe seg hytte på Oppdal eller yacht på Oslofjorden eller hvasomhelst, ja, så er det greit og fint og flott det, men da kan man vel gi pengene sine til veldedighet, forskning, osv. da?
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() |
#17 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Skulle ønske jeg hadde hatt penger som vi kunne brukt på et palass i Oppdal jeg men det har ikke vi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Epikur
|
Skulle du virkelig det? Ser du ikke det absurde i å ha et digert hyttepalass som skal holdes oppvarmet og i stand, når du for det første har et annet sted å bo og det er nettopp slike vanvittige hyttepalass som medfører at hver enkelt bruker for mye?
![]() |
#19 |
Og dersom det blir byggeforbud eller dersom det blir begrensninger for hvor store palass man har lov til å bygg, tror du da at den rike Ola Nordmann, som det blir stadig fler av, vil stoppes?
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Jeg skulle også gjerne hatt så mange penger at vi kunne kjøpt et hyttepalass på Oppdal, men jeg ville jo ikke brukt dem på et hyttepalass på Oppdal, da. Det er imidlertid mye annet jeg kunne tenke meg å bruke dem på.
![]() |
|
|