Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Om å lese tegneserier

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-10, 23:18   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Om å lese tegneserier

Jeg kjøpte et ukeblad i dag, og kom der over en spalte hvor en kvinne spør om råd ang sin mann og hans leselyst på tegneserier. I hovedsak er det Donald som nevnes, men mannen leser også andre serier.

Hvor gammel kvinnen er vites ikke, men mannen er 57 år gammel.

Hovedessensen i innlegget er at kvinnen finner denne lysten på å lese tegneserier helt forferdelig. Hun er flau over dette, og hun nevner også at barnebarna finner det merkelig at en voksen mann leser slikt, og attpåtil morer seg over det. Hun føler at hun er gift med en tulling. Selv sluttet hun å lese tegneserier i konfirmasjonsalderen.

Svaret ukebladet gir er at hun må senke skuldrene og at det å lese tegneserier faktisk ikke er aldersbetont. Mange voksne leser tegneserier.

Men hvordan ligger det at i de Norske hjem? Er det "stuerent" å lese, og ikke minst like, tegneserier type Donald, Tom & Jerry, Snurre Sprett etc, eller blir dette sett på som rart, etter en viss alder?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 23:26   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å lese tegneserier...

Det eneste mannen min leser, bortsett fra aviser er Donald. Han er 41 år og har gjort det i de 20 årene jeg har kjent han. Jeg er ikke flau over han altså. Ikke det at jeg skjønner at han gidder, men han liker det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 23:28   #3
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Akkurat Donald klarer ikke jeg å se den helt store sjarmen med lenger, men det kunne aldri falt meg inn at det skulle være unaturlig for voksne å lese det sånn generelt.

Tegneserier kan være utrolig berikende, og jeg synes det er ytterst "gammeldags" å mene at tegneserier bare er for barn.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:24   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Tegneserier kan være utrolig berikende, og jeg synes det er ytterst "gammeldags" å mene at tegneserier bare er for barn.

Jupp. Og ærlig talt, folk får da lese hva de vil - man blir vel ikke for gammel til å lese noe som helst?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:34   #5
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Om å lese tegneserier

Tegneseriegal er vi her i huset og. Abbonnerer på Donald (dog uten de dustete plastlekene som går i stykker etter en gangs bruk) og Billy. Leser dessuten alt fra Nemi til Pondus og Rutetid. Det er aldeles ikke flaut, dessuten smaken er som baken også når det gjelder litteratur

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 23:29   #6
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er litt sært om en voksen mann går og kjøper blader som Tom og Jerry eller Snurre Sprett (er det eget blad?). Donald er kurant.

Tegneserier generelt er det aldeles normalt at voksne leser.

Gammel 11-05-10, 20:33   #7
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg synes det er litt sært om en voksen mann går og kjøper blader som Tom og Jerry eller Snurre Sprett (er det eget blad?). Donald er kurant.

Tegneserier generelt er det aldeles normalt at voksne leser.

Det blir mer og mer vanlig at voksne leser tegneserier - kanskje først og fremst Pondus o.l., men også Donald har et "lag" i mange av historiene som appellerer til mange voksne. Akkurat som i mange av de aller beste barnebøkene som har blitt gitt ut i Norge i løpet av de senere årene.

Gammel 22-04-10, 23:32   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tom & Jerry og Snurre Sprett er vel litt eh, barnehumor og jeg ville det sett som litt sært om det var en voksen mann som abonnerte på disse bladene. Men her i huset leses det Tommy & Tigern, Nemi og Pondus som er voksentegneserier, slik jeg ser det.

Gammel 23-04-10, 00:12   #9
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Jeg synes Donald er morsomt (selv om jeg riktignok ikke kjøper det).

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 00:13   #10
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Men hadde kanskje klødd meg litt i øret om Mannen hadde kjøpt seg Snurre Sprett.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 01:07   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøper og leser masse tegneserier, men det er hovedsaklig tegneserier av god kvalitet beregnet på voksne, ikke Tom & Jerry og Fantomet.

Jeg synes ikke det er det minste flaut å lese tegneserier og leste for eksempel siste nummer av Fables i full offentlighet sist jeg tok morgenflyet til Oslo. Folk som synes at man bør være flau over å lese skikkelige tegneserier, har neppe noen særlig kjennskap til genren selv. Det å skjære Knoll og Tott og Blondie over samme kam som Sandman, blir litt som å si at det er flaut å lese Ibsen fordi Margit Sandemos bøker er så kjipe.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 09:08   #12
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi kjøper og leser masse tegneserier, men det er hovedsaklig tegneserier av god kvalitet beregnet på voksne, ikke Tom & Jerry og Fantomet.

Jeg synes ikke det er det minste flaut å lese tegneserier og leste for eksempel siste nummer av Fables i full offentlighet sist jeg tok morgenflyet til Oslo. Folk som synes at man bør være flau over å lese skikkelige tegneserier, har neppe noen særlig kjennskap til genren selv. Det å skjære Knoll og Tott og Blondie over samme kam som Sandman, blir litt som å si at det er flaut å lese Ibsen fordi Margit Sandemos bøker er så kjipe.

Amen.
Jeg tenker også at den kona burde være glad for at hun har en mann som faktisk leser. Siden hun tydeligvis er av typen som blir flau over partneren sin, ville det vært mye flauere for henne med en mann som var så utrent på lesing at han nesten ikke kunne det lenger.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 06:16   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker tegneserier Og ikke bare tegneserier av høykvalitet, jeg leser litt diverse. Er man interessert i tegneserier er det faktisk litt interessant å lese gamle Fantometer og se hvor rasistiske de er. (Jeg hadde forøvrig heller lest Snurre Sprett enn Fantomet, liker den ikke. Ikke tegningene, ikke drakten, ikke storyen, ikke "jeg er så god at jeg har glorie" attituden. )

Gammel 23-04-10, 06:52   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her i huset kommer det tegneserier i postkassa, og det er ikke til Knerten. Det kjøpes, abboneres og leses jevnlig tegneserier, dog ikke tom&jerry da. Vi har ikke donal heller, men det leser vi myyyyye av hos svigermor, som har ei hylle med blader og ei med pocketbøker som aldri flytta ut av bokhylla selv om det sluttet å komme så mye nytt dit. Gleder meg til Knerten vokser inn i Donald-alderen jeg (Den kommer et lite stykke etter "rive i stykker blader"-alderen, sant?) for det ligger litt langt inne å abbonere på Donald til oss... (selv om man får det uten "tingene" visstnok)

Gammel 23-04-10, 07:12   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både glittermannen og min far leser Donald, selv om begge er enige om at det har blitt dårligere med åra. Ellers leser vi hele gjengen masse andre tegneserier også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 07:23   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tegneseriere er gøy! Ikke flaut i det hele tatt, men selvsagt varierende kvalitet. Mannen det skrives om burde selvsagt få lese det han vil.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 08:02   #17
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min pappa får ennå årsab. på Donald, og han er alltid strålende fornøyd.

Hos oss leser vi også tegneserier. Pondus, Riskshospitalet, Neimi, Donald mm.

Gammel 23-04-10, 08:09   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen har en svæær samling Donaldblader (gamle), og endel Skrue-pocket. Jeg leser Donaldbladene når jeg ikke har annet å lese og synes det er underholdende, men jeg liker bare de gamle bladene da, fra syttitallet, åttitallet og tidlig nittitall. Nå er det jo blitt elendig!!
Og Nemi da, det er jo fantastisk og ikke akkurat noen barneserie. Tommy og Tigern er kult, samme med Garfield.

Gammel 23-04-10, 08:12   #19
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Tegneserier.

Gammel 23-04-10, 08:30   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vi leser også tegneserier
På topp hos de voksne i familien ligger Pondus

Jeg hadde undra meg litt om voksne mennesker kjøpte Barbie og My little pony tegneseriene, men det er først og fremst fordi de er uhorvelig dårlige. De er en lidelse å lese for ungene, og selv ungene synes de er kjedelige...(men vil ha dem likevel pga glitter, plæstik og råååsafaktoren, og får det dermed 1-2 ganger i året).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.