|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Inspirert/spin-off av tråden om middager på 80-tallet. Hva lagde dere på skolekjøkkenet? Oppskrifter?
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Fiskeboller og fiskekaker fra scratch. Kalvefrikasse. Ekkel pizza med grov bunn den ene gangen vi fikk lage noe "nytt og spennende" (ikke noe galt med grov bunn, altså - det var ikke den som gjorde pizzaen ekkel).
|
|
|
#3 |
|
Ad astra
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Marte knipe. Jeg elsket den desserten, og holdt på å drive hele familien til galskap ved å lage den hver helg...Pappa var riktignok fornøyd, men han var vel den eneste....
|
|
|
#4 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Marte knipe, ja. Og hvalbiff. Og "risotto", den bruker jeg med stor suksess fortsatt selv om den ikke ligner særlig på risotto.
|
|
|
#5 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Appelsinris, og bønneragu med én svinekotelett på fire personer, og kidneybønner som ikke var bløtelagt og bare fikk koke i 20 minutter. det var rett og slett noe av det kjipeste jeg har spist. Men det jeg husker best var at vi måtte spise alt på tallerkenen, og at en gutt i klassen måtte sitte igjen og ble hentet av foreldrene fordi han nektet å spise mais, siden han syns det var så vondt at han brakk seg. Heimkunnskapslæreren vår var en 60 år gammel mann som var skummel
|
|
|
#6 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Husker ikke så mye, men appelsinfromage lagde vi, og marmorkake, og scones. Og lever i saus. På barneskolen lærte vi rullekake - det pleide jeg å lage hjemme. Jeg husker lite av middagene, men dette var på 70-tallet og det var nok stort sett bare tradisjonell norsk mat. Jeg har ikke spart på noen av oppskriftene.
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Når det gjelder oppvask, husker jeg at vi ikke brukte såpe på flaske, men at vi hadde et slikt sunlight såpestykke i en holder som vi ristet (eller hva man skal kalle det) i vannet.
|
|
|
#8 |
|
Søt og rar
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Sei i karrisaus.
|
|
|
#11 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Fiskekaker i brun saus, appelsinris, sånn russedessert eller hva det heter for noe, grøt, ostesmørbrød...
|
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?
Marmorkake! Vi laget sikkert de samme tingene siden vi gikk i parallellklasse. Jeg husker så godt den gangen vi laget marmorkake og alle gikk rundt i friminuttet etterpå og spiste hele kaken sin som om det var en sjokoladeplate.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Sild som vi sløyet og fileterte. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg husket at vi laget blodpannekaker og at vi bakte en kake som het solskinnskake. Også husker jeg at vi vasket opp. Mye og veldig grundig.
|
|
|
#15 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg har oppskriftsboken min fra ungdomsskolen enda, og bruker den faktisk
|
|
|
#16 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg glemmer aldri pizza med makrell i tomat.
Mellomoppvask. Og grundig regime på rekkefølgen når man vasket opp.
|
|
|
#17 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?
Det er omtrent det som henger igjen hos meg og.
|
|
|
#18 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg har i grunnen bare dårlige minner til heimkunnskapstimene. Vi hadde en gammel og streng lærer og jeg var hele tiden livredd for å gjøre noe feil. De fleste elevene jeg har på skolen i dag elsker mat og helse-timene, kanskje fordi det er et av de få fagene i dagens skole som i alle fall delvis er praktiske.
|
|
|
#19 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg husker at vi hadde veldig mye teori, fordi skolen hadde for lite penger til at vi kunne lage mat hver gang. Det jeg husker best er derfor hvordan vi pugget kost & ernæring, karbohydrater, proteiner, flerumettet/mettet/umettet fett, vitaminer og gudvethva. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
har gullhår
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Læreren vår var av den gode, gamle sorten, og veldig dyktig. |
|
|
|
![]() |
|
|