Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjører du i 70 i 70-sonen?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Det er 70-sone. Kva gjer du?
Eg kjører i 80, eller over 18 15,65%
Eg prøver å kjøre i 70, men kjem gjerne opp i 80++ 50 43,48%
Eg prøver å kjøre i 70, men kjører fortare om ein bil nærmar seg bak 10 8,70%
Eg kjører i 70, men kjører av med jevne mellomrom og slepp folk forbi 8 6,96%
Eg kjører i 70, og bryr meg ikkje om dei bak 24 20,87%
Dustepoll 5 4,35%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 20:53   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjører du i 70 i 70-sonen?

Eg kjørte til jobb i dag (utanom rushtida), og då prikka eg inn 70 på cruise controllen. Behagelig å berre la bilen surre avgårde i riktig fart utan å bekymre seg. MEN eg opparbeidde meg ein god kø gitt! Eg merker at eg føler ikkje på ein plass at eg bør stoppe og la folk komme forbi. Om det kom ein ambulanse så kjører eg sjølvsagt til sides (ein legg seg jo aldri før ein ambulanse uansett), men når eg kjører i maks tillatte hastighet, så ser eg ikkje heilt grunn til å kjøre av vegen for å la hissige bilar komme forbi.

Kva gjer de andre? Setter de opp farten for å ikkje hindre trafikken? Eller kjører de gjerne i 80/90? Mannen min meiner at ein skal ikkje bry seg så veldig med hastighetsskilta, men heller følge flyten i trafikken. Joda, det er jo greit nok det - det gir sikkert betre kjøring for bilane, men det blir jo vanskeligare å bremse om det skulle vere nødvendig. Og når det er 70, så er det vel ein grunn til det.

Poll kjem.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 20:56   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjører du i 70 i 70-sonen?

Kan bilen din vise litt feil på speedometeret kanskje? Slik at du egentlig kjørte 65, for eksempel? Mitt inntrykk er at når jeg kjører 75 blir det ikke særlig kø etter meg, men hvis jeg holder 70 tar de andre meg igjen. Vår bil viser nok litt feil på speedometeret.

Gammel 07-06-10, 21:26   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du får kø bak deg når du plotter inn cruisekontrollen på 70 så bør du ta en kmsjekk at speedometeret deres faktisk stemmer. De aller fleste speedometer viser fra 2-6 (noen faktisk helt opp til 8) km feil (litt forskjellig i de forskjellige hastigheter). Ta en test hos NAF som tar test på de forskjellige 10-kilometerene dine.

I 70-sone ligger jeg konsekvent i 74-75 på speedometeret. Da får jeg ingen bot selv om det er laser siden det er 71 km på vårt speedometer.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 20:58   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg slipper forbi om jeg ikke holder fartsgrensa. (slett ikke alle steder i dette land med 80-skilt føler jeg meg komfortabel med 80-fart!) Da ser jeg aktivt etter steder å slippe forbi.

Holder jeg fartsgrensa ser jeg ingen grunn til å stresse med å slippe forbi, men passer det seg sånn gjør jeg det likevel, fordi det stresser MEG å ha en hissig bilist på støtfangeren, hva om jeg bremser? De som holder avstand er jeg ikke like aktiv på å slippe forbi, sånnsett "belønner" jeg idiotkjøring, men det er av hensyn til egen sikkerhet, og de to jeg elsker som sitter på! (min mann og vår sønn. Slik idiotkjøring opplever jeg ikke til daglig til og fra togstasjonen, men på lengre turer der vi somregel er alle tre)

Gammel 07-06-10, 20:58   #5
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vårt speedometer viser noen kmt feil, så speedometeret viser litt over 70 når vi kjører i 70 . Lar oss ikke presse av biler bak. Selv om man kan følge flyten i trafikken så kan man være den uheldige som blir tatt i en "stikk-prøve-fartskontroll".

Gammel 07-06-10, 21:00   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og jeg mener da at jeg forholder meg til reel fart altså, ikke speedometeret, det viser litt feil ja. Rundt 75-77 er reell 70, og like under 90 er reell 80. (testet i slike "din fart er" greier og sånn, ikke fått den formelt testet da)

Gammel 07-06-10, 21:03   #7
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må tilstå at jeg av og til kjører noen km over i såpass høye hastigheter, men ikke mye. 72-73 km/t, kanskje. Jeg har ikke tenkt over at jeg opparbeider meg kø, men jeg gidder ikke kjøre til side og slippe forbi folk når jeg ligger i fartsgrensa, nei.

Men jeg er kilde til kø sånn cirka daglig på vei til jobb, da. Der kjører jeg i en 30-sone, og tror faktisk jeg er den eneste som overholder fartsgrensen på den strekningen. Jeg kjenner jeg blir litt amper når folk gir beng og glatt kjører i 50 km/t i en 30-sone.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:10   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør meg ingenting å havne bak noen som holder fartsgrensa, men hvis ingen hindrer meg kjører jeg stort sett ganske mye for fort. (ikke i 30-60-sone, da.)

Gammel 07-06-10, 21:12   #9
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjører ca. 10% over fartsgrensen. Speedometeret mitt viser litt feil vet jeg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:18   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slipper forbi dann og vann når jeg lager kø. Det skaper farlige situasjoner, om det når prinsippielt er den ene eller den andre sin feil.

Gammel 07-06-10, 21:22   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

70 soner er jeg ganske nøye på å holde. Hvis jeg ser at noen vil forbi så slakker jeg litt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:24   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg slipper forbi om det blir kø etter meg. Men nå er det veldig sjelden jeg ligger akkurat i fartsgrensen eller under. Stort sett følger jeg flyten i trafikken.

Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:29   #13
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt speedometer viser 2 kmt for lite og derfor ligger jeg rundt 73 i 70-sonen. Dersom det er utålmodige bak kjører jeg til siden og slipper forbi. Jeg lar meg ikke presse til å kjøre fortere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:32   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder ikke å få bot, så jeg holder fartgrensen ja. Hvis folk vil ha bøter og være råkjørere får de heller kjøre forbi meg.

Gammel 07-06-10, 21:38   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal plotte inn litt høgare fart fra nå av

Sist redigert av Syrin : 07-06-10 kl 21:55. Årsak: tyrkleif
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:44   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ligger nesten alltid rett under 10 km mer enn fartsgrensen. (det så veldig rart ut ) Altså rett under 80 når fartsgrensen er 70. Dersom jeg lager kø, så slipper jeg forbi etter en stund, fordi jeg blir stresset av å ha kø bak meg. Dersom jeg ligger under fartsgrensen (for eksempel på svingete Hardangerveier, der fartsgrensen likevel er 80) er jeg mye kjappere med å slippe forbi.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:47   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleide å ligge rett under 80. Så fikk jeg bot. Nå ligger jeg aldri høyere enn 75. :har lært:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:54   #18
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

I følge speedometeret i bilen så holder jeg nærmere 80. Da viser GPS 70.

Gammel 07-06-10, 21:58   #19
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Ligger på fartsgrensen. Har sjekket speedometere mot GPS så det viser 75ca når jeg kjører i 70.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:03   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Kjører nok nærmere 80 enn 70 i 70 sonen. Såklart dersom forholdene tilsier det. Er kjapp med å slippe forbi dersom jeg lager kø.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.