|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Hva slags informasjon er det naturlig for deg å dele med barnet ditt? Dersom du mistet jobben, og fikk økonomiske problemer, ville det vært naturlig å involvere barnet ditt i det? Dersom du måtte selge huset og ikke visste helt hvor du skulle flytte? Dersom samboeren din gjorde det slutt med deg, ville du formidlet hver detalj av bruddet til barnet?
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg deler med barna det jeg føler at de trenger å vite.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Tja. Det kommer an på hva det er og hvilke konsekvenser det får for barnet direkte. Hvis foreldrene skal skilles er det vanskelig å stikke det under en stol særlig lenge, jeg håper aldri jeg kommer i den situasjonen at jeg må meddele noe sånt. Småkrangling og uoverenstemmelser ville jeg prøve å skjule for ungene, men det er utrolig hva de får med seg. Og hva de stror er en Stor Ting som egentlig bare er en filleting for de voksne.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Veldig enig med Katta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg ble involvert i alt for mye som liten. Bekymret meg mye for mamma og pappa og var vitne til mange og leie krangler før de skilte seg da jeg var 5.
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Noen ganger synes jeg poden har mye å forholde seg til. Siden jeg er syk og redusert til tider, plutselig havner på sykehus osv, så er han ganske involvert i dette og har vært det hele sitt femårige liv. Han merker jo godt hva som skjer, og da er det mye bedre for ham å vite "sannheten". Jeg skulle ønske han slapp.
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Mine barn får vite ganske så mye om økonomien vår. Dette er fordi de var med å velge om vi skulle flytte eller bli boende her for noen år siden - og det var da nødvendig å forklare at å bli boende ville bety en betydelig oppofrelse over tid fra både dem og meg. Etter det har det vært naturlig å dele om økonomi - jeg ser det som opplæring og forberedelse til voksenlivet. |
![]() |
![]() |
#8 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg tenker at barn får med seg mye og forstår mye mer enn man ofte tror. Om man ikke sier noe om de situasjonene som oppstår så tror jeg at barn ofte skaper sin egen versjon av virkeligheten i hodet, og lett bekymrer seg veldig og skaper sine egne overdimesjonerte skrekkscenarier, uten at de nødvendigvis forteller så mye om det. Jeg tenker derfor at de som oftest, og i den grad det er mulig, bør få en barne-versjon av det meste, samt mulighet til å snakke og spørre om det er noe spesielt de lurer på. Men alle detaljene og sine egne bekymringer kan man holde for seg selv. Samlivsproblemer synes jeg heller ikke barn skal få del i, og i alle fall ikke kranglene. Men om de er vitne til krangler og uenighet, så får man heller prate med dem om det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg har som utgangspunkt at jeg ikke vil involverere barnet mitt i mer voksenproblemer enn absolutt nødvendig. Dette både fordi jeg har og har hatt mer enn nok av dem, og det ville bli utrygt, og frdi jeg har sett i mine øyne helt hårreisende eksempler på det motsatte, der barna har full oversikt over krangler, brudd, økonomi- og rusproblemer, for bare å nevne noe. Ting som må snakkes om, snakker jeg om, for eksempel da jeg var sykmeldt en periode, det var jo tydelig at jeg ikke var på jobb. At vi har ganske lite penger til tider. Men jeg passer så godt jeg kan på å trygge og si at det går bra. Jeg har sett altfor mange utrygge unger i forbindelse med eksemplene nevnt over og det synes jeg ikke noe om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Dette er vanskelig. Jeg vil forsøke å informere når det trengs, men å forsøke å styre unna med mindre det er viktig.
![]() |
![]() |
#11 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Det kommer jo helt an på hva det er snakk om. Økonomi ville jeg snakket om til en viss grad, hvis en av oss for eksempel mistet jobben ville jeg forklart at det betydde at vi kanskje måtte stramme inn litt her og der i en periode. Hvis vi måtte flytte ville jeg også fortalt hvorfor tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Originala
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Fint lite, egentlig. Lillemor er klar over at vi har en viss inntekt og at denne må fordeles på å betale på hus, mat, aktiviteter, sparing, strøm osv, men om vi ser at vi i en periode bruker mer enn vi burde, så holdes sånt unna barneører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Eldste har angst, så jeg deler etter nøye betenkning. Minstemann er så happygolucky att han hadde ikke brydd seg om så huset datt sammen.
![]() |
#14 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg deler egentlig lite av eventuelle bekymringer med barna, jeg er kanskje ikke så bekymret? Samtidig forsøker jeg å være så ærlig og autentisk som mulig og av og til blir jo dette et dilemma, men som oftest er det enkelt for meg å velge hvor mye jeg bør dele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
prøver tilpasse seg livet
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Litt av økonomi, som å gjøre dem klar over at ting koster penger, høyt forbruk fører til mindre penger til annet osv.
![]() |
![]() |
#16 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg kan dele endel "voksenting". Ikke så det blir bekymring av det, men slik at de må forholde seg til realiteter. De er begge ganske avslappet og deler det de tenker på, vi snakker i det hele tatt om mye sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg er nok mer åpen enn mange andre her, ikke om bekymringer og problemer, men om utfordringer. Hvis vi krangler, eller jeg er mer kjeftete enn jeg burde være, så er jeg som regel ærlig om årsaken til det. Ikke som i "pappaen din er en dust", men "jeg er litt syk og dårlig akkurat nå, så derfor blir jeg lett sint. Det går snart over". 90% av slekta er noen hissigpropper, og jentene mine har ikke tatt etter mindretallet, så ungene har mer bruk for å se hvordan de kan takle sinnet sitt enn å bli skånet for høylydte diskusjoner.
![]() |
#18 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Guttungen på 8 år får en god forklaring på det meste, noe han må for å få ro over seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Så lenge motivasjonen for å fortelle er at man merker at barna blir preget av noe og at å forklare litt om årsaksforhold vil redusere faren for usikkerhet, frykt etc. er man på riktig kurs.
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Ungene våre er enda for små til å involveres i voksenproblemer vi måtte ha. Som vi heller ikke har på nåværende tidspunkt. Om noe så forsøker vi vel å dekke over at økonomien er så god som den er, vi ønsker ikke unger som er spoiled rotten. Når den tid kommer skal de få sommerjobbe og helgejobbe seg gjennom studier, eventuell pengestøtte skal de få når de har lært seg arbeidsmoral og at penger er noe man må jobbe for.
![]() |
|
|