|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Hvorfor skriver dere på dialekt?Både på Facebook og forum er det endel som skriver på dialekt, enten konsekvent eller sporadisk. Dere som gjør det; hvorfor begynte dere med det? Og skriver dere sånn i alle sammenhenger, f.eks. på jobb eller hvis dere skal sende en mail til skolen eller kommunen? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Synes heldigvis det er færre og færre som gjør det i min krets, og ikke mange her på forumet.
|
|
|
#6 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg er nordnorsk, og ser at svært mange av vennene mine som fortsatt bor i hjembyen min, skriver status og kommentarer på dialekt. Selv gjør jeg ikke det, men det kan hende jeg svarer på dialekt i mitt eller deres statusfelt, dersom jeg blir tiltalt på dialekt først. Det er for meg en mer muntlig og uformell måte å snakke på. Jeg registrerer at mange skriver sms på dialekt også, det blir vel noe av det samme. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?
Signerer alt dette. :
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her. Og jeg kan legge til at jeg synes det er koselig med dialekt. Det har litt med tilhørighet å gjøre også. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg syns det er en uting å skrive på dialekt i sammenhenger som forum og offentlige brev osv. det er helt grusomt vanskelig å lese, spesielt for meg med dysleksi. Jeg hopper alltid over slike innlegg.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?På facebook er det helt grusomt. Enkeltbokstaver som "d" i stedet for "det" og "r" i stedet for "er", orddeling, dialekt og dårlig grammatikk, er noe jeg ser hele tiden. Jeg prøver hvert fall å skrive så korrekt som mulig, og blir overrasket over at andre ser så lett på det. Skjønner de ikke hvordan andre oppfatter dem?
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Vel, det er Facebook. Hvordan de blir oppfattet på bakgrunn av skrivemåte, er nok underordnet.
|
|
|
#14 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg mener bare at andre kan ha andre kriterier for hvordan man må være for å bli oppfattet bra, enn det at de bruker tid på å korrekturlese statuskommentarer. Og at de ser på det mer som en muntlig arena. Det er ikke sikkert folk sidestiller facebook-skriving og skriving i mer formelle sammenhenger. Akkurat som man ordlegger seg forskjellig etter hvilket nivå av formalitet man befinner seg på.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Nu tøtteæ at a kannina e ailltj fer greiføkjte, fælke kainnj da vel tållå tå ka dæm drivpå me utannj atte den som låsså ska slet sæ ut fer å skjønn kær dem sei? Dæm sei da bærre likejøldi...lekejøldeheit... småteng som "æ hi virri ein tur på dassen og dein va fast å fin i dag å, så no e de hælg"
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg skriver på dialekt til vennene mine som skriver på dialekt, og så skriver jeg bokmål til de som skriver bokmål. Skikkelig konsekvent, med andre ord.
|
|
|
#17 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?At folk skriver dialekt på Facebook er vel i og for seg greit nok. Selv kunne jeg ikke finne på å gjøre det, og jeg synes det virker fordummende når andre gjør det, men dem om det. Det er deres Facebook-status, og de må få gjøre som de vil.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg svarer ikke på mailer som kommer på dialekt. Heller ikke andre forespørsler. Om folk ikke gidder å skrive forståelig så gidder jeg ikke å lese det.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Vet du hva, Milfrid, jeg skrev overhodet ikke det. Jeg siler ikke på mennesker men på mailer.
Før du skriver noe så snipete belærende som det innlegget ditt så kan du lære deg å lese.
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Og så fniser jeg enda mer av at du kaller meg belærende.
|
![]() |
|
|