Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Sniker dere på aldersgrensene?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 19:16   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sniker dere på aldersgrensene?

Knerten er snart 3 år, og han har en storesøster på 5,5. Begge liker å gå på kino, men det er fryktelig få filmer som har aldersgrense "tillatt for alle". Knerten er tøffere enn sin søster, og blir mindre redd enn henne når vi ser på dvd hjemme.

Nå lurer vi på hvor lite stuerent du anser det å være å snike ham inn på 7-årsfilmer? Han mangler ett helt år på å lovlig kunne gå på filmen. Jeg tenker på filmer som f.eks. "Toy Story 2".

Gammel 22-08-10, 19:20   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sniker dere på aldersgrensene?

Tja, jeg tenker vel at det egentlig kan være opp til foreldrene? Og at dere tar han ut om det blir for skummelt for han (evt henne).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:21   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på det samme med seksåringen og 11-årsgrense. Man må være 8 (hyn fyller 7 om 2 mndr). Jeg vurderte å gjøre det med Alice in Wonderland og den der julefilmen med Jim Carrey siden hun hadde utrolig lyst å se dem i 3D, men jeg tør ikke å gjøre det i frykt for å bli stoppet i døra. Vesla er jeg ikke bekymret for, hun er helt lik meg når det gjelder filmer og blir A L D R I redd noe som helst, hun er det motsatte av pysete når det gjelder filmer. Men jeg ser for meg at vi hadde blitt stoppet i døra og måtte snu. De sjekker jo ikke akkurat leg på unger, men allikevel ... Jeg venter nok en liiten stund i hvert fall.

Hvilken aldersgrense har Cars og Happy Feet? Eldste var med oss på dem, jeg tror ikke vi sjekket aldersgrensen engang?

Gammel 22-08-10, 19:22   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi sniker som bare det.

Gammel 22-08-10, 19:43   #5
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi sniker som bare det.

Men man kan jo bli stoppet i kontrollen? Har dere blitt stoppet, og i så fall; hva svarte dere?

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:47   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Iset, du har skrevet mye om jenta di som aldri blir redd. Jeg har sett mange unger som aldri blir redde. Men det betyr da vitterlig ikke at de er modne nok til å se hva som helst? Modenhet i forhold til å forstå, OG modenhet i forhold til det følelsesmessige. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så vil et lite barn aldri være like moden som f.eks. en femtenåring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:56   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men Iset, du har skrevet mye om jenta di som aldri blir redd. Jeg har sett mange unger som aldri blir redde. Men det betyr da vitterlig ikke at de er modne nok til å se hva som helst? Modenhet i forhold til å forstå, OG modenhet i forhold til det følelsesmessige. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så vil et lite barn aldri være like moden som f.eks. en femtenåring.

Ja jeg snakker såklart ikke om voksenfilmer altså. Jeg lar henne ikke akkurat bli med meg, Shamu og gjengen og se Nightmare on Elm Street. Jeg snakker om filmer som Coraline, Alice in Wonderland og lignende, jeg vet at hun kan se disse uten problemer. Merker jeg antydning til at hun synes det er skummelt (annet enn sånn skadefryd-skummelt), skrur jeg av/går ut av salen. Skumlere filmer venter vi litt med. Jeg gleder meg veldig til hun kan se ordentlige grøssere. Hvis hun vil selv da, selvsagt. Jeg kjenner henne godt.

Gammel 23-08-10, 21:06   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Schous, her.

Men man kan jo bli stoppet i kontrollen?

Da dumper jeg ungen og stikker!

Gammel 22-08-10, 19:37   #9
Left
Passiv

Standard

Hvis jeg mener at det er en film han fint kan se, så hadde jeg sneket uten skrupler. Jeg har planer om å snike med storebror når den nye filmen Luftens siste mester, som jeg antar vil få 11 årsgrense, kommer.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:42   #10
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror foreldrene er de beste til å vurdere det.

Min mamma tok dog storesøster på 9 år (hun var kanskje 8 da) med på A christmas carol. Den har 11 års grense. Ungene snakker enda om den skumle filmen, og mamma har enda dårlig samvittighet for å ha tatt henne med.

Gammel 22-08-10, 20:01   #11
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei.

Gammel 22-08-10, 20:13   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det hender ja. Eldste her reflekterer godt og er moden for alderen. Det betyr ikke at hun får se voldsorgier, slettes ikke. Men hun liker mange rolige, ettertenksomme filmer som krever at seeren bruker hodet litt.

Minsten har foreløpig "fulgt alderen sin" i det meste, og er ikke spesielt moden, jeg ser at mange av jentene på aldergruppen hans nok drar ifra på en del områder. Ergo vil antakelig ikke han få se samme filmer på samme alder - og her er det jo en fordel med stor aldersforskjell, det er ikke verdens undergang om det ikke blir likt bestandig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:21   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ignorerer aldersgrensene hundre prosent hjemme og ellers. Hver film vurderes ut fra min unge og hva han tåler. Det er stor forskjell på mine i forhold til sjanger og hva de kan se på.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:24   #14
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Det har skjedd. Men prøver å overholde grenser, særlig de som er 11 år. De får ikke lillebror på 7 se. For noen år siden da mellombror var 2, og gikk i skrekkens barnehage snurret løvenes konge da jeg hentet han. Han satt alene med bekymret blikk å så på. Det ble rakst slutt på vårt forhold til den barnehagen.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:25   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Dette skrev forresten Ben Murphy i en annen tråd om film og aldersgrense:

Sitat:

det er greit å være klar over hvilket mandat de har når det gjelder aldersgrenser; de setter aldersgrenser for offentlig visning av film, dvs. på kino. Vi har ikke lovpålagte aldersgrenser for privat visning av film i Norge, og aldersgrensen som står på videofilm er satt av distributøren, ikke av Medietilsynet (distributørene setter vel stort sett samme aldersgrense som Medietilsynet på barnefilm, men de er ikke lovpålagt å gjøre det). Denne aldersgrensen gjelder for salg. Ikke for visning. Det er altså i følge loven opp til foresatte å vurdere hva barn får se hjemme.

Dette gjelder hjemme da, ikke på kino.

Gammel 22-08-10, 20:41   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jepp.

Ikke så ofte med minste (snart 4), for hun er ikke så glad i å sitte stille så det er sjelden vi orker å ta henne med. Hun har sett Toy Story 3, men det var i England og der var det tillatt for alle. Med eldste sniker vi på 11-filmer støtt og stadig, men hun ble 8 i sommer så nå er hun vel egentlig stor nok. Vi har aldri blitt stoppet, hun har vært på filmer som Narnia, Harry Potter, Alice i Eventyrland osv. Tror hun var 6 første gang.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:44   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Vi har aldri blitt stoppet, hun har vært på filmer som Narnia, Harry Potter, Alice i Eventyrland osv. Tror hun var 6 første gang.

Ja det er sånne filmer jeg har lyst å ta henne med på (og som hun vil se selv), men jeg kommer sikkert til å nesten kaste opp av angst på vei inn mot billettkontrollen. Men barna har jo ikke legitimasjon heller, så hvordan skal de få sjekket at hun ikke er 8, liksom? Problemet er jo om de SPØR henne da, jeg vil jo under ingen omstendighet be henne lyve på alderen heller, det er jo å gå litt vel langt.

Gammel 22-08-10, 20:51   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

De har aldri spurt her. Jeg ringte den lokale kinoen og spurte en gang om det gikk an å ta med yngre barn (det var ganske dyre billetter - premiere på Harry Potter med matservering osv), og de sa de aldri hadde stoppet noen på sånne filmer selv om det egentlig ikke var lov.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:02   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Aldersgrenser på kino:

A - Tillatt for alle

7 år
Adgang for personer fra fylte syv år alene og for personer fra fylte fire år i følge med myndig person.

11 år
Adgang for personer fra fylte elleve år alene og for personer fra fylte åtte år i følge med myndig person.

15 år
Adgang for personer fra fylte femten år alene og for personer fra fylte tolv år i følge med myndig person.

18 år
Kun adgang for personer fra fylte atten år.

Så Tjorven - jeg anser deg ikke som veldig kriminell. *og ikke meg selv heller*, jeg er som Smilefjes - vurderer filmen utifra barnets modenhet og ikke aldersgrense.

Gammel 22-08-10, 21:29   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snek med Poden på Pingvinenes marsj, som hadde syvårsgrense, før han fylte fire. Det gjorde vi etter å ha vurdert filmen grundig og dessuten snakket en god del med ham på forhånd - han var eksepsjonelt interessert i fugler, og hadde gledet seg til filmen i månedsvis og sett traileren på nettet gjentatte ganger. (En jente på sikkert åtte som satt på samme rad fikk for øvrig nærmest hysterisk anfall av en scene der albatrosser angrep og drepte pingvinunger; man må jo vurdere hvert enkelt barn også når barnet er over den aldersgrensen som er satt.)

Jeg ville derimot ikke tatt ham med på Toy Story 3 på samme alder, for den ville han skjønt veldig lite av, og han ville antagelig blitt skremt av dels spennende, dels uforståelig handling og mange voldsomme inntrykk. Barn er forskjellige.

Et poeng er ellers at det kan være greit å ha med to voksne hvis man skal ta med to barn i forskjellig alder. Blir minstemann redd og vil gå, er det veldig synd om storesøster også må forlate filmen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.