Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Utrolig gode boller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-10, 18:23   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig gode boller

Jeg og kidsa kom over denne oppskriften i dag, og de ble veldig, veldig gode og luftige. Beste jeg har lagd til nå.

200 gram margarin
10 dl melk
2 poser tørr gjær
22 dl hvetemel
2 dl sukker
4 teskje kardemomme (bedre med for mye enn for lite)
En smala rosiner (om ønskelig)

Fremgangsmåte:

1. Sett ovnen på 225 grader.
2. Smelt margarinen.
3. Tilsett melk og varm til 37 grader.
4. Tøm gjæren i bakebollen og hell margarin- og melkeblandingen over. Rør til gjæren er løst opp.
5. Tilsett hvetemel, sukker og kardemomme og rør/kna alt sammen til en fast deig.
6. La deigen hvile i 10 min.
7. Rull så deigen til en pølse og del den opp i 30 boller (+/-). (Om deigen er veldig bløt pøser du bare på litt ekstra mel i det du ruller).
8. Rull bollene til boller, ja, og legg bollene på et brett.
9. Hev til de er dobbel str.
10. Pensle bollene med egg.
11. Putt bollene i ovnen på nederste rille og stek i 10-13 minutter.

Sist redigert av Skremmern : 20-01-13 kl 17:03.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 18:28   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Ok, nå fikk jeg SÅ lyst på boller!
Og KA står jo bare på benken og rooooper på meg...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 18:28   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg er ikke så hypp på kardemomme da.

Gammel 05-09-10, 18:29   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KA er din venn, alt blir så enkelt med den. Kardemommen må til, og de smaker ikke av kardemomme.

Gammel 05-09-10, 18:32   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

KA er din venn, alt blir så enkelt med den. Kardemommen må til, og de smaker ikke av kardemomme.

det blir ikke ordentlige boller uten, eeelsker kardemomme og bruker en del i vafler også

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 20:01   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om de ikke smaker av kardemomme, må man kunne droppe den.

Kardemomme smaker kjøpeboller. Hjemmebakte boller er uten. Og vesentlig bedre.

Gammel 18-09-10, 21:34   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Har bakt to runder med denne deigen i dag, superduper!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 08:05   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Kardemomme smaker kjøpeboller. Hjemmebakte boller er uten. Og vesentlig bedre.

Det er det sludreste og mest tullballete jeg har hørt så langt i dag, men klokka er jo knapt åtte.

Gammel 05-09-10, 18:30   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Gammel 05-09-10, 18:30   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg bruker forøvrig som regel egg i min gjærbakst.

Gammel 10-09-10, 08:35   #11
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er egg i min favorittbolleoppskrift også. De er utrolig gode!

Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 08:47   #12
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slik lager jeg mine boller også, bare mindre oppskrift og uten kardemomme og rosiner. Bruker samme oppskrift når jeg baker kanelsnurrer, og synes mine kanelsnurrer er de beste jeg har smakt av hjemmebakte.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 11:27   #13
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det skulle eg gjerne gjort. Det blir litt meir mat i bollane da. Kor mange egg brukar du og korleis blir blandingsforholdet feks. i denne oppskrifta

Gammel 07-12-10, 09:22   #14
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Kjempegod oppskrift! Puttet oppi vaniljesukker, nyyyyydelig

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 11:36   #15
Left
Passiv

Standard

Me too. DA blir det gode boller.
Nystekte rosinboller er noe av det beste jeg vet, og så kalde med brunost.
Lavkarbo

Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:31   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Dette minner meg på at jeg må få kjøpt kardemommefrø. Det er enda bedre enn ferdigmalt.

Gammel 05-09-10, 18:32   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Så det du prøver å fortelle meg er at du ikke kommer til å benytte deg av denne oppskriften?

Gammel 05-09-10, 18:45   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Så det du prøver å fortelle meg er at du ikke kommer til å benytte deg av denne oppskriften?

Meeeeget mulig.
Evt bruker jeg den UTEN kardemomme og med egg.

Gammel 05-09-10, 18:59   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen boller uten kardemomme.

Men hva gjør jeg i denne tråden? Hilsen lavkarbo.kåmm

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 18:43   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kardemommemengden er heelt i min gate. Elsker kardemomme! Rosiner også, rosinboller er jo fantastisk! Må prøve denne oppskriften neste gang jeg skal bake boller.

Sist redigert av Dixie Diner : 20-01-13 kl 19:56.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.